Dr. Mascher Róbert, a PAK Humántudományi Intézete igazgatójának köszöntője után dr. Túri Ibolya, a kar tudományos dékánhelyettese dr. Hári Máriára emlékezve úgy fogalmazott, „tanítvánnyá kellett válnia, hogy később Mester lehessen.” Emlékeztett arra, hogy dr. Hári Mária jelen volt a konduktorképzés születésénél, hogy aztán irányítójává váljon. Nehéz örökséget vitt tovább, de mindvégig megőrizte az eredeti célt, a konduktív nevelés alapelveihez hű konduktorképzést. Állhatatosan dolgozott azért, hogy a konduktív nevelésben résztvevő valamennyi gyermek és felnőtt nevelt számára biztosítsák a cél felé törekvő élet, az önirányító, aktív és cselekvő életvezetés elérésének lehetőségét, a méltósággal élt élet minőségét. Felidézte, hogy a Hári Mária Jubileumi Emlékév keretében többek között átadták a megújított Hári Emlékszobát, megjelent a Hári Különszám, megszervezték a Hári Mária Tehetségnapot és a Hári Mária Rajzpályázatot. „Hálásak vagyunk, hogy ismerhettük és tanulhattunk tőle” – tette hozzá dr. Túri Ibolya.
Dr. Csikós Gábor, a Humántudományi Intézet adjunktusa előadásában Hári Mária három tanulmányán keresztül mutatta be, mennyire aktuálisak ma is Hári Mária gondolatai, elképzelései a konduktorképzésre, a konduktorképzés kurrikulumfejlesztésére. Alapelve volt, hogy az elméleti képzést úgy kell átvinni a gyakorlatba, hogy az a tapasztalatok fényében folyamatosan, kreatívan megújuljon, miközben a nevelés mindvégig tudományos alapokra épül. Vallotta és élte, hogy a konduktornak pedagógus mellett anyának is kell lennie – ez köszön vissza Sokkal nagyobb a tét című írásában. Fontosnak tartotta a szakmai önismeretet, a pedagógus identitást, az információátadást, a stressz- és konfliktuskezelést. Ezeket ma is igyekszünk megjeleníteni a konduktorképzésben és átadni a hallgatóinknak, például a Pályaszocializáció tárgy programján keresztül – jegyezte meg dr. Csikós Gábor.
A mozgássérültek konduktív pedagógiája című tanulmányában Hári Mária a konduktív pedagógia és a pszichológia metszéspontjairól ír, amelyek mind az integratív szemléletet erősítik. A Pedagógia és Pszichológia szigorlati jegyzet készítése során erre tekintettel állították össze a konduktori munkát megkönnyítő pszichológiai ismereteket, és a konduktorok kapcsolódási lehetőségeit más szakmák képviselőivel. A konduktív pedagógia nemcsak az idegrendszerről és a mozgásról szól, hanem az emberhez való morális és etikai hozzállásról is, ami kortól független és örök érvényű – tette hozzá dr. Csikós Gábor.
Pázmándi Eszter, a Humántudományi Intézet tanársegéde előadásában rámutatott, hogy más társszakmáktól eltérően a konduktív pedagógia a kezdetektől rendszerben gondolkodott, integrálta a nevelést, pedagógiát, pszichológiát, és ezáltal megalkotott egy teljesen új elveken nyugvó rendszert, melyben a nevelés helyreállító folyamatként jelenik meg. De nem elég csak a neveltek mozgáskoordinációját fejleszteni, a konduktív nevelés végső soron a neveltek egész gondolkodásmódját, személyiségét alakítja. Az SNI-s gyermekek számának növekedése miatt fontos lenne, hogy a konduktív pedagógia komplex látásmódja és szellemisége a társszakmák mindennapjaiban is alkalmazhatóvá váljék – hangsúlyozta Pázmándi Eszter.
Ezt követően dr. Földesi Renáta, a Konduktív Pedagógiai Intézet igazgatója és dr. Mascher Róbert, mutatta be a Hári 100 Jubileumi Emlékév Évkönyvét. Dr. Földesi Renáta kiemelte, hogy a kötetet a szerzők a jövő generációjára tekintve, az emlékév, és ezen keresztül a kor egyfajta lenyomatának szánták, amelyben megjelennek tanítványok és mesterek, neveltek és nevelők, szakdolgozók, és minden munkatárs kreativitása és erőfeszítése. Dr. Mascher Róbert a rajzpályázatot méltatta, kiemelve, hogy az alkotásokat a FISE galériában és a Madách Színházban is bemutatták, és mozgáskorlátozottak fotóiból is rendeztek egy tárlatot.
A résztvevők ezután emlékező filmösszeállítást tekinthettek meg dr. Hári Máriáról.
Feketéné Dr. Szabó Éva stratégiai és fejlesztési rektorhelyettes, a KPK igazgatója a szimpóziumon elhangzottakat összegezve azt emelte ki, mennyire megelőzte Hári Mária a korát és mennyire korszerű ma is az, amit ő képviselt. Büszkén hallgatta az előadókat, akik fiatal kutatókként úgy viszik tovább ezt az örökséget, hogy a konduktorképzés jövője általuk biztos kezekbe kerül. Emellett örömmel nyugtázta, hogy az inkluzív gondolat, amely a konduktív nevelésben a kezdetektől jelen volt, ma is mennyire meghatározó.
A szimpózium zárásaként a Pető András Kar vezetői és munkatársai megkoszorúzták dr. Hári Mária emléktábláját.
Dr. Túri Ibolya
Fotó: Barta Bálint – Semmelweis Egyetem
A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.