Szakmai konferenciával ünnepelte fennállásának tizedik évét a Semmelweis Egyetem Pető András Karának Pedagógiai Intézete.

Az évforduló fontos eseménye a Pető András Kar Hári Mária-emlékévének, különösen annak tükrében, hogy a Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézetének igazgatójaként 1986-ban a Hálózatfejlesztési osztály létrehozásával ő döntött az elméleti alapok lefektetéséről Őrfalvy Aladárné Katalin vezetésével – derült ki Feketéné dr. Szabó Éva rektorhelyettes köszöntőjéből a Semmelweis Egyetem Pető András Karának Pedagógiai Intézete (SEPAPI) tízéves jubileumi konferenciáján. Úgy fogalmazott: „Hári Mária felismerte, hogy az, hogy a konduktív pedagógia által nyújtott speciális nevelés az anyaintézmény falain kívül is elérhető legyen a gyermek és felnőtt rászorulók részére, elengedhetetlen és elsőrangú fontosságú.” Ahogyan az is, hogy az intézeten belül és azon kívül dolgozó konduktorok aktív hálózatba szerveződve folyamatosan megosszák egymással tapasztalataikat, a legfrissebb tudományos eredményeket.

A rektorhelyettes, és egyben a Konduktív Pedagógiai Központ igazgatója felidézte, hogy 2014-ben alakult meg mai nevén az intézmény, melynek feladatköre és lehetőségei, valamint szolgáltatási kínálata a Semmelweis Egyetemhez történő 2017-es csatlakozással tovább bővülhettek. Így napjainkra nem csupán komplex pedagógiai szakmai szolgáltatást kínál a különböző ágazatokban dolgozó konduktoroknak és intézményeiknek az oktatásügyben, az egészségügyben, a szociális ügyben és a civil szférában, hanem aktív szerepet vállal a konduktív nevelés szereplőinek, valamint a társszakmák résztvevőinek nevelő-oktató tevékenységének élethosszig tartó tanulásának segítésében csakúgy, mint a társadalom befogadó szemléletének formálásában, hidat képezve a köznevelés, a felsőoktatás, az ellátottak és a szakemberek között. A jubileum azonban nemcsak a visszatekintésre ad alkalmat, hanem a találkozásra és tapasztalatcserére is konduktortársainkkal, oktatókkal és hallgatókkal is a folyamatos fejlődés érdekében – tette hozzá Feketéné dr. Szabó Éva.

Biztos vagyok benne, hogy itt dolgozni, a Pető-módszerrel foglalkozni messze nemcsak egy munka, hanem mindenkinek egy mély érzés és olyan feladatvállalás, ami végigkíséri egész pályájuk során a jelenlévőket – emelte ki köszöntőjében dr. Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelésért felelős államtitkára. Felidézte, hogy ezt már akkor megtapasztalta, amikor 2013-ban először került közelebbi kapcsolatba a Pető Intézettel. A konduktív pedagógia megőrzéséhez, továbbfejlesztéséhez pedig sok sikert kívánt. Dr. Kiss László, a Belügyminisztérium köznevelési igazgatási főosztálya szakszolgálati és a gyógypedagógiai szakreferense felidézte, hogy mekkora utat járt be a konduktív pedagógia a klasszikus gyógypedagógiával folytatott vitáktól egészen napjainkig, amikor is nemcsak a köznevelésben, a pedagógiai szakszolgálatoknál, hanem a szociális szférán és családügyön át számos egyéb intézménynél is számítanak a konduktorok szakértelmére, különösen pedig az utazó gyógypedagógusok-utazó konduktorok munkájára. Egyre nagyobb szerepe lehet a jövőben a konduktoroknak a korai fejlesztésben, a korai intervencióban, a nevelési tanácsadásban, különösen akkor, ha az egyes ágazatok – mint az egészségügy, a szociális és a családügyi szféra, a köznevelés – szakemberei között megvalósul az együttműködés – mondta dr. Kiss László.

Dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea, a PAK dékánja köszöntőjében felidézte, milyen szakmai fejlődést és sikereket hozott a Semmelweis Egyetemhez való csatlakozás. Külön kitért az alapkurzus korszerűsítésére, a pedagógiai rehabilitáció specializáció bevezetésére és a kar két gyakorlóterületének infrastrukturális megújulására is, valamint arra a legutóbbi mérföldkőre, hogy ősszel 40 fővel elindult a neurorehabilitáció mesterszak.

A sikerek között tartják számon a szakvizsgás képzésük harmadik évfolyamának elindítását, illetve azt, hogy immár 10 éve szerveznek a határon túli magyarlakta területeken 3 hetes intervallumokban konduktív pedagógiai ellátást állami támogatással. Ez napjainkra 17 helyszínen évi ezer gyermek és felnőtt ellátását jelenti. Szintén az eredmények közé sorolják az orvosi rehabilitációs területekkel való sikeres együttműködést, melyre a dékán példaként a Rehabilitációs Klinikán (korábban OORI) dolgozó konduktorok tevékenységét említette a felnőtt robotterápiás ellátásban, vagy a Neurológiai Klinikával közös stroke- és Parkinson-ellátást.

Hangsúlyozta annak fontosságát is, hogy az orvosképzésben 5 éve létrehozott rehabilitációs tanszék oktatási programjában szerepel a PAK-on töltött gyakorlati idő is, így nemcsak a magyar, de a nemzetközi hallgatók is megismerkedhetnek a konduktív pedagógiában rejlő lehetőségekkel.

Az elmúlt években megteremtették annak infrastrukturális hátterét is, hogy az orvostanhallgatók a gyakorlóterületen zajló betegellátást a csoportmunka megzavarása nélkül tanulmányozhassák. A dékán ugyancsak a sikerek között említette a gondozott gyermekek számára létrehozott szakiskolát is, ahol 21 éves korukig tanulhatnak.

Annak érdekében, hogy a kar megőrizze a konduktív pedagógia módszertani központjának szerepét, az elmúlt 5 évben jelentősen erősítettük a kutatási tevékenységet is – létrehoztunk 7, jellemzően alapkutatással foglalkozó műhelyt –, és együttműködünk az egyetem számos klinikájával és karával – mondta dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea. Példaként az ETK-val és az ÁOK-kal közös Parkinson-kór előrejelző rendszer kidolgozását célzó kutatást említette, valamint a győri Széchenyi István Egyetemmel közös eszközfejlesztési projekteket.

Az oktatás, klinikum és kutatás egyre erősebb összefonódása tette lehetővé, hogy az egyetemi integrációnk óta eltelt 7 év alatt a felvehető hallgatói létszámunkat megdupláztuk, a képzési portfóliónkat megháromszoroztuk, bővült az ellátási szolgáltatásunk és az eredményeinket alátámasztó alapkutatások indultak

– összegezte dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea, hozzátéve, hogy mindebben komoly szerepe volt a Pedagógiai Intézetnek is, mivel tevékenysége alapvetően a szakmai hálózatépítést, a képzési formák közötti átjárhatóságot és a konduktor szakma, valamint a társszakmák közötti információáramlást célozza.

A rendezvényen Feketéné dr. Szabó Éva, és dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea, a PAK dékánja díszoklevelet adott át Őrfalvi Aladárné Katalinnak a konduktív pedagógiai hálózat kiépítésében játszott úttörő szerepért és kimagasló szakmai munkásságáért.

Dr. Földesi Renáta, Konduktív Pedagógiai Intézet igazgatója előadásában a konduktív nevelési rendszert megalapozó gondolatokról, Pető András kötetbe rendezett filozófiájáról tartott előadást, Muzslai-Bízik Hanna, a Pető András Pedagógiai Intézet szakértője pedig a konduktív pedagógiai hálózat kiépülésének állomásairól tartott prezentációt. Mátyásiné Kiss Ágnes, a SEPAPI igazgatója felidézte az intézet elmúlt 20 évének szakmai és emberi mérföldköveit. Bemutatkozott a közelmúltban alapított Magyar Konduktorok Szövetsége is, amely a jövőbeli szakmai közösségépítéssel és érdekképviselettel kapcsolatos célkitűzéseit is ismertette. A konferencia délutáni szekcióját a szakmai tapasztalatcserének, az egyetemi és az országszerte különféle intézményekben dolgozó konduktorok, és hallgatók közötti kapcsolatépítésnek, kötetlen eszmecserének szentelték.

Kiss Melinda Katalin
Fotó: Zellei Boglárka – Semmelweis Egyetem

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.