Öt nap alatt több mint 3500 hallgató vett részt a szóbeli felvételin, akiket az intézmény öt karának 93 bizottsága hallgatott meg (a Pető András Karon májusban lesz a szóbeli meghallgatás). Idén először szerveztek személyes beszélgetést a felvételi eljáráson belül, amelyen akár 50 intézményi pontot is szerezhettek a diákok.

Április 12-18. között került sor azon középiskolai diákok szóbeli felvételijére, akik a Semmelweis Egyetemre adták be jelentkezésüket. A több helyen – köztük a Nagyvárad téri Elméleti Tömbben (NET), az Elméleti Orvostudományi Központban (EOK) és az egyetem több klinikáján, könyvtárában – párhuzamosan zajló felvételi eljárás során az intézmény öt karának 93 bizottsága hallgatta meg a diákokat. Az Általános Orvostudományi Karon (ÁOK) 32; a Fogorvostudományi Karon (FOK) 11; a Gyógyszerésztudományi Karon (GYTK) 7; az Egészségtudományi Karon (ETK) 42; az Egészségügyi Közszolgálati Karon (EKK) 1 bizottság állt fel – a Pető András Kar (PAK) felvételijét pedig májusban rendezik meg.

A bizottságok öt nap alatt 3587 felvételizőt hallgattak meg; a FOK-on a beszélgetésen kívül manuális készséget felmérő feladatokat is meg kellett oldaniuk a diákoknak.

„A COVID alatt nagyon inspiráló volt számomra az egészségügyi dolgozók helytállása, hiszen a nagypapám súlyosan megbetegedett a pandémia idején. Szerencsére felépült, de olyan meghatározó élmény volt ez az időszak, hogy ennek hatására döntöttem úgy, én is mások segítésének szeretném szentelni az életemet. Ezért jelentkeztem a Semmelweis Egyetemre” – mondta el honlapunknak Natália. Hozzátette: „A szóbeli felvételire sokat készültem, megnéztem a Semmelweis-filmet is, illetve az egyetem oktatóvideóit, a kézügyességi teszthez pedig a mesterlogika játékkal gyakoroltam napi 10 percet”.

„Szerintem az a fontos, hogy nyitott legyél és motivált, akkor nagy baj nem történhet” – osztotta meg a szóbeli vizsga tapasztalatait Mihály, aki összességében pozitív élményként számolt be a meghallgatásról. Elmondta, legjobban a szituációs feladattól tartott, de azzal sem volt problémája; a FOK manuális készségek felmérésére szolgáló kézügyességi tesztjét pedig kifejezetten élvezte, hiszen mint bevallotta, a finom motorikai képességekben erősnek számít. „Az elején még kicsit izgultam, de a bizottság nyitott és támogató hozzáállása hamar feloldott” – tette hozzá.

„Írásban erősebb vagyok, így a szóbelitől kifejezetten tartok, de édesanyámmal sokat készültem rá, az egyetem YouTube-csatornáira feltöltött oktatóvideóit is megnéztem a felkészülés során, így bizakodó vagyok” – fogalmazott a vizsgára várakozó Olivér. Elárulta, a manuális feladattól tart, mert stresszhelyzetben előfordul, hogy remeg a keze. Már gyerekkorában is sokat olvasott a különböző vírusokról, betegségekről, így nem volt kérdés, hogy ide jelentkezzen.

„Édesanyám is orvos, 20 évvel ezelőtt itt végzett a Semmelweis Egyetemen, ő ösztönzött arra is, hogy az útját követve orvosnak tanuljak” – árulta el az ÁOK szóbeli meghallgatására érkező Natália. „Anyukám tapasztalt előadóként hasznos tanácsokkal látott el, hogy mire figyeljek a szóbeli vizsgán. A kommunikáció az egyik erősségem, ezért örültem ennek a lehetőségnek, hogy személyesen is megmutathatom a rátermettségemet és pálya iránti elhivatottságom” – mutatott rá.

„Gyerekkori álmom a gyógyszerészet, egy évet dolgoztam is patikában, így tudom, hogy ez nekem való szakma” – fogalmazott Anna. „Nagyon empatikusnak tartom magam ahhoz, hogy emberekkel tudjak foglalkozni, emellett családi indíttatás is áll a választás hátterében” – tette hozzá. Elárulta: kicsit izgul, mert nem tudja pontosan, mire adnak pontot, mire számítson a beszélgetésen, de talpraesettnek tartja magát és biztos benne, hogy meg fogja tudni oldani a helyzetet.

„Könnyebb volt, mint vártam. Főleg a személyiségedre kíváncsiak, hogy idevaló vagy-e, mik az álmaid” – osztotta meg Glória, akinek gyerekkori vágya, hogy orvos legyen. „A háziorvosom a példaképem, én is gyermekgyógyász szeretnék lenni” – mondta.  Kifejezetten örült, amikor megtudta, hogy idén először szóbeli felvételit is tart az egyetem, úgy érezte, ha látják rajta a motiváltságot, az érdeklődést, és egy arcot is tudnak társítani hozzá, az előnyt jelent.

Dr. Hermann Péter oktatási rektorhelyettes az idén bevezetett szóbeli felvételiről elmondta: korábban az intézmények csak egy táblázatban értesültek arról, a pontszámítás alapján kik nyertek felvételt hozzájuk. „Sem rálátásunk, sem ráhatásunk nem volt arra, kik érkeznek hozzánk. A szóbeli beszélgetés azonban egy nagyon jó lehetőség, hogy megismerhessük a diákokat, ezért a Semmelweis Egyetemen mindenképpen élni szerettünk volna ezzel” – magyarázta. Az intézmények 100 intézményi pontot adhatnak, amelyből 50-et a szóbeli beszélgetések során szerezhetnek meg; a FOK-on a felvételi beszélgetés 30, míg a kézügyességet felmérő teszt maximum 20 pontot érhet. A rektorhelyettes kiemelte: a hazai négy orvosképző egyetem egyeztetett arról, hogy elfogadják egymás felvételijét. „A cél nem annyira az alkalmasság, mint inkább az alkalmatlanság kiszűrése volt. A bizottságoknak azonban megvolt a lehetőségük, hogy a különlegesen tehetséges diákokat plusz pontokkal jutalmazza. Épp ezért azok a diákok, akiknek a beszélgetés jól sikerült, 40 pontot kaptak – az átlag alatti teljesítménnyel 5 pontonként csökkent, míg a kiemelkedően szereplő diákoknak 5 pontonként nőhetett a pontszámuk” – magyarázta. Hozzátette: az összegyetemi átlagpontszám 41,8 volt. Arról, hogy pontosan hány pontot kaptak, minden felvételiző a Felvi oldalán tájékozódhat majd.

Dr. Hermann Péter szerint a beszélgetések az egyetemi bizottságok tagjaiban és magukban a felvételizőkben is pozitív élményt hagytak. „Kaptam olyan levelet is az egyik bizottsági tagtól, aki úgy fogalmazott: nagyon örül, hogy részt vehetett a felvételi folyamatban, amely sok örömet okozott számára, tehetséges, sokoldalú fiatalokkal találkozott, akik a mostani ifjúságra vonatkozó sötét képét is jelentősen fehérítették – két hallgatót pedig külön fel is jegyzett azzal a szándékkal, hogy egyetemi pályájuk során mentorálni szeretné őket” – osztotta meg honlapunkkal.

Nagyon sokan az egyetemi polgárok részéről is kétkedve fogadták a felvételit, de végül szinte mindenki kizárólag pozitívan értékelte a folyamatot. Egyetértettünk abban, hogy ez a 20-25 perces beszélgetés fontos a diákoknak és az egyetemet képviselőknek is. Ennyi idő alatt is lehet ugyanis érdemi véleményt kialakítani a felvételizőkről

– magyarázta dr. Hermann Péter. A diákok egyoldalas önéletrajzukkal érkeztek a beszélgetésre, amelyben motivációikra is ki kellett térniük – ez, valamint az előzetesen meghirdetett 37 kisfilm és egyetemi oktatóvideó (amelyeken előre megjelöltek egy-egy 10 perces részt) szolgált arra, hogy megindítsa a beszélgetést. A bizottságok arra voltak kíváncsiak, a diákok megnézték-e e videókat, melyik tetszett nekik és miért – emellett elsősorban az érdekelte őket, mi a felvételizők célja, mi motiválja őket. Dr. Purebl György, a Magatartástudományi Intézet igazgatója összeállított egy szituációs feladatsort is a felvételire, amelyben megmutatkozik a diákok személyisége, problémamegoldó képessége is – mutatott rá dr Hermann Péter, kiemelve, hogy a szóbeli felvételi célja nem a tárgyi tudás felmérése volt. A rektorhelyettes emellett köszönetet mondott dr. Hafiek Andreának, az Oktatásigazgatási Hivatal vezetőjének, a Felvételi Iroda munkatársainak, valamint Gecsey Csenge HÖK-elnöknek, Keskeny György Árpádnak, az oktatási ügyekért felelős alelnöknek, hogy munkájukkal nagymértékben hozzájárultak a szóbeli felvételi sikeres lebonyolításához.

Dr. Merkely Béla rektor több mint tíz bizottságot látogatott végig a Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinikán, a NET-ben, az EOK-ban és az Anatómiai, Szövet- és Fejlődéstani Intézetben. „Abszolút pozitív élményeket szereztem a szóbeli felvételik során, én legalább másfél évfolyamnyi tehetséges fiatalt láttam” – emelte ki. Hozzátette: volt, akiről a rövid beszélgetés alatt is kiderült, hogy nem a Semmelweis Egyetemre való, de összességében inkább arra kellett figyelniük a bizottságoknak, hogy csak a valóban kiemelkedő képességűeknek adjanak 40 pontnál többet.

Nemcsak elkötelezett, hivatásukra készülő fiatalokat láttunk, de nagyon sokszínű, érdekes személyiségeket is, akik közül voltak, akik sportban, míg mások zenében vagy másban nyújtanak extra teljesítményt. Őket látva azt gondolom, hogy jó kezekben leszünk – hiszen ők lesznek azok a jövendőbeli orvos- és egészségügyi szakemberek, akik már minket is gyógyítani fognak

– mutatott rá.

Galéria

7kép

Dr. Merkely Béla külön megköszönte a bizottságokban résztvevők munkáját. Mint elmondta, többgenerációs felvételiztető csapatok álltak össze, amelyekben voltak professzorok, docensek és a Hallgatói Önkormányzat (HÖK) által delegált hallgatók is, akik harmonikusan, egymást jól kiegészítve működtek együtt. „Amire kíváncsiak voltunk, az kiderült – azaz, hogy milyen egyéniséggel állunk szemben, mennyire motiváltak és empatikusak a diákok. A célunk az volt, hogy egyetlen tehetség se menjen veszendőbe. Persze még az emelt szintű érettségin is teljesíteniük kell, és csak ezt követően derül ki, hogyan tudnak alkalmazkodni az egyetem eleve erős, és egyre csak nehezedő követelményeihez. De az első lépést legtöbben sikerrel vették, így bízom benne, hogy egy jól felkészült, lelkiismeretes, motivált, elkötelezett és teherbíró évfolyam kezdi meg tanulmányait a Semmelweis Egyetemen szeptemberben” – fogalmazott a rektor. Hozzátette: a mostani beszélgetések tapasztalatait beépítik majd a következő évi szóbeli felvételibe.

Bódi Bernadett, Szabó Ádám
Fotó: Barta Bálint – Semmelweis Egyetem

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.