Ötévesen, már az óvodában indult a többszörös magyar bajnok Mihók-Juhász Barbara sakkpályafutása. A dietetika szakon 2019-ben végzett egykori Semmelweis-hallgatóval kisgyerekkorában édesapja játszott először, az akkori vereség hatására döntötte el, megtanul sakkozni, hogy visszavághasson. Első országos bajnoki címét még óvodásként szerezte, 10 évesen már az Eb-n lett ötödik. Mint honlapunknak felidézte, komolyabban a Maróczy Géza Sportegyesület sakkiskolájában, már az ifjúsági magyar válogatott tagjaként kezdett foglalkozni a sakkal, később a tatai Génius Sportegyesületeben játszott, jelenleg pedig a makói Spartacus Vasas Sportegyesület színeiben versenyez.
Semmelweises évei alatt, főleg eleinte – mivel a tanulás mellett még dolgoznia is kellett – csak a hétvégéken jutott ideje a sakkra, de férje (aki egy személyben az edzője is) unszolására így is tovább mélyítette tudását.
“Aktívan játszom, nem a szokásos női sakkot – támadó játékos vagyok, ami ritka”– mesélte honlapunknak, hozzátéve, hogy akkoriban szombatonként 4-5 órát szánt a felkészülésre, a vasárnap a pedig versenyeké volt. A nemzetközi sakknagymester házastárs edzése nagy hatással volt Barbarára. ”Nagyon sokat tanultam tőle, változott a gondolkodásmódom, ami az egyetemi tanulmányaimra is kihatott” – jelentette ki, hozzáfűzve, hogy ebben az időszakban vehette át Magyarország jó tanulója, jó sportolója címet, illetve, az egyetemen 2020-ban a jó tanuló, jó sportoló kitüntetést.
Az NB1-ben 8 éve versenyző Barbara a sakkozók táplálkozásáról írta szakdolgozatát, jelenleg pedig a közétkeztetésben dolgozik és sakkot tanít. Az alakuló szakosztály szakmai vezetésének ötletével az egyetemről keresték meg, aminek, mint hangsúlyozta, nagyon örült. “Boldoggá tesz, ha átadhatok valamit” – fogalmazott.
A szakosztályban rövid távon a célom az asszociatív gondolkodás fejlesztése lesz, a figyelemreméltó kulcselemek kiemelése, amivel a koncentráció és a memória is javítható, ugyanakkor reálisan elérhetőnek célnak látom azt is, hogy elinduljunk a tavaszi egyetemi sakkbajnokságon
– fűzte hozzá. Ha valaki tudja a lépéseket, az már elég lesz kezdésnek, a sakktábla koordinátáit együtt fogjuk elsajátítani, ez az alapja annak, hogy a játékos fejben el tudja helyezni bábukat és bonyolult állás esetén is képes legyen kiszámolni az egyes változatokat. Ez nagyon erős koncentrációt igénylő munka, ami viszont a sakkozó minden más tevékenységére is kihat – hangsúlyozta.
Heti, kétheti kötetlen brainstromingra, közös gondolkodásra készülök, és arra számítok, hogy professzorok is jelentkezni fognak, ami egy ilyen hierarchiamentes közegben remek lehetőség lehet a hallgatóknak a kapcsolatépítésre. A kapcsolati tőke pedig a jövőjük szempontjából az egyik legjelentősebb tényező
– fejtegette a sakkbajnok, aki ha szükséges, akár két csoportot is indít, és online foglalkozást is tart. A heti órák mellett pedig házi feladatokat is ad majd a résztvevőknek a haladásuk tesztelése, tudásuk elmélyítése és az érdeklődés ébrentartása érdekében.
Mihók-Juhász Barbara a harci szellemben és a nyerés iránti vágyban látja a sakkban elérhető siker kulcsát, emellett kamaszkorban a fanatizmust is elengedhetetlennek tartja, hogy a fiatal akkor is a sakkra fókuszáljon, amikor nagyon sok tényező vinné más irányba az energiákat.
A szakosztály hivatalosan megalakult, jelenleg felmérik az igényeket, jelentkezni ezen a linken lehet, szeptember közepén tartják a szintfelmérést, ezután következik a csoportbeosztás és a tematika összeállítása. A munkaprogram szerint a szerda este a sakkszaloné, ahova havi, kéthavi rendszerességgel vendégeket is hívnak az egyetem eredményekkel rendelkező sakkozói közül, illetve vendégül látják az egyetemi, kuratórium vezetőket, híres sakkozókat, valamint közéleti személyiségeket is.
“2022 a női sakkozók éve, a szeptember 1-én kezdődő Nyári Egyetemre meg is hívtuk előadni Polgár Juditot, aki elsőre igent mondott a felkérésre, és az alakuló szakosztályt támogatásáról biztosította” – mesélt az indulás előzményeiről, az ötletet generáló aktualitásokról kérdésünkre Feketéné dr. Szabó Éva stratégiai rektorhelyettes. Az alapításhoz minden adott volt, a lelkes, lendületes és fiatal kora ellenére nagyon tapasztalt volt Semmelweis-hallgató sakkválogatott-tag, a gyönyörű szalon és az online oktatás lehetősége, amely nagyobb létszámú munkavállaló vagy hallgató bevonását is lehetővé teszi – fejtette ki.
Nem a versenyzést tartjuk fő feladatunknak, hanem azt, hogy alkalmat teremtsünk munkavállalóknak és hallgatóinknak a találkozásra, közös feltöltődésre – mutatott rá. Emellett kiemelte a sakk tanulástámogató hatását, ami az emlékezet, a térbeli képzelet, a figyelemkoncentráció, a fókuszálás, a stratégiai gondolkodás, fegyelmezettség, türelem és kitartás fejlesztésével valósul meg.
”Ezek a készségek a kiemelkedő tanulmányi eredmény elérése mellett a kiváló munkavégzéshez is elengedhetetlenek. Egy olyan egyetemen, ahol a kiválóságot tűztük ki a zászlónkra, ez abszolút segítheti a célok elérését”
– fogalmazott Feketéné dr. Szabó Éva. A mintajátszmák közös, csoportos újrajátszása, elemzése, a nyitólépések és végjátékok elemzése mindenki számára fantasztikus lehetőséget teremt a tanulásra. A módszeres gondolkodás elsajátítása pedig átsegít minket a hétköznapok nehézségein – tette hozzá a stratégiai rektorhelyettes, aki az egyetem sakktörténeti múltjának feltárását is komoly feladatának tartja.
Megerősítette, reális célként tűzték ki a Magyar Egyetemi és Főiskolai Sportszövetség jövő évi bajnokságán való részvételt.
A 2024-es budapesti sakkolimpián is biztosan ott leszünk valamilyen módon, akár résztvevőként, akár nézőként” – jelentette ki. Egy Semmelweis Egyetem-Polgár Judit játszma is a terveik között szerepel
– mondta a stratégiai rektorhelyettes, hozzátéve, hogy Várszegi Kornélia, a Testnevelési és Sportközpont igazgatója is támogatja a kezdeményezést, akárcsak a Magyar Sakkszövetség, amellyel már fel is vették a kapcsolatot.
Szepesi Anita
Fotó: Kovács Attila/Barta Bálint – Semmelweis Egyetem/Envato
A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.