Azonnali visszajelzésre ad lehetőséget az oktatók értékelésében az a QR-kód alapú oktatást támogató rendszer, amit a Semmelweis Egyetemen zajló előadások és gyakorlatok után egyre több esetben használnak. Az oktatók lényegében azonnal láthatják az anonim hallgatói értékeléseket és észrevételeket, ezért akár már a következő előadáson reflektálhatnak azokra. Az Oktatásfejlesztési, -módszertani és -szervezési Központ által működtetett rendszer a feedback-kultúra erősítését is szolgálja, ami az oktatási tevékenység eredményességét is javíthatja.

Dr. Kiss Levente, az Oktatásfejlesztési, -módszertani és -szervezési Központ igazgatója az új rendszerről elmondta: szakirodalmi adatok, egyetemi projektek és saját tapasztalatok alapján is szükség volt egy olyan, ún. on the spot típusú, azonnal, a helyszínen történő hallgatói véleményfelvételre, mely az oktatási folyamat gyors, csak a jelenlévők általi, torzulásmentes értékelését szolgálja, így elősegítheti a hatékonyabb oktatásfejlesztést.

Szögi András, a program fejlesztője a QR-kódos rendszer indulására visszaemlékezve elmondta: a kezdetektől általa fejlesztett program 2019 augusztusában debütált az akkori Nyári Egyetemen, a hallgatók ezen keresztül végezték el a kreditpontokhoz szükséges bejelentkezéseket. Ezt a projektet akkor dr. Hermann Péter rektorhelyettes karolta fel és az ő irányítása alatt fejlesztették – mondta el. Ezután jött a kérés dr. Kellermayer Miklós, az ÁOK dékánja részéről, hogy a karon az előadásokat követően legyen lehetőség ilyen típusú visszajelzésre.

Szögi András elmondta, az azonnali élményt megosztó on the spot adatközlés teljesen más, mint amikor a félév végén kell az aktuális szemesztert értékelni: ilyenkor az oktató olyan információkhoz jut hozzá, ami az oktatási tevékenységét azonnal képes befolyásolni. Ha például kiderül, hogy a hallgatók szerint túl gyors volt az előadás tempója, akkor a következő órára már orvosolni is tudja a problémát. Az előadások esetében 9, a gyakorlatoknál 10 kérdés szerepel, és minden esetben van lehetőség szabadszavas véleménynyilvánításra is, illetve mindenütt rendelkezésre áll a nem kívánok válaszolni gomb is – fejtette ki Szögi András.

Az azonnali visszajelzést lehetővé tevő QR-kódos rendszer szélesebb, egyetemi szinten a 2020-21-es tanévben indult el az Oktatásfejlesztési, -módszertani és -szervezési Központ (OFMSZK) irányítása alatt – tette hozzá dr. Kiss Levente. Az előadások végén az oktatók kivetítenek egy egyedi QR-kódot, amit a hallgatók a telefonjukkal beolvasva egy kérdőívet kapnak, melynek kitöltésére 25 perc áll rendelkezésükre – magyarázta el a folyamatot az igazgató. A Fogorvostudományi Karon (FOK) és az Általános Orvostudományi Karon (ÁOK) már kötelező az előadások után a rendszer használata, és egyre több helyen a gyakorlatoknál is alkalmazzák.

A Semmelweis Egyetem Központi Azonosításon (SEKA) keresztül mintegy 8000 hallgató jelentkezett be a rendszerbe, ahol összesen 8030 kérdőívet töltöttek ki – ez közel 765 ezer bejegyzést jelent – emelte ki a programfejlesztő. A rendszerben 843 oktató szerepel, ami az intézmény összes oktatójának többségét jelenti. A hallgatók a visszajelzések alapján kedvelik a programot, hasznos értékeléseket adnak és nagy számban használják – tette hozzá. 

Dr. Hermann Péter oktatási rektorhelyettes a QR-kódok használatáról elmondta: a rendszer előnye a gyorsaság, hiszen egy előadás vagy gyakorlat után az oktató által kivetített kódot okostelefonnal beolvasva rögtön megtörténik a visszajelzés. A Fogorvostudományi Karon volt eddig az egész egyetemen a legmagasabb a részvétel, és ez a visszajelzési lehetőség a hallgatók körében kifejezetten népszerű volt – mondta el dr. Hermann Péter. Az oktatói munka hallgatói véleményezésének egyik kritikus pontja, hogy a beérkezett értékeléseket kik olvashatják. Végül úgy döntöttünk, hogy a tanszékvezetők számára tesszük elérhetővé, de nem lesz nyilvános – fűzte hozzá. A hallgatók véleményét most már az oktatók minősítésének elkészítésekor is figyelembe kell venni, ezt az egyetemi szabályzatok is rögzítik – hangsúlyozta dr. Hermann Péter, kiemelve, hogy a rendszer a pozitív diszkriminációt, például a legjobb gyakorlatvezető kiemelését támogatja.

Keskeny György harmadéves FOK-hallgató, a HÖK E-learningért felelős elnöki megbízottja kiemelte: egyre több egyetemen fektetnek nagy hangsúlyt az oktatói és a hallgatói visszajelzésekre a minőségi oktatás szempontjából. A QR-kódos szisztéma egyik legfontosabb vonása, hogy a hallgatói oldal feedbackje is hangsúlyosan megjelenik – emelte ki. „Úgy látom, a Semmelweis Egyetemen is kialakulóban van a feedback-kultúra, és ez a gyors, megbízható és anonim technikai megoldás is ezt erősíti” – fogalmazott.

Szabó Ádám, Pogrányi Péter
Fotó: Kovács Attila – Semmelweis Egyetem

 

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.