„A címer és az arculat megújításának igénye dr. Merkely Béla rektortól származik, így a prioritási listánk első pontja ezek frissítése volt. Ezt követte a nagyobb volumenű Arculati kézikönyv kialakítása” – magyarázta Horváth Eszter, a Semmelweis Brand és Marketing Igazgatóság igazgatója, a projekt art directora, hozzátéve: első lépésként a logót gondolták újra. „Fontos volt számunkra, hogy kellő alázattal álljunk a feladathoz a heraldikai tartalom és a hierarchia súlyozásának megtartása mellett, de friss, modernebb stílusban megfogalmazva. A projektbe heraldikust is bevontunk, aki szakvéleményével segítette munkánkat, továbbá kikértük több egyetemi vezető véleményét is, akik már szinte egyek az intézménnyel, így egészen egyedi aspektusból vizsgálták a feladatot, és mindemellett természetesen rektor úr is szorosan részt vett a projekt felügyeletében” – emelte ki az igazgató. Mint elmondta, az egyetemi logót korábban többféle formátumban használták, ezek azonban nagy vizuális zajjal készültek, amelyek nem működtek kis méretben a mai digitális platformokon. Az új verzió a korábbit újratervezve egy könnyed, modern prezentálásban jelenik meg, a kissé geometrikus stílus viszont továbbra is felismerhetővé teszi a már jól ismert formát. Horváth Eszter rámutatott: egy logó alapvető célja, hogy egy grafikai vagy tipográfiai rendszerben gondolkodva képviseljen intézményeket, mindezt a lehető legegyszerűbb módon és úgy, hogy rövid idő alatt beazonosítható legyen az adott brand. „Mivel az egyetem neve megkérdőjelezhetetlen, ezt igyekeztük kiemelni. A címerhez igazodva több logóváltozatot is készítettünk, hogy minden felületen megfelelően lehessen alkalmazni. Az álló és fekvő megoldás esetében hangsúlyosabb a névhasználat, így megvan az a rugalmasság, hogy az adott felülethez mérten választhatunk ezek közül” – fogalmazott az igazgató. Fontos szabály volt a tervezés során, hogy kisebb, leegyszerűsített alakban is felismerhető maradjon és ugyanolyan jól funkcionáljon, mint nagyobb méretben.
Az új Arculati kézikönyv, amely a megújult logó és címer mellett többek között tartalmazza a levélpapírokat, borítékokat, meghívókat és okleveleket is, novemberben jelent meg és lépett hatályba. Feladata, hogy irányelveket, felhasználási lehetőségeket határozzon meg az arculati elemek kapcsán és rögzítse a színkódokat, betűtípusokat, az elemek felépítését, valamint rendszerben elfoglalt helyét, de kitér a használati tilalmakra is. Célja, hogy egységesítse a felhasználást, valamint az összefoglaló segítségével újra és újra előállíthatóvá tegye a megfelelő megjelenéshez szükséges arculati eszközöket. Mindez nemcsak a praktikus használatot segíti elő, de a Semmelweis Egyetem brandjének erősítését is szolgálja.
A kézikönyv kivitelezéséért, kreatív megvalósításáért Kelemen Richárd grafikus felelt, a projekt menedzsere és a szövegezés felelőse Szepesi Dóra, a Marketing és Kommunikációs Főigazgatóság főigazgatója, az art director pedig Horváth Eszter igazgató volt, aki emellett az arculati elemek tervezésében is részt vett. A munkát emellett több igazgatóság is segítette.
„Az arculat kialakításánál a hívószavak a tradíció, modern elegancia és a letisztultság voltak. Ezekkel a vezetőség is egyetértett és mind a rektor, mind a Szenátus támogatta a tervek megvalósítását” – hívta fel a figyelmet az igazgató. Hozzátette: szakmailag és emberileg hatalmas kihívás volt a munka, hiszen az Arculati kézikönyv egyben egy jogi dokumentum is, épp ezért tervezése egy sokkal komplexebb látásmódot igényelt. Horváth Eszter rámutatott: a dokumentumnak több ezer ember igényét kell kielégítenie úgy, hogy a kézikönyv számos elemének egy akár több mint 10 éve használt rendszerbe kell beleilleszkednie. Épp ezért továbbra is fontosnak tartják a visszajelzéseket, hogy még inkább felhasználóbaráttá tudják tenni az arculati elemeket, a munka pedig jövő év elején a karok logóival folytatódik – emelte ki.
A kézikönyvben foglaltakat a Semmelweis Egyetem és annak valamennyi szervezeti egysége köteles alkalmazni mind a belső, mind a külső kommunikáció, megjelenés során, mindezt a Jogi és Igazgatási Főigazgatóság szabályozza. A következő hetekben az új arculatnak megfelelően cserélik le többek között az intézményben használt bélyegzőket, okleveleket és egyetemi e-mail aláírásokat is. Egyes elemek, mint például a levélpapírok és Power Point sablonok terén könnyebb a váltás, míg a homlokzatokon található címerek esetén ez több időt igényelhet. A cél az, hogy a közeljövőben mindenhol végbe menjen az arculat frissítése a kereskedelmi termékektől kezdve a kommunikációs eszközökig – mutatott rá az igazgató, hozzátéve: az átmenet néhány esetben nem egyszerű, de a Brand és Marketing Igazgatóság azon van, hogy mindenkinek segítsen ebben.
Szabó Ádám
Fotó: Semmelweis Brand és Marketing Igazgatóság
A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.