Az elmúlt hónapokban a járványügyi helyzet miatt a tervezettnél gyorsabban és sikeresen lezajlott az e-learning rendszer fejlesztése a Semmelweis Egyetemen. A már meglévő Seka és Moodle rendszer mellé újdonságként épült be a Zoom és a Kaltura. Utóbbi a videós oktatóanyagok terén jelent nagy előrelépést, a többi között a célirányos publikálási lehetőség és a videók nézőkre vonatkozó statisztikai adatai miatt, amivel követhető az oktatóanyagok hasznossága.

Manapság minden korosztály egyre nagyobb mennyiségben fogyaszt videós tartalmakat az interneten, nemcsak szórakozási, de tanulási célból is, a legkülönbözőbb témakörökben. Természetes, hogy ez az igény a felsőoktatásban is megjelent, ugyanakkor itt fontos szempont, hogy a videók csak zárt körben legyenek elérhetőek, vagyis azok számára, akiknek valóban szólnak – vezette fel dr. Tornóci László, az E-learning és Digitális Tartalomfejlesztő Igazgatóság informatikai vezetője. Az online oktatás fejlesztése érdekében a Kaltura program bevezetését már terveztük egy ideje, a járványhelyzet pedig lehetőséget teremtett arra, hogy a Zoommal párhuzamosan ennek a felhőtárhelynek az alkalmazása is elindulhasson az egyetemen – tette hozzá. A Kalturában egyetlen laptop segítségével pár perces oktatóvideókat tudnak az oktatók összerakni a hallgatók számára, és azokat egyszerűen megvágni, mindössze egy böngésző segítségével. A programban lehetőség van továbbá rendszerezni, címkézni, kategóriákba sorolni a videókat, valamint publikálni is ezeket, ez utóbbiban a felhő alapú rendszer nagy könnyebbséget jelent ahhoz képest, mintha a saját szervereken kellene ezeket tárolni – sorolta az előnyöket dr. Tornóci László.

Az egyetemi e-learing rendszer elmúlt hónapokban zajlott fejlesztéseinek köszönhetően integráltan kezelhető a már csaknem egy évtizede működő Seka és Moodle rendszer az újonnan bevezetett Zoom és Kaltura programokkal. Így minden oktató és hallgató ugyanazzal az azonosítóval tudja ezeket használni, és az oktatóanyagok átadása – beleértve a videók közzétételét is – célozottan kivitelezhető, egy-egy adott hallgatói csoport számára. A Zoomban készült felvételek automatikusan bekerülnek a Kalturába, ahol jól menedzselhető a vágás és az utólagos javítások.

A videókat tekintve jelenleg rövidebb, szemléltető jellegű oktatási anyagok a jellemzőek, amik a tananyag megértését és a gyakorlatokra való felkészülést segítik. Dr. Tornóci László kiemelte, hogy a Kaltura statisztikát is készít arról, hányan néztek meg egy videót, végignézték-e és ha nem, akkor hol hagyták abba; emellett a videó bizonyos pontjain kérdéseket is fel lehet tenni, így könnyen kideríthető, hogy a hallgató az adott tananyag egyes súlyponti kérdéseit valóban megértette-e. Olyan videókat tudunk tehát alkalmazni az oktatásban, amiket a hallgató valóban végignéz – mutatott rá a Transzlációs Medicina Intézet mesteroktatója. A programhoz beszédfelismerő rendszer is tartozik, vagyis a felhőben automatikusan készül egy szövegleirat, aminek előnye – a hallássérült hallgatók segítésén túl – hogy visszakereshetők benne egyes kifejezések, így a videón belül is könnyebben lehet célzottan keresni.

Az elmúlt hónapokban az e-learning rendszerben történt ugrásszerű fejlődést jól szemlélteti, hogy míg közel 10 év alatt kb. 1300 kurzust hoztunk létre, most néhány hét alatt kétezernél is többet – hangsúlyozta az informatikai vezető, hozzátéve, hogy mostanra minden kar használja az online oktatási lehetőségek teljes tárházát. Mindez nagy terhelést jelentett az e-learning munkacsoport számára, ugyanakkor dr. Tornóci László szerint az eredmény megérte a fáradságot, mivel nagy áttörést sikerült elérni az egyetemi elektronikus oktatásban.

A mesteroktató úgy véli, hogy bár a járvány sok szempontból nagy károkat okozott, az e-learning terén mégis gyors és előremutató változást hozott a felsőoktatás számára. Mint mondta, örömteli, hogy a Semmelweis Egyetem vezetése gyorsan élt az online oktatási rendszer bővítésének lehetőségével. Az oktatásban persze nemcsak a tananyag, hanem egyebek mellett érzelmi attitűd, hivatástudat átadása is cél, ezért természetesen a hagyományos, fizikai jelenlétre alapuló jelenléttel történő oktatás nem nélkülözhető, különösen a gyakorlatok esetén – vélte dr. Tornóci László. Ugyanakkor az biztos, hogy az online eszközöket a jövőben is fontos és érdemes használni – tette hozzá.

A Semmelweis Egyetem az elsők között és az online oktatási lehetőségek legszélesebb tárházával valósította meg a minőségi e-learning rendszert a felsőoktatásban. Ennek köszönhetően a járványügyi vészhelyzet idején is magas színvonalú oktatást tudott biztosítani a hallgatói számára.

Keresztes Eszter
Fotó (illusztráció): Kovács Attila – Semmelweis Egyetem

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.