Okostelefon applikáció segítségével tudnak az orvosok a páciensekkel konzultálni a Semmelweis Egyetem Bőr-, Nemikórtani és Bőronkológiai Klinikáján. A szolgáltatást a klinika azzal a céllal vezette be, hogy a koronavírus járvány okozta veszélyhelyzetben a páciensek az orvos-beteg találkozást lehetőség szerint a legszükségesebbekre csökkentve, online bőrgyógyászati ellátáshoz jussanak.

A páciensek bőrpanaszaik leírása után, öt darab fotót küldenek a tüneteikről a bőrgyógyászoknak. Dr. Sárdy Miklós, a klinika igazgatója felhívta a figyelmet, hogy a minél pontosabb diagnózis felállítása érdekében a képeket az applikációban szereplő utasításoknak megfelelően kell elkészíteni, mert egy homályos vagy értékelhetetlen fotót nem engedélyez továbbküldésre a rendszer. Az orvosok az adatok kiértékelését követően felállítják a diagnózist, majd a képek és a rendelkezésre álló információk alapján terápiás javaslatot adnak. Az elkészült ambuláns lapot ezután a lehető legrövidebb időn belül, adott esetben e-recepttel kiegészítve visszaküldik a páciensnek – ismertette az applikáció működését dr. Sárdy Miklós. A klinika igazgatója hangsúlyozta: ha a tünetek a legkisebb mértékben is kóros elváltozásra utalnak, akkor természetesen személyesen, a klinikán látják el a pácienst. A diagnózist és a terápiás javaslatot a betegek kóddal védett dokumentumban kapják meg. Az eredményeket az eset bonyolultságától függően pár óra, vagy pár nap után küldik vissza a pácienseknek. Amennyiben a beteg nem tudja felvinni adatait a rendszerbe, továbbíthatja a nevében meghatalmazott képviselője is, így lehetőség van arra, hogy akár hozzátartozóik segítsék a folyamatot.

A beteg adatai, illetve a beküldött képek az EU általános adatvédelmi rendeletének (GDPR) betartásával a legmagasabb szintű védelmet élvezik. Továbbá az applikáció a kutatásra szóló OGYÉI engedéllyel rendelkezik, így a megfelelő adatvédelmi intézkedések, úgy mint a titkosítás, már a szoftver részét képezik hangsúlyozta dr. Sárdy Miklós.

A klinika dolgozói már az első napokban több mint száz beteget tudtak ellátni a távbőrgyógyászati szolgáltatás segítségével – számolt be a tapasztalatokról az igazgató. A tervek szerint a távkonzultációs rendszert a járvány lecsengése után is igénybe vehetik majd a páciensek.

A szolgáltatást támogató szoftvert a Semmelweis Egyetemmel együttműködésben a MedInnoScan Kft. orvosi diagnosztikai mesterséges intelligencia fejlesztéssel foglalkozó startup cég fejlesztette ki, és ezt ingyen bocsátotta a Bőrklinika rendelkezésére.

További részletek a Bőr-, Nemikórtani és Bőronkológiai Klinika honlapján olvashatók: https://semmelweis.hu/borklinika/teledermatologia-ambulancia-tavborgyogyaszat/

Szabbah Katalin
Fotó: Kovács Attila Semmelweis Egyetem

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs és Rendezvényszervezési Igazgatósága tette közzé.