Szentgyörgyi József festőművészre emlékeztek a művész kollégái és barátai a Semmelweis Szalonban tartott posztumusz kiállítás megnyitóján. A beszélgetést Feledy Balázs művészeti író vezette, aki kiemelte: Szentgyörgyi József volt az a festő, akit mindenki szeretett, akinek nem volt ellensége a művészek között. A most megnyílt tárlaton Szentgyörgyi József 16 festménye látható. 

Feledy Balázs RS31634_KA-20150521-IMG_2222-scrbeszélgetőpartnerei Zöld Anikó, Bráda Tibor és Bukta Norbert festőművész, valamint Kugler Flórián műgyűjtő voltak. Az est folyamán több oldalról is megvilágították Szentgyörgyi József életművét, festészetét: az esztétikai szempontokat személyes emlékek, élmények felidézése kísérte.

RS31620_KA-20150521-IMG_2175-scrAz estet dr. Rácz Károly egyetemi tanár, a II. Sz. Belgyógyászati Klinika igazgatója nyitotta meg, aki elmondta, Szentgyörgyi József képeit már láthatta a közönség korábban a Semmelweis Szalonban, de most újra részesei lehetnek az érdeklődők ennek a különleges élménynek.

Feledy Balázs kiemelte, Szentgyörgyi József személyét baráti tisztelet övezte egész életében, és ez felértékeli művészetét is. Ahogy a festőművészek több nézőpontból is kifejtették, ezt az életművet különös ellentétek feszítették. Kugler Flórián úgy fogalmazott, drámaiság, feszültség árad ezekből a képekből, amelyeknek színvilága is sajátos: a fekete, a piros és a sárga színek dinamikája a meghatározó. Kiemelte, Szentgyörgyi József leginkább az expresszív vonulathoz vonzódott. Bráda Tibor is hangsúlyozta a képek expresszivitását, de hozzátette, hogy ezzel együtt ez a festészet „hallatlanul lírai”. Kugler Flórián műgyűjtőként azt is kiemelte, hogy nagyon fontos a művész és a gyűjtő személyes kapcsolata, kölcsönös tisztelete.

Zöld Anikó és Bráda Tibor a festőművész gimnáziumi osztálytársa, később a főiskolán évfolyamtársa is volt, így a gimnáziumi és főiskolai élményekről is szó esett. Zöld Anikó felidézte annak a folyamatnak a végigkövetését, ahogy egy kép sok szenvedés árán végső formát ölt. Elmondta azt is, a művészetről alkotott felfogásuk teljesen különbözött, de éppen ez az ellentét kötötte össze őket, és a Rembrandt művészete iránti kölcsönös tisztelet. Bráda Tibor felidézte, Szentgyörgyi József eminens tanulóként a főiskolán már kora reggeltől dolgozott, és ez a szorgalom egész életében jellemző volt rá. Azt is elmondta, képeiben olyan hallatlan feszültség munkál, amitől nagyon különleges hatással vannak a nézőre. Hozzátette, egyik legnagyobb erénye volt, hogy a festés közben tudta, mi az ami feleslegessé vált, ahogy fogalmazott, „őrült erővel tudott kihagyni”.RS31633_KA-20150521-IMG_2218-scr

A beszélgetés résztvevői a festőművésznek a mai művészeti kánonban betöltött szerepéről az ezt firtató kérdésre sem tudtak válaszolni: amint elhangzott, ehhez még kevés idő telt el az életmű lezárása óta, hiszen a művész tavaly májusban hunyt el. Azt kiemelték, hogy mindig nyitott, befogadó szemlélettel viszonyult mindenhez, így a kortársaihoz is: mindig nagy empátiával és figyelemmel kísérte a fiatalabb pályatársait és a legújabb generáció munkáit is.

Az estet Szalai Erzsébet énekesnő és Nagymáthé Huba zongoraművész játéka színesítette.

A tárlat június 12-ig látogatható, melyhez előzetes bejelentkezés szükséges a rendezveny@semmelweis-univ.hu e-mail címen vagy a 20/663-2638-as telefonszámon.

Pogrányi Péter

Fotó: Kovács Attila – Semmelweis Egyetem

Galéria

7kép