Néhány kattintással átfogó és aktuális képet kaphatnak a felsővezetők a Semmelweis Egyetemet érintő legfontosabb adatokról – érzékelteti a 2012 augusztusában elindult Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) előnyeit Ujvári István, a Kontrolling Igazgatóság vezetője. Mint elmondta: az egyetemi honlap főoldaláról elérhető AVIR-t egy TÁMOP-pályázat segítségével fejlesztették ki és indították el. Az oldal első lépésben az egyetemi felsővezetők számára biztosított hasznos, egy helyre gyűjtött és vizuálisan is megjelenített információkat, majd ezt követően – immár függetlenül a pályázattól – a szervezeti egységek számára is elkezdett különböző felületeket, „műszerfalakat” kialakítani a Kontrolling Igazgatóság.
Az AVIR egy adattárház szoftverből és egy vizuális megjelenítő eszköz segítségével létrehozott webes felületből áll. Az adattárház széles időintervallumot fog át, a legrégebbi adatok egészen a 2008-as évre nyúlnak vissza.
A felsővezetők teljes rálátást kapnak az AVIR-ban az egyetem helyzetére, szerepelnek egyebek mellett likviditási és keretgazdálkodási adatok, a felületen pedig ún. háttérszótár segít a diagramok értelmezésében. Néhány kattintással látható, hol tart a Semmelweis Egyetem hajója – fogalmazott az igazgató. Az AVIR tartalmát tekintve aggregált, szűrt és ellenőrzött, többségében havi rendszerességű adatokat kínál, a felületen a Neptun, az SAP, az OEP és a Medsol adatok futnak össze. Lehetőséget biztosít a szervezeti egységek egymáshoz hasonlítására, belső benchmarking elvégzésére.
A felsővezetők látják a kari és a klinikai központ szintű adatokat is.
A karokkal foglalkozó felületre kattintva a keretgazdálkodási adatok mellett megtalálhatók a hallgatói létszámra, a külföldi hallgatók arányára és a devizás oktatásból befolyt bevételre vonatkozó információk is.
A gyógyító intézetek és klinikák felülete jelenleg „pilot” jelleggel, de januártól immár éles üzemben működik – számolt be Ujvári István. Ehhez a klinikák igazgatói és gazdasági vezetői kaptak automatikusan hozzáférést. Minden vezető megnézheti a saját klinikájának kapacitási és teljesítményadatait, a költségvetési keretszámokat, a költségvetésen kívüli bevételeket, és egy kattintással láthatóvá válik az is, hol tart a klinika a teljesítményvolumen korláthoz (TVK-hoz) képest. A felület segítségével a klinikaigazgatók kontrolling szakember segítsége nélkül folyamatosan tudják monitorozni azt, hogy a bevételük miként teljesül a tervhez képest, hogy állnak a keretek felhasználásával. Látható többek között a klinikák ágyszáma, az esetszám, az egy esetre jutó kórházi napok száma és a dolgozói létszám, valamint egyéb származtatott mutatók is – ismertette Ujvári István.
Az AVIR keretében speciális fejlesztésekre is mód nyílik, így novembertől Excel formában letölthető az egészségügyi szolgáltató szervezeti egységek OEP bevételeit nyomon követő ún. rácsos tábla. További előrelépés, hogy a klinikák a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig előbesorolás révén a tárgyhavi teljesítményükről is információt kapnak , tehát nem kell megvárni a finanszírozó késői visszaigazolását. Az elektronikus felület költségmegtakarítást eredményezett és eredményez, mivel segítségével kiváltható a papír alapú kimutatások készítése.
Fontos, hogy az AVIR felületre – regisztráció után – csak az arra jogosultak léphetnek be, és a felsővezetésen kívül minden érintett csak a saját szervezeti egységének részletezett adataiba kap betekintést – hangsúlyozta az igazgató.
Az igazgatóság a közelmúltban kezdte meg az oktatási és kutatási felület kialakítását, mely során megpróbálják a karok igényeit teljes mértékben felmérni és kielégíteni. A végső cél az, hogy a jövőben elég legyen erre az oldalra ellátogatni, ha az oktatási és a tudományos kimutatások fontosabb mérőszámaira van szükség. A felületeken várhatóan intézeti bontásban szerepelnek majd többek között humánerőforrással kapcsolatos adatok is (pl.: korfa, oktatók átlagéletkora, szakmai gyakorlata stb.) és különböző szakmai minőségi mutatók is.
Ujvári István úgy véli: az AVIR hiánypótló és költséghatékony szolgáltatás, amely lehetővé teszi, hogy egy felületen keresztül lehessen elérni, és a diagramok segítségével vizuálisan megjeleníteni a különböző adatokat, melyek akár Excelben is letölthetőek, így rugalmas módon további elemzésekhez és előadások készítéséhez is felhasználhatók.
Az igazgató úgy fogalmazott, bízik benne, hogy egyre többen használják majd az AVIR-t, amely a jövőben megfelelő felülete lehet minden egyetemi szintű belső elemzésnek, döntés előkészítésnek.
Dobozi Pálma
Fotó: Kovács Attila, Semmelweis Egyetem
A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.