A Semmelweis Egyetemen rendezte meg a 10. Magyar Nemzeti és Nemzetközi Lifelong Learning Konferenciát a MELLearN Felsőoktatási Hálózat az életen át tartó tanulásért egyesület. A „Kihívások és lehetőségek a felsőoktatásban” című rendezvény célja egyebek mellett az volt, hogy a svéd sikereken keresztül bemutassa a régiós innovációs fejlesztési lehetőségeket, kitekintést adjon az aktuális európai folyamatokra, és segítséget adjon a felsőoktatási intézményeknek a Horizont 2020 keretprogram adta lehetőségek megismeréséhez.
A felsőoktatás és a felnőttkori tanulás jövője a határokon átívelő oktatásban és az innovatív lehetőségek alkalmazásában rejlik – hangzott el a konferencián, melyen dr. Szél Ágoston rektor köszöntötte a résztvevőket. „Egyetlenegy napot se töltsünk úgy, hogy ne húzzunk egy vonalat” – emlékeztetett Apellész görög festő Plinius által idézett szavaira dr. Szél Ágoston. A gondolat, hogy minden nap tegyünk valamit, így akár tanuljunk vagy tanítsunk, a lifelong learning, vagyis az élethosszig tartó mottója is lehetne. A rektor utalt arra, hogy az egyesületnek fontos feladata lehet abban, hogy tudatosítsa az egyetemeken a lifelong learning fontosságát és napi gyakorlattá tételét.
Dr. Szabó Gábor, a MELLearN Egyesület elnöke, a Szegedi Tudományegyetem rektora köszöntőjében úgy fogalmazott: Magyarországnak még van hova fejlődnie az élethosszig tartó tanulás terén, viszont van is hova tekintenie. „Az innovációban és az élethosszig tartó tanulásban a finn és svéd partnerek mindig nagyon fontosak voltak, s követendő példaként szolgálhatnak” – mutatott rá. Szerinte ma már gazdasági tényező is, hogy milyen egy országban a life long learning, lehet ez egy szempont, amely alapján ide települ egy-egy nemzetközi vállalat.
A svéd innováció sikereit a konferencia védnöke Karin Olofsdotter, Svédország nagykövete ismertette.
A rendezvényen a Semmelweis Egyetem tevékenységét és nemzetközi oktatási programját dr. Molnár Mária Judit tudományos rektorhelyettes mutatta be, aki hangsúlyozta: kiemelt stratégiai irány a határokon átívelő oktatás, valamint az online programok és az önálló tanulási módszerek elérhetőségének növelése. Mint kifejtette: az online kurzusok, tananyagok és a közösségi média bevonása a trend a felsőoktatásban.
Amellett, hogy a Semmelweis Egyetemen évente 3 ezer diák tanul angol és német nyelven, számos külföldi akkreditált képzés is létezik, például Hamburgban (Asklepios), Luganóban (L.U.de.S.), Finnországban, az Egyesült Államokban (az Atlantis program keretében) és Szlovákiában (a Health Management Academy-val közös kihelyezett képzés). A nemzetközi programok sorába tartozik a kínai Heilongjang orvosi egyetem magyarországi kínai orvoslás kurzusa.
A cél a határok átjárhatósága, hiszen a globalizáció egyre inkább kinyitja az oktatás lehetőségeit az úgynevezett MOOC (Massive Open Online Courses) online kurzusokon keresztül. A Semmelweis Egyetem „Webicina – közösségi média az orvoslásban” című online kurzusa a világ bármely pontjáról elérhető, melyet az SE oktatója, dr. Meskó Bertalan jövőkutató tart angol nyelven. Ezt ráadásul nemcsak az egyetemisták, hanem bárki felveheti, akit érdekel, lehetővé téve így az élethosszig tartó tanulást.
Ezzel ellentétben csak a SE orvostanhallgatói számára érhető el a „Disruptive Medical Technologies” című, a legmodernebb orvostudományi technológiákról indult kurzus, melyet a medikusok a közösségi média használatának bevonásával végeznek a kanadai albertai egyetemmel együttműködve.
Az SE tananyagában egyre nagyobb teret hódít az úgynevezett „E-learning” oktatás is, mind a hat karon egyre több tárgy érhető el nemcsak magyar, hanem egyre inkább angol és német nyelven is. Az „E-learning” terjedése által is egyre több lehetőség nyílik más, külföldi egyetemekkel közös tananyagok kialakítására (például áthallgatás PhD-oktatásban).
A MELLearN (Magyar Egyetemi Lifelong Learning Network) Felsőoktatási Hálózat az életen át tartó tanulásért egyesület 2002-ben jött létre, közhasznú nevelési, oktatási, kutatási és egyéb tudományos tevékenységeket kezdeményez és koordinál, jelenleg 18 hazai felsőoktatási intézmény a tagja. A rendezvényt követően tartották az egyesület éves közgyűlését, ahol a hagyományoknak megfelelően elkezdődött az új elnök hivatalba lépésének folyamata. A következő egy évben dr. Szél Ágoston, a Semmelweis Egyetem rektora, az egyesület jelenlegi vezetőségi tagja tölti be a soros elnöki tisztet.
Dobozi Pálma
Kovács Attila, Semmelweis Egyetem
A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.