A szülőket, sőt akár a testvéreket is érdemes bevonni a csecsemő- és gyermekkori pszichés, illetve pszichoszomatikus megbetegedések okainak feltárásába, mivel a gyermek viselkedési zavarának hátterében akár a szülő feldolgozatlan traumája is állhat. Az ezen a szemléleten alapuló módszert tanulják meg azok a szakemberek, akik elvégzik a Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetének 2014 szeptemberében induló képzését.
Az integrált szülő-csecsemő konzultáció a koragyermekkori regulációs zavarok (krónikus nyugtalanság, alvási és étkezési zavarok, érzelmi problémák) pszichés okainak feltárását célozza meg és a megfelelő terápia megválasztásához is segítséget nyújt – ismertette dr. Hédervári-Heller Éva gyermek és ifjúsági pszichoanalitikus. A potsdami egyetem professzora a berlini, valamint a heidelbergi egyetemen is oktatja és alkalmazza ezt a módszert, mely alapján a Mentálhigiéné Intézetben is elindulhat szeptembertől a képzés. Mint arra dr. Hédervári-Heller Éva rámutatott: a módszert az Egyesült Államokban már a hatvanas évek óta, Nyugat-Európában pedig immár 25 éve sikerrel alkalmazzák a gyermekellátás orvosi, pszichológiai és pedagógiai területein. A regulációs zavarok korai kezelése ugyanis az egyén későbbi egészséges pszichoszociális fejlődésére is hatással van – fogalmazott a pszichoterapeuta, aki dr. Németh Tündével, a Mentálhigiéné Intézet külső oktatójával közösen dolgozta ki az induló képzés elméleti, valamint gyakorlati tartalmát és kereteit.
„Egyik alkalommal azzal keresett fel egy házaspár, hogy négy hónapos kislányuk már több mint egy hónapja nem fogad el semmilyen táplálékot természetes úton. Miután a megfelelő orvosi vizsgálatokkal kizártuk a lehetséges fizikai okokat, a családdal történt beszélgetés során kiderült: az anya nem dolgozta fel édesapja sok évvel azelőtti halálát, ez a veszteség élmény pedig akadályozta őt gyermeke táplálásában” – számolt be dr. Hédervári-Heller Éva, hozzátéve: miután átbeszélték a múltbeli traumát és segítettek a továbblépésben, a gyermek is újra elkezdett enni.
A probléma gyökere általában komplex: a háttérben a gyerek vagy a szülő nehézségei állhatnak, ezért kell a családot is bevonni a konzultációba, hiszen a gyereket a szüleik ismerik legjobban, sőt előfordul, hogy egy kis rávezetéssel ők maguk találják meg a probléma forrását – vallja dr. Hédervári-Heller Éva, aki szerint bár legfontosabb a szülővel való együttműködés, hasznos lehet, ha a testvérek is részt vesznek a beszélgetésekben. Legtöbbször nem elég egyetlen alkalom, hiszen először a problémaanamnézis során csak feltárják a rendellenességet, a diagnózis és a konzultáció csak ez után következik. A szakember kiemelte: a konzultáció lényege a korai felismerés, valamint a meglévő regulációs zavar megszüntetése vagy enyhítése. „Van, ahol az is segít, ha videofelvételt készíttetünk a családdal otthoni körülmények között és azt együtt kielemezzük. Elég egy ötperces felvétel, abból már képet kapunk a szülő és a gyermek közötti együttműködésről, hol lehetnek nehézségek és mi az, ami a kapcsolatban jól működik, amit erősíteni kell” – mondta dr. Hédervári-Heller Éva.
A kétévente induló négy féléves, diplomát adó szakirányú továbbképzésre 20-25, legalább alapképzésben szerzett (BA) oklevéllel rendelkező jelentkezőt várnak. A képzés ideje alatt az oktatók interaktív előadások és szemináriumok keretében adják át többek között a szükséges elméleti ismereteket, módszereket és kezelési technikákat. A hallgatók megfigyeléseket végeznek, szupervízió mellett konzultációt folytatnak, illetve a képzés végén egy konkrét esetet írnak majd le a probléma anamnézisétől a megoldásig. A kurzust végigkíséri a szülőket és a gyermekeket is partnerként kezelő szemlélet. Az egészségügyben, az oktatásban, a nevelési tanácsadókban, a pedagógiai szakszolgálatoknál, a gyermekjóléti szolgálatnál és a gyámügynél is szükség van ilyen speciálisan képzett szakemberekre. Az oklevél kézhezvétele után tehát ezeken a területeken hasznosíthatják a megszerzett tudásukat, kompetenciájukat a konzulensek – vetítette előre a képzés németországi alapítója dr. Németh Tündével a képzés másik alapítójával és magyarországi felelősével. A képzés során folyamatos lesz a kooperáció a Potsdami Egyetemmel.
Mozer Mária
Fotó: Kovács Attila – Semmelweis Egyetem
A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.