A Semmelweis Egyetem nemcsak Magyarország legnagyobb orvosi és egészségügyi egyeteme, de a legerősebb is objektív mérések alapján tudományos szempontból. Éppen ezért alapvető cél az oktatás minőségének és a követelményeknek a magas szinten tartása – hangsúlyozta dr. Tímár József új oktatási rektorhelyettes, aki július 1-jével vette át megbízatását. Mint fogalmazott, az hogy elvállalja a feladatot, nem volt kérdéses számára. „1998 és 2008 között tíz évig az Országos Onkológiai Intézetben dolgoztam, de ez idő alatt is a lelkem mélyén »Semmelweises« maradtam. Nemcsak alma materemnek tekintem az egyetemet, hanem egy olyan helynek, amelyért ha szükséges, szolgálatot kell vállalni” – mondta.
Dr. Tímár József terveiről beszélve kiemelte: racionálisan átgondolva a tennivalókat, úgy véli, hasznosabb inkább kevesebb célt kitűzni; annyit, amennyit meg lehet valósítani a két évre szóló megbízatása végére. Tervei megfogalmazásakor pedig a gyakorlatból merített, vagyis áttekintette, hogy milyen gondokkal, problémákkal találkozott ő maga az oktatás során, mit lenne érdemes máshogy csinálni.
A graduális képzés területen kiemelt tervei közé tartozik egy objektív minősítési rendszer kidolgozása. „Az oktatók minősítésének kérdése – kicsit egyoldalúan – hallgatói minősítésként szerepel a köztudatban, ami egy nagyon fontos szempont, ám szerepeltetni kell emellett objektív paramétereket is. Olyan minőségbiztosítási rendszert kell kidolgozni, ahol a szolgáltatást nyújtók és igénybevevők szempontjai együttesen jelennek meg” – vázolta az elképzelést, de hangsúlyozta: a komplex minősítési rendszert szakértők bevonásával, gondos elemzést követően szeretné kidolgozni. Egy példát említve ugyanakkor kitért arra, hogy az objektív minőségbiztosítási rendszerben egy indikátor lehet például az, hogy mennyire átlátható egy-egy tantárgy oktatása. Már rögtön a tanév elején, a tantárgyak meghirdetésekor hozzáférhetővé kellene tenni a vizsgakövetelményeket és a vizsga módját. Ennek így kellene történnie minden karnál, minden oktatást végző egységénél – mutatott rá dr. Tímár József.
A gyakorlatorientált képzés erősítésében az új oktatási rektorhelyettes is hatalmas előrelépésnek tartja a skill labort, de meglátása szerint a probléma teljes megoldásához és a klinikai gyakorlat színvonalának magas szinten tartásához a klinikai oktatók motiválására van szükség.
A posztgraduális területen nem a PhD-képzésben, hanem inkább a rezidensek képzésében lát tennivalót az új oktatási rektorhelyettes. Ezzel a tevékenységgel, vagyis a nagyrészben a TDK-ból és a Doktori Iskolából kikerülő sikeres hallgatók rezidenssé válásával, tulajdonképpen a Semmelweis Egyetem az oktatói utánpótlását igyekszik kinevelni. Dr. Tímár József úgy véli, a Semmelweis Egyetem az oktatói utánpótlás nevelésénél nem lehet a pillanatnyi gazdasági problémák foglya. Kell lennie egy központi keretnek, amely ezen hallgatók rezidensképzését biztosítja. A kérdés másik oldala, hogy a Semmelweis Egyetem a környező régió szakorvos-utánpótlását is végzi. Az egyetemnek dr. Tímár József álláspontja szerint ki kell alakítania egyfajta képzési, oktatási együttműködést azokkal a kórházakkal, amelyek később felveszik a kiképzett szakorvosokat. Így nem állhat elő az a helyzet, hogy egy rezidensnek jelentkező hallgatót el kell utasítani, mert nincs a bérkeretre elegendő pénz, miközben tudjuk, hogy a kórházaknak később szüksége lesz az adott szakemberre – emelte ki.
A kreditpontokat biztosító, kötelező továbbképzések területén szintén az együttműködések kialakításában látja a jövőt dr. Tímár József, aki szerint a négy orvosi egyetemnek közösen kellene lépnie az ilyen képzések szervezése terén.
Az új rektorhelyettes összességében azokat a kihasználatlan potenciálokat szeretné mozgósítani, amelyek itt vannak az egyetemen, ám nem lettek még kiaknázva kellő mértékben.
Dr. Tímár József kitért arra is, fontosnak tartja, hogy a Semmelweis Egyetem követelményrendszerében továbbra is két nyelvvizsga szerepeljen. Bár a felsőoktatási törvény csak egy nyelvvizsgát ír elő, az egyetemnek lehetősége van rá, hogy betartva a jogszabályokat, a képzési keretek közé illesztve más módon várja el a második nyelvvizsgát. „Éppen azért az egyik legjobb hazai orvosegyetem a Semmelweis, mert magas szinten képez medikusokat. Ennek pedig egyik eleme a két nyelvvizsga, mint követelmény. Mivel a szakma nemzetközi nyelve az angol, kiemelten fontos, hogy az egyik nyelvvizsga ebből a nyelvből legyen” – hangsúlyozta dr. Tímár József.
Az új oktatási rektorhelyettes hozzátette azt is: a nyári vizsgáztatás kérdésében szintén a jogszabályok betartását kell követni. Mint elmondta, elődje, dr. Hunyady László egy értékes kompromisszumos javaslatot tett le az asztalra, ez lesz a kiindulás pontja a további tárgyalásoknak. „A jogkövető magatartás a legfontosabb minden probléma megoldása során” – emelte ki.
Az oktatási ügyekért felelő dr. Hunyady László előző általános rektorhelyettes július 1-jével az ÁOK dékánja lett. A rektorhelyettesi posztokon összegezve a következő változások történtek július 1-jétől: dr. Gál János lett az általános rektorhelyettes, megtartva a klinikai rektorhelyettesi feladatokat is. Dr. Molnár Mária Judit változatlanul tudományos rektorhelyettesként tevékenykedik, dr. Tímár József oktatási rektorhelyettesként dolgozik.
Dobozi Pálma
Marketing és Kommunikációs Igazgatóság
A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.