A Semmelweis Egyetem diplomás pályakövetési tevékenysége 2010 óta működik és a tavalyi volt az első olyan év, amikor a külföldi hallgatókat és végzettek is igyekeztünk minél szélesebb körben felmérni. Jelenleg folyik az idei felmérés, az 1, 3 illetve 5 éve végzett öregdiákok körében, amelyet kiegészít az aktív hallgatók motivációs felmérése. Ezek a vizsgálatok már jól bevált gyakorlat szerint működnek a Semmelweis Egyetemen, ebben az évben azonban egy új komponenst emeltünk be a pályakövetési tevékenységek körébe, ez pedig az egyetem korábbi német hallgatóinak pályakövetéses felmérése.

A német hallgatók azért foglalnak el különleges helyet ebben a vizsgálatban, mivel jó részük úgy hagyja el az egyetemet, hogy nem szerez diplomát, bevett gyakorlat körükben, hogy az első négy félév után más egyetemeken (Ausztriában és Németországban) folyatatják a tanulmányaikat. Tehát így egy, a korábbiaktól eltérő megközelítéssel érdemes őket megkeresni, mert ők bár öregdiáknak számítanak az egyetemen, de mégsem a szó klasszikus értelmében, ugyanis az egyetemről nem a munkaerőpiacra kerültek ki.
Ennek szellemében online kérdőíves felméréssel kerestük meg azokat a hallgatókat, akik az elmúlt néhány évben a Semmelweis Egyetem német nyelvű képzésiben vettek részt.

A vizsgálatban 140 fő válaszolt a kérdéseinkre, de ez még nem végleges eredmény, a felmérés még nyitott, előfordulhat néhány újabb válasz. Alapvetően elmondható, hogy a hallgatók nagyon elégedettek és pozitívan gondolnak vissza a Semmelweis Egyetemen eltöltött időszakra (5-ös skálán 4,41 az átlag). A diplomás pályakövetéses vizsgálatok egyik alapvető témája az egyetemi tevékenységgel kapcsolatos elégedettség mérése. A felmérés eredményeiből látszik, hogy a diákok alapvetően elégedettek a Semmelweis Egyetem folyó oktató munkával, ezek közül kiemelkedik az elméleti képzés színvonalának értékelése. Nagyon fontos információ az egyetem számára, hogy összehasonlítva azokkal a diákokkal, akikkel a későbbiekben együtt tanultak, hogyan vélekednek az itt megszerzett tudásról. Tehát az abszolút értékelés mellett arra is megkértük a válaszadókat, hogy hasonlítsák össze tudásukat a csoportársaikkal, kollégáikkal. A válaszok alapján megállapítható, hogy az egyetemen megszerzett felkészültséget, tudást és az ismeretek alkalmazhatóságát jobbnak értékelték, mint a csoporttársaikkal, kollégáikkal összehasonlítva, ez látható a diagramon. Mindenképpen nagyon büszkék lehetünk arra, hogy a válaszadó német hallgatók több, mint 97 százaléka ajánlaná másoknak is a Semmelweis Egyetem képzését.

A bemutatott eredményekből jól látszik, hogy a Semmelweis Egyetemen folyó oktató munka nemcsak megállja a helyét nemzetközi szinten, hanem komoly elismeréssel is bír, amelyre méltán lehetünk büszkék.

Girasek Edmond

Az Semmelweis Egyetemen megvalósuló „Hallgatói és Intézményi Szolgáltatásfejlesztés a Semmel-weis Egyetemen” projekt a TÁMOP-4.1.1/A-10/2/KMR-2010-0006. pályázat támogatásával jött létre, az Educatio Nonprofit Kft szakmai együttműködésével.