Sokéves sportirodalmi munkáját, valamint a pályázat iránti elhivatottságát, fáradhatatlan ténykedését értékelték a dr. Takács Ferenc professzor emeritusnak odaítélt Ezüstgerely Életmű Díjjal. A díjat Molnár Zoltántól, a Magyar Olimpiai Bizottság főtitkárától vehette át a Sportmúzeum Kiállító-termében rendezett ünnepségen.
A Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar Társadalomtudományi Tanszékének oktatója már háromszor nyerte el az Ezüstgerely díjat: 1979-ben az „Ép testben”, 1993-ban a „Sport krónikája” és 2000-ben a „Magyarok az olimpiai játékokon” című könyvtár szerzőjeként. A jelenlegi pályázaton is szerepelt a „Budapest Spottörténete (1873 – 2000)” című vaskos könyvével.
Az Ezüstgerely pályázat az ország egyik legrégebbi, a sport témájában egyedülálló művészeti pályázata, 1962 óta különböző időközökben, de rendszeresen kiírják. A rendszerváltáskor közalapítványként, most pedig a Magyar Olimpiai Bizottság (MOB) Mező Ferenc bizottságának albizottságaként működik. Az utóbbi 6 évben finanszírozási okok miatt a pályázat szünetelt, tavaly a MOB támogatásával azonban sikerült meghirdetni.
A pályázat fél évszázada ösztönzi mindazokat a tehetséges művészeket, akiknek szemléletmódjától, alkotó fantáziájától nem idegen a sport világa. Az Ezüstgerely Alapítvány – hagyományainak megfelelően – hangsúlyozottan művészi igénnyel készült, a sport, az olimpia, a testnevelés és a természetjárás, azaz a testkultúra egész területének témavilágát felölelő alkotásokat vár. A kategóriák győztesei elnyerik a pályázatot hagyományosan jelképező ezüstgerely szobrot, mely Illyés Antal alkotása.
Igen nagy érdeklődés mutatkozott 2011-ben a művészeti pályázat iránt. Az öt kategóriában (képzőművészet, alkalmazott művészet, sportfotó, irodalom, film-video) meghirdetett pályázatra 347 alkotó 846 pályaműve érkezett be, és a zsűri döntése alapján 35 pályamű részesült díjazásban.
Dr. Takács Ferenc elmondta: az életmű díj megtisztelő számára és betetőzése öt évtizedes munkásságának. Úgy tevezi, hogy a jövőben is folytatja a publikálást.
T. F. – K. I.