Kiváló lovas és versenytáncol is az elsőéves gyógytornász hallgató, Szakács Csenge. Látássérült, de mint mondja, a teljesítményét életének eddigi 20 éve alatt ez nem befolyásolta, sőt van olyan tanára a SE Egészségtudományi Karán, aki nem hiszi el, hogy nem tudja elolvasni a tábla vagy a kivetítő tartalmát. Míg általános iskolában inkább a társai voltak intoleránsak vele, mert látás problémája ellenére osztályelső volt, addig a főiskolán a társai maximálisan elfogadóak, mindenben segítik, de a tanárok hitetlenkednek, ugyanis látható jele nincs veleszületett látássérülésének. Legfeljebb néha furcsállják, hogy télen is napszemüvegben jár fokozott fényérzékenysége miatt. Csenge a harmadik az egyetem több mint száz fogyatékkal élő, sikeres hallgatójából, akit bemutatunk. Korábbi cikkünkben megismerhettek egy diszlexiával, diszgráfiával küzdő valamint egy látását elvesztett fiatalembert.
Csenge a felvételinél első helyen az Iparművészeti Egyetem textiltervező szakát jelölte meg, de nem vették fel, így került a második helyen jelölt gyógytornász szakra. Mint mondja, nem bánta meg, sőt, eddigi tanulmányai alatt itt vannak a legjobb tanárai, nagyon jól érzi magát. A tananyagot több helyről kell összeszednie, az anatómiát tartja a legnehezebbnek, a többit órai odafigyeléssel és a tankönyvből meg tudja tanulni. Tömegközlekedéssel jár Újpalotáról, s azt mondja, többször érzékelt előítéleteket a látássérültekkel szemben, úgy érzi, negatív diszkriminációt is el kellett szenvednie látás problémája miatt. „Pedig ugyanolyan értékes emberek vagyunk, mit mások, csak mi nehezítéssel éljük az életünket. Ezért nem sajnálni vagy elítélni kell minket, hanem tisztelni” – fogalmaz. Azt mondja, látott olyan látássérült embereket, akiket leépített a negatív hozzáállás. Csenge szerencsésnek tartja magát, mert rajta nem fognak ki a negatív hangok, pedig neki is mondták már, hogy nem lesz belőle senki, mert látássérült, miközben egy fogyaték nélkül élőnek is szép, amit már eddig elért. „Képzőművészeti középiskolába jártam, s amikor magasabb szinten akartam tanulni, mint ahova bekerültem, meg se nézték a munkáimat, elutasítottak, amikor megtudták, hogy látássérült vagyok. Évekkel később azután az egyik tanár abban az intézményben, ahova nem vettek fel, meglátta a munkáimat, és azt mondta náluk lett volna a helyem” – emlékszik vissza.
Csenge hallott az Erasmus keretében szervezett külföldi tanulmányi lehetőségről, de arról csak most értesült, hogy fogyatékos hallgatóknak emelt normatívát biztosítanak. Mint mondja, érdekli a lehetőség, figyelni fogja a felhívást.
„Hallásom kamasz éveim alatt romlott meg, remélem nem romlik tovább, vagy ha mégis, annak ellenére lesz lehetőségem zökkenőmentesen folytatni tanulmányaimat, hogy kivehessem részemet a gyógyítási munkából” – mondja Péter, aki másodéves hallássérült orvostanhallgató. Kevesen tudják róla, hogy rosszul hall, inkább szórakozottságnak vélik, ha már elhangzott dolgokra rákérdez. Tanulmányaiban nem akadályozza, inkább sokszor segítségére van a hallókészülék, amit azonban magas háttérzajban nem tud használni, ilyen helyzetekben inkább a tagolt beszédet próbálja megérteni. Itteni tanulmányaiban nagy segítséget jelentenek számára az egyetemi fogyatékosügyi koordinátor, Horváth Balázs közreműködésével használatra kapott tanulást segítő információtechnológiai eszközök. A diktafonnal főként bonctermi gyakorlatokat, és olyan zsúfolt előadásokat rögzít, amelyeken nem sikerül elöl helyet foglalnia, valamint fontos konzultációkat szokott felvenni. A kapott netbookon pedig később rendszerezi és lejegyzeteli a rögzített tananyagot.
Péter hallott az Erasmus ExchangeAbility csereprogramról, s mint mondja, jó lehetőségnek tartja ahhoz, hogy a jó képességű, ám fogyatékos hallgatók is értékes külföldi tapasztalatokat szerezhessenek egyetemi éveik alatt. Tudja, hogy idegen nyelven a hallási problémák hatványozottan jelentkezhetnek a legjobb felkészülés mellett is, főleg, ha tudományos nyelvezetről van szó. Péter német nyelvterületre szeretne menni Erasmus ösztöndíjjal, de angolul is boldogulna. Heidelberg tetszik neki a legjobban, mert mint mondja, itt érdeklődési területére, a kardiológiára fokozott hangsúlyt fektetnek. (tk)