Egyre több gyermek jár gyógyúszásra, gyógytestnevelésre. A mozgásszegény életmód, a hosszú üldögélés a televízió vagy a számítógép előtt oda vezet, hogy bizonyos izomcsoportok ellazulnak, nem aktivizálódnak – ami később tartáshibákhoz, gyerekkori elhízáshoz, ízületi problémához vezet. Tóth Ákos, a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar Úszás és Vízi Sportok Tanszék ny. tanszékvezetője szerint az úszásoktatással kapcsolatos szakmai rendezvényeken rendre felmerültek kérdések a gyógyúszásról, a rehabilitációról és a paraúszásról, ezért szerveztek az Egészségtudományi és Sportorvosi Tanszékkel közösen külön, csak ebben a témában továbbképzést.

Az úszás történelmi hagyomány, ám a nyolcvanas évek végéig a sajátos nevelési igényű és a sérült gyermekek oktatásával nemigen foglalkoztak. – Folytatta Ramocsa Gábor, az Egészségtudományi és Sportorvosi Tanszék adjunktusa. Régebben míg az egészséges gyerek úszni tanult, édesapja érintett testvérével sétált egyet a környéken az óra végéig. Azóta fontos szemléletváltás következett be. Ma már az uszoda a társas gondoskodás színtere, nem csak azokra figyelünk, akikből „csúcssportolók” lehetnek, hanem a többiekre is, hiszen az úszás komplex hatásmechanizmusa nem csak az egyébként versenyezni képes gyermekeknek segít. Ezért is gyakori instrukció az orvosok, pedagógusok részéről: „Kezdjék talán az uszodával”

A fogyatékkal élő, esetleg mozgásképtelen ember új életteret nyerhet, a sajátos nevelési igényű gyerek elé új világ tárul, amikor bemegy a vízbe, míg a tartásproblémával küzdőknek maga a mozgás a gyógyszer. Nem csak ritmus- és koordinációs érzéke javul, de mindez óriási lehetőség arra, hogy a sokszor magába forduló, önbizalmát vesztett, gátlásokkal küzdő gyermeknek sikerélménye legyen.

Ehhez azonban szükség van szakértő úszásoktató gyógypedagógusra – folytatja Tóth Ákos. Nem csak szakmailag kell rengeteget tudni, de fontos a kreativitás, a játékosság és a türelem. Meg kell tanulnia, hogy a szokásostól eltérően kommunikáljon, hogy észrevegye és jutalmazza a legkisebb fejlődést is.

A konferencián szó volt többek között a gyógyúszás, a rehabilitáció és a paraúszás aktuális kérdéseiről, az iskolai gyógyúszás sajátosságairól, és az úszásoktatásban használt segédeszközökről is.

A konferencia teljes programja: (link)

SzZs