Kilenc elemmel, köztük a Pető-módszeren alapuló Konduktív Pedagógia Rendszerével bővült a hungarikumok köre. Az elismerést az V. Hungarikum Gálán Feketéné dr. Szabó Éva, a Semmelweis Egyetem stratégiai és fejlesztési rektorhelyettese, és dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea, a Pető András Kar dékánja vette át.

Ünnepélyes keretek között adta át Nagy István agrárminiszter, a Hungarikum Bizottság elnöke a Hungarikumok Gyűjteményébe kerülést tanúsító okleveleket az V. Hungarikum Gálán a Budapesti Operettszínházban. Az idén kilenc elemmel bővült a hungarikumok immár 98 elemet számláló köre, amelyek közül az egyik a Pető-módszeren alapuló Konduktív Pedagógia Rendszere. Mint az ünnepségen elhangzott, a Konduktív Pedagógia Rendszere magyar szellemi örökségként világszerte nyújt támogatást a családoknak.

Az, hogy a Pető-módszeren alapuló Konduktív Pedagógia Rendszere bekerült a Hungarikumok Gyűjteményébe, azt jelenti, hogy egy olyan egyedi értéknek a gondozója és őrzője vagyunk, ami Magyarország számára fontos, a Semmelweis Egyetem társadalmi szerepvállalását pedig növeli – mondta honlapunknak dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea dékán. Szavai szerint a Hungarikum-díj mind hazánkban, mind a határon túli magyarlakta területeken, és nemzetközi viszonylatban is segíti a módszer szélesebb körű megismerését, új együttműködések kialakítását. „Bízunk benne, hogy abban a fenntartói formában, amelyben az egyetem orvos-egészségügyi kiválósági programjai, szakmai és kutatási eredményei számunkra is elérhetők, ez a módszer fenntartható és fejleszthető lesz a következő években is” – mondta a dékán.

Felidézte, hogy a Pető András Kar 2017-ben csatlakozott a Semmelweis Egyetemhez, de már korábban megindult az intézmény működésének átalakítása. Az elmúlt 10 évben – a csatlakozást követően már az egyetem támogatásával – új struktúrát alakítottak ki mind a klinikai ellátásban, mind az akadémiai feladatokban, a kar sikeresen részese lett minden egyetemi olyan programnak, bizottságnak és oktatási, kutatási, tehetséggondozási projektnek, amiben kompetens.

Ebben a tíz évben átalakítottuk az óvodai ellátásunkat, fejlesztettük az általános iskolai szolgáltatásunkat, elindítottuk a szakiskolai képzésünket, stabilizáltuk a felnőtt ellátási programunk működési feltételeit, megnyitottuk kapuinkat a társszakmák és szervezetek előtt oktatási és kutatási együttműködések keretében – mondta dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea. A konduktív pedagógiai alapú ellátás 75 éve indult a PAK Villányi úti épületében, és ezt a pedagógiai alapú habilitációs és rehabilitációs klinikai ellátást az idegrendszer károsodott gyermekek és felnőttek körében a változó társadalmi és családi elvárások szerint, valamint az orvostudomány rendkívül gyors fejlődése mellett is naprakészen tartják.

A dékán felidézte: Pető András orvosként ismerte fel azt a tényt, hogy az idegrendszer károsodása miatt mozgássérült személyek (re)habilitációja csak pedagógiai alapokon nyugvó komplex programmal lehet sikeres. A „tanulva tanulni” egy olyan új utat nyitott meg ezen gyermek és felnőttkorú személyek számára, amely az akkori orvos-pedagógus eljárásokban ismeretlen, és akár idegennek is nevezhető volt. A rendszer alapelvei a fogyatékos személy egységes egészként látása, az idegrendszer meglévő kapacitására építés, az élethosszig fennálló állapot szerinti életminőség javítás. Az elmúlt évtizedekben sok olyan további fejlesztési mód született, ami átvette ezeket az alapelveket, így a családok és érintettek megsegítése ma már több szakmaterület együttműködésében, csapatmunkában is lehetséges. Erre igény és szükség is van azoknál a gyermekeknél és felnőtteknél, akiknél az idegrendszer sérülése több agyi területet is érint és halmozódó nehézségekkel küzdenek – mondta dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea. Hozzátette azt is, hogy mivel kevés olyan ember él, aki ne küzdene valamilyen nehézséggel a mindennapjaiban, számukra is nyújthat életvezetési támpontokat a konduktív pedagógia.

A jól strukturált célok meghatározása, a napirend szerepe, a problémák megoldásához vezető utak elsajátítása és a döntés képessége meghatározó. A konduktív pedagógia rendszerére így is tekinthetünk; minél szélesebb körben ismerik meg a társadalomban, annál többen tudják a saját életükben ezeket a megküzdési és életvezetési stratégiákat használni

– mondta a dékán.

A konduktor hivatás egy segítő szakma, több tudományterület határán áll, így változatos, sokszínű szakmai feladatot tesz lehetővé. A Hungarikum-díj tovább motiválhatja a pályaválasztás előtt álló fiatalokat, hogy a Semmelweis Egyetemen, a Pető András Karon egy olyan szakmát sajátítsanak el, amely nemzeti és társadalmi érték, és ismertség, elismertség övezi – mondta dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea. A konduktor alapképzés keretében kiemelkedően magas gyakorlati óraszám mellett, az ellátottak körében, és a gyakorlati szakemberekkel együttműködve sajátíthatják el hallgatóink a konduktor szakma orvos-egészségügyi és általános, valamint konduktív pedagógiai ismereteit. Bár a mi képzésünk sosem volt és várhatóan nem is lesz tömegképzés, a változó igényekhez igazodva az egyetemi Curriculum 2.0 reform keretében igyekszünk az oktatási stratégiák felülvizsgálatával, az ismeretanyag naprakészen tartásával, az elméleti tananyag elsajátításának több oldalú megtámogatásával és a számonkérés korszerűsítésével a generációs kihívásokra választ találni – jelentette ki dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea.

2012-ben fogadta el az Országgyűlés a magyar nemzeti értékekről és a hungarikumokról szóló törvényt, amely meghatározza, milyen feltételrendszer mellett lehet bekerülni a magyarság kiemelkedő szellemi, kézműves, gasztronómiai, és egyéb értékei közé bekerülni. 2025 végén a 98 hungarikum mellett, 162 kiemelkedő nemzeti értéket és több ezer, az értékpiramis alapjául szolgáló települési és tájegységi kincset tartanak nyilván.

Kiss Melinda Katalin
Fotó: Fekete István – Hungarikum Bizottság

 

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.