Idén is több mint félezer középiskolás tanuló tekinthetett be a Semmelweis Egyetem karainak, intézeteinek és klinikáinak működésébe a Kerpel-Fronius Ödön Tehetséggondozó Program Tehetségnapjain november 19-20-án. A résztvevő diákok az előadások, interaktív programok és a Kerpel program résztvevőivel való személyes beszélgetések alatt inspirációt kaphattak a pályaválasztáshoz, a kísérő pedagógusok pedig a felvételi eljárással és az egyetemi tehetséggondozással kapcsolatos kerekasztal-beszélgetésen vehettek részt.

Az idén november 19-20-án megrendezett Kerpel Tehetségnapokon összesen 530 tanuló vett részt 29 középiskolából. A diákok most is a Nagyvárad téri Elméleti Tömbből (NET) indultak az érdeklődési körük szerint kiválasztott helyszínekre: az idén mintegy 30 szervezeti egység – egyetemi kar, intézet, klinika – várta a középiskolásokat. Azok, akik az Elméleti Orvostudományi Központban (EOK) lévő intézeti programokat választották, egyúttal az egyetem legnagyobb presztízsű tudományos rendezvénye, a Semmelweis Symposium eseményeivel is találkozhattak, valódi betekintést kapva az egyetemi élet sokszínűségébe.

Amíg a tanulók az egyetem különböző szervezeti egységeit, laboratóriumait látogatták meg, a kísérőpedagógusokat kerekasztal-beszélgetés várta, amelyen a Kerpel Tehetséggondozó Tanács tagjaitól – többek között dr. Szabó Attilától, a tanács elnökétől és dr. Kiss Andrástól, a Kerpel-program titkárától – valamint az egyetemi felvételi iroda munkatársaitól kaphattak választ a felvételi eljárással kapcsolatos kérdéseikre.

A Semmelweis Egyetem kiemelt figyelmet fordít a tehetséggondozásra, és nemcsak az egyetemi évek alatt. A 2007-ben indult Kerpel-Fronius Ödön Tehetséggondozó Program keretében 2009 óta, azaz immár 16 éve rendezi meg a Kerpel Tehetségnapokat, melynek célja, hogy a tehetséges diákok számára közvetlen betekintést adva az egyetem életébe, közelebb hozza a fiatalokhoz az orvostudomány, a fogorvostudomány, az egészségtudományok, a gyógyszerészet és a konduktív pedagógia világát. A program keretében immár 35 középiskolával – köztük több határon túli magyar nyelvű intézménnyel – ápol partnerkapcsolatot az egyetem, amelynek köszönhetően az elmúlt években jelentősen megnőtt az egyetemre sikeresen felvételizők aránya is. A rendezvény a COVID-járványt követően bővült két naposra, és immár második éve az egyetem mind a hat kara, valamint a karokhoz kötődő intézetek, és több, az egyetemhez az elmúlt években csatlakozó klinika is szervez programokat a középiskolások pályaorientációját elősegítendő.

Hagyományosan sok érdeklődőt vonzanak a Sebészeti, Transzplantációs és Gasztroenterológiai Klinika (STéG), Patológiai és Kísérleti Rákkutató Intézet, a Patológiai, Igazságügyi és Biztosítási Orvostani Intézet, a Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika, a Fogorvostudományi Kar programjai, a Semmelweis Egyetem Szimulációs Központja, az Országos Mentőszolgálat Mentésirányító Központja, de egyre több az érdeklődő például az Idegsebészeti és Neurointervenciós Klinika, vagy az Orvosi Képalkotó Klinika tevékenysége iránt is – mondta Szluka Beáta, a program koordinátora.

Az egyetemi intézetek évről-évre igyekeznek minél interaktívabb programokkal megmutatni a tevékenységük sokrétűségét – hangsúlyozta Szluka Beáta. Példaként a Kísérletes Kardiológiai és Sebészeti Műtéttani Tanszék varrattechnológiai gyakorlatát, a Laboratóriumi Medicina Intézet robottechnológiás labortechnológiai bemutatóját, valamint a Laborállat Tudományi Koordinációs Központ állatmodell létrehozási gyakorlatát említette, amely az örökölhető emberi betegségek kutatását segíti. A középiskolások emellett betekinthettek a Gyógyszerhatástani Intézet a depresszió, a migrén és más mentális zavarok hátterének feltárását, valamint a gyógyszerek agyműködésre gyakorolt hatását célzó vizsgálataiba, az MTA Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézetének az idegsejtek, valamint az agyműködés megértését célzó kutatásaiba, vagy épp a Magatartástudományi Intézet alváslaborjának működésébe. Ezen túlmenően megismerkedhettek a Bőr-, Nemikórtani és Bőronkológiai Klinika, a Gyermekgyógyászati Klinika, a Szemészeti Klinika mindennapi működésével is. A Pető András Kar (PAK) Kútvölgyi úti épületébe ellátogatók betekinthettek a konduktorképzés és a konduktív iskola működésébe, míg az Egészségtudományi Kar (ETK) Vas utcai épületében a karon oktatott szakokkal, a NET-ben pedig az Egészségügyi Közszolgálati Karhoz (EKK) tartozó Digitális Egészségtudományi Intézet tevékenységével, az adattudományban rejlő lehetőségekkel ismerkedhettek meg.

Galéria

9kép

A délutáni program hagyományosan egy-egy tudományos előadással folytatódott a NET Dísztermében. November 19-én dr. Nagy Klaudia Vivien, az ország első ESA-minősítésű űrorvosa adott betekintést a magyar kutatóűrhajósok kiválasztásába, egészségügyi felkészítésébe, illetve Kapu Tibor űrhajós az űrutazása alatti feladatokba és kísérletekbe. November 20-án pedig dr. Kiss András, a Kerpel Program titkára, valamint a Patológiai, Igazságügyi és Biztosítási Orvostani Intézet igazgatója ismertette meg a diákokat a mesterséges intelligencia alkalmazási lehetőségeivel a patológiai diagnosztikában. A Tehetségnap a Kerpel-Fronius Ödön Tehetséggondozó Program ösztöndíjas hallgatóival való kötetlen beszélgetéssel zárult.

Kiss Melinda Katalin
Fotó: Zellei Boglárka – Semmelweis Egyetem

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.