A Semmelweis Tudományos és Üzleti Szalon legutóbbi rendezvényén a Hungarian Startup University tehetséggondozó program (HSUP) négy nyertes csapata mutatkozott be a Semmelweis Egyetemről, akik leginnovatívabb ötleteiket mentoraik segítségével fejleszthetik tovább. A győztes projektek között szerepel okos gyógyszeradagoló, edukációs kártyajáték, egyetemistáknak szóló oktatási platform, valamint kerekesszékeseknek készült táncoktató videó is.

A Hungarian Startup University tehetséggondozó program (HSUP) Magyarország első felsőoktatási szintű, országosan egységes, e-learning startup programja, mely a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) kezdeményezésére két évvel ezelőtt indult, azóta pedig egyre több hazai felsőoktatási intézmény csatlakozott hozzá, köztük a Semmelweis Egyetem is – mondta el dr. Szigeti Gyula Péter. Az Innovációs Központ igazgatója hozzátette, közel száz hallgató vette fel a szabadon választható tantárgyat, melynek keretében a diákok startupokról, az innovatív ötletek fejlesztéséről is tanulhatnak. Az első félév főképp a hallgatók szemléletének formálásáról, az érdeklődés kialakításáról, a motivációról, a szektor bemutatásáról és az alapismeretek átadásáról szól, a szemeszter végén minden hallgató egy one pagert, azaz egyoldalas összefoglalót nyújt be saját ötletét bemutatva. A legjobb csapatok lehetőséget kapnak ötleteik megvalósítására, fejenként havi 150 ezer forintos ösztöndíjjal folytathatják innovációjuk fejlesztését – ismertette az igazgató. A júniusi Semmelweis Tudományos és Üzleti Szalon keretében a Semmelweis Egyetem négy nyertes csapata mutatkozott be.

Galéria

6kép

Matányi Marianna harmadéves orvostanhallgató és csapata, a Dimedser egy okos gyógyszeradagoló ötletével nyerte meg a versenyt, melynek lényege, hogy otthonról egy telefonos applikáció segítségével irányítható, bármikor változtatható a terápia és a beteg állapota is nyomon követhető. „A nagymamám ápolása során láttam, mennyi időt elvesz csak a megfelelő gyógyszerelésre odafigyelni, innen jött maga az ötlet, szerettem volna megkönnyíteni a folyamatot” – idézte fel a hallgató. Az öt fős csapat tagja még Hernádi Kata mechatronikai mérnök, a projekt hardver fejlesztője, Lipták-Fehér Klára, aki a brandépítésért és a weblapfejlesztésért felel, Tóth Flóra a marketingért és a piackutatásért, szeptembertől pedig Bárány Szilveszter programozóval bővül a csapat, aki magát az applikációt fejleszti majd. A projekt ötletgazdája, Matányi Marianna elmondta, mentorukkal, dr. Szigeti Gyula Péterrel most azon dolgoznak, hogy elképzelésük minél hamarabb piacra kerülhessen.

Dr. Dalos Margit a WheelDance csapat ötletgazdája a kerekesszékesekkel szeretné megismertetni a tánc örömét. A frissen végzett orvostanhallgató szakdolgozatát „A zeneterápia a rehabilitációs orvoslásban” címmel írta, mely során egyértelművé vált számára, hogy a művészetek bizonyítottan jótékony hatást gyakorolnak az egészségünkre. „Gyerekkorom óta életem része a tánc és a zene, a COVID alatt pedig magam is megtapasztaltam, hogy milyen értékes az a művészet, illetve sport, ami otthon, a négy fal között is végezhető” – fogalmazott. „Mindig is érdekelt a rehabilitáció, itt ismertem meg a kerekesszékkel élők problémáit; szerettem volna a zene és a tánc jótékony hatását velük is megosztani” –mesélte. Működnek ugyan Magyarországon kerekesszékes tánccsoportok, amelyekbe nem mindenkinek van lehetősége eljutni, innen jött az ötlet, hogy mi ezeket online platformokon is szeretnénk elérhetővé tenni. Létrehoztak egy YouTube- csatornát, Tóth-Heyn Máté operatőr segítségével leforgattak egy táncos videót, melyhez grafikussal megterveztették a mozdulatokat, amelyek a képernyő sarkában megjelennek, így könnyebben megtanulható a koreográfia – ismertette. Jövőbeli terveik között szerepel egy applikáció, a későbbiekben pedig egy videójáték elkészítése is.

A Life Hacks csapata Hampó Helga vezetésével egy egészségügyi tartalmakkal megspékelt edukációs kártyajátékot tervezett. A prevenciós, oktató játék szórakoztatva vezeti be a gyerekeket fontos, egészségügyi témákba. Az akciódús kártyajátékban különböző karakterkártyák mellett alapbetegségek, illetve az azokat gyógyító kártyák is szerepelnek, a lapok alján az egyes betegségekre vonatkozó, hasznos információkkal kiegészítve. A játékhoz tartozó applikációval QR kódok segítségével plusz videós tartalmak, prevenciós lehetőségek is elérhetők lesznek – sorolta Hampó Helga. Az első éves fogorvostanhallgató animátorként is dolgozott, ahol azt látta, hogy a gyerekeket érdekli az egészségügy, innen jött a kártyajáték ötlete. Egyetemistáknak, illetve gimnazistáknak szóló változat is készül, továbbá iskolákban használható oktatási segédanyagokat is terveznek. A csapat tagja még Hetyei Kristóf weboldal készítő, applikáció fejlesztő, Horváth Edina grafika-, arculattervező, Szalóki Emília gyógypedagógus, a játékmechanizmus kidolgozója, valamint Vémann Sára pénzügyes, marketinges.

Sághi Kevin hatodéves orvostanhallgató és csapata, a Resiruin egy olyan oktatási platformot álmodtak meg, ahol elsősorban az Általános Orvostudományi Kar hallgatói az első három évben gyakorolhatják a mikrobiológia illetve a farmakológia tárgyakat, valamint különböző tesztekkel ellenőrizhetik is tudásukat. A felsőbb éves hallgatók pedig esetorientáltan, konkrét példákon keresztül tréningezhetnek fertőzéselméletből és a kezeléséből, így a weboldal végig kísérné a hallgatókat egészen a végzős évekig – emelte ki Sághi Kevin, a projekt ötletgazdája. Hozzátette: az oktatási platformhoz a különböző tartalmakat, oktatási videókat európai irányelvek alapján állították össze. Egy felmérésükből kiderült, az infektológia, valamint a fertőzéskezelés okozza a legnagyobb nehézséget a hallgatóknak, ezért fókuszál a honlap ezekre a témakörökre. A weblap egy másik, orvosoknak szóló felületére kreditpontért elvégezhető oktató modulokat állítanának össze a Magyar Klinikai Mikrobiológiai és Infektológiai Társaság segítségével.

Bódi Bernadett
Fotó: Kovács Attila, Barta Bálint – Semmelweis Egyetem

 

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.