Magyarországon körülbelül minden második rezidens és szakorvos szakképzésének, illetve továbbképzésének a szervezése, irányítása a Semmelweis Egyetem Szak- és Továbbképzési Központjához (SZTOK) tartozik. Ezzel egyebek mellett egyszerűsödött, egy kézbe került az ügyintézés és számos innovatív fejlesztés is elindult mindkét területen. Dr. Nyirády Péter igazgató és Baranyi Anikó Anna igazgatóhelyettes az elmúlt két év tapasztalatairól számolt be.  

A Semmelweis Egyetem Szak- és Továbbképzési Központja 2019. január 1-jén kezdte meg működését, a karoktól független, közvetlen rektori irányítás alatt lévő szervezeti egységként. Korábban a szakképzéssel és továbbképzéssel több egység is foglalkozott, amelyek az új szervezetben olvadtak össze. Ennek a folyamatnak az utolsó szakasza is lezárult, és 2020 augusztusától a SZTOK teljes szervezete immár az Üllői út 25. szám alatt található meg. – A teljes szak- és továbbképzést irányító ernyőszervezetként működünk három kar (ÁOK, FOK, GYTK) vonatkozásában a Semmelweis Egyetemen és az intézményhez tartozó régióban (főváros, Pest megye és Észak-Magyarország), a korábbinál nagyobb regionális irányító szerepet vállalva – magyarázta dr. Nyirády Péter, a SZTOK igazgatója. Az ezen a területen dolgozó rezidensek képzését és szakorvosok kötelező ötéves továbbképzését a központ irányítja, szervezi.

Az integráció eredményeként mindkét területen egyszerűbbé váltak a folyamatok és az ügyek intézése, új nyomtatványokat vezettek be, javult az információáramlás, egykapussá vált az ügyintézés, átlátható, egységes adatbázisok jöttek létre – értékelte az elmúlt időszakot dr. Nyirády Péter. – Egy elsősorban koordináló jellegű, segítő és ügyfélközpontú szervezetet alakítottunk ki, amely az összes érdekelt fél számára igyekezett és igyekszik folyamatosan feladataikhoz segítséget nyújtani és azonnal innovatív megoldásokat keresni a feladatok megoldására – tette hozzá Baranyi Anikó Anna igazgatóhelyettes.

Mint a szakképzés kapcsán kiemelték, a központ felméri az egyetemi képzőhelyek igényeit, fontos feladatnak tartják ugyanis az utánpótlás kérdésének átfogó kezelését, céljuk, hogy közösen az Emberierőforrás-gazdálkodási Főigazgatósággal (EGFI) segítsék a rövid- és középtávú emberierőforrás gazdálkodási stratégiát. Ennek érdekében az egyes klinikákon monitorizálják a szakorvosok átlagéletkorát, a rezidensek számát, státuszát és ennek tükrében tesznek javaslatot a rezidensi helyek elosztására. A COVID-járvány ezen a területen is egy feszített tempót követelt meg, a rezidensek munkája még inkább felértékelődött, saját és külső klinikákon is feladatokat kellett teljesíteniük – adott betekintést dr. Nyirády Péter. Ennek szervezésébe központi feladatot vállaltunk, miközben igyekeztünk a szakképzés minden feltételét biztosítani a jelöltek számára – fogalmazott. Mindezzel párhuzamosan eddig a 2020-as évben 174 rezidens belépését irányították az egyetem szervezeti egységeibe. A szakképzés területén a jövő év várhatóan jelentős változást hoz, mivel az egyetem 250 éves jubileuma alkalmából meghirdetett kurrikulumreform 2021-ben a tervek szerint megtörténik a posztgraduális képzésben is. Ehhez kapcsolódóan a grémiumok minden szakma tekintetében kidolgozták a kompetenciavizsgák rendszerét – egy-egy ilyen köztes vizsga után a rezidensek meghatározott feladatokat már önállóan is elláthatnának majd. „Büszkék vagyunk rá, hogy ebben a grémiumok, a korábbi Állami Egészségügyi Ellátó Központ mellett a SZTOK is szerepet vállalhatott” – mondták. 

A szakmai továbbképzés területén most zárult le a 2015-2020 közötti ötéves ciklus, amely végén a SZTOK 11 ezer teljesítési igazolást állított ki a szakorvosok számára előírt kötelező szinten tartó képzések elvégzéséről. Kiemelték az egyetemi dolgozók munkahelyi igazolásának központi ügyintézését az EGFI közreműködésével, valamint azt, hogy az informatikai fejlesztések eredményeképpen megszűnt a gyakorlati teljesítés papíralapú igazolása. Mint beszámoltak, az elmúlt évben új egyetemközi megállapodások születtek a SZTOK proaktív részvételével, többek között az egészségügyi tárgyú konferenciák/kongresszusok országosan egységes szakmai-pénzügyi adminisztrációjára. Hasonlóan egységes eljárásrendet alakított ki a SZTOK a 2020. július 1-től hatályos, módosított Felnőttképzési törvényben foglalt feladatokkal kapcsolatban a négy egészségügyi felsőoktatási intézménnyel közösen abból adódóan, hogy a szakmai továbbképzés a törvény hatálya alá került. „2020-2025-re egy 5 évre szóló stratégiát alakítottunk ki, amelyben javaslatot teszünk a minél hatékonyabb továbbképzési rendszer kialakítására, szakmánkénti bontásban a korábbi évek részvételi adatainak elemzése után. Emellett a járvány alatti megszerzett tapasztalatokat és visszajelzéseket beépítve nagyobb szerepet kap a jelenléti és online oktatást vegyítő blended learning” – emelték ki a SZTOK vezetői. 2021 első felében 9 nagy szinten tartó tanfolyam indul és kb. 300 egyéb, egyetemi klinikák és külsős partnerek által szervezett képzés, amelyeket mind a SZTOK szakértői minősítenek, garantálva az egyetemhez méltó szakmaiságot. A továbbképzésben komoly segítség dr. Szombath Dezső szakmai tanácsadó és dr. Molnár Miklós docens munkája – emelte ki dr. Nyirády Péter, aki megemlékezett a közelmúltban elhunyt dr. Fejérdy Pál professor emeritusról, aki az egyetemi szak- és továbbképzés rendszer elindítója volt, és haláláig segítette a munkát.

Baranyi Anikó Anna kitért még az informatikai fejlesztésekre, mint beszámolt: 2021 január 1-jével elindult az új posztgraduális MOODLE-rendszert, amely a régióban szakképzésben lévők és továbbképzésre kötelezettek teljes körének nyújt folyamatos szolgáltatást. Az érintettek folyamatosan kapják meg a hozzáférést a felülethez a következő időszakban. Ebben a digitális térben használható lesz a továbbképzéseket és egyéb tanfolyamokat vezérlő OFTEX/GYOFTEX rendszer, valamint a tervek szerint a RENY (szakképzési modul) rendszer, elérhetőek lesznek e-learning és blended képzések és egyéb az egyetem által nyújtott tudásbázisok, továbbá információs felületként is szolgál majd. 

Dobozi Pálma
Fotó: Kovács Attila – Semmelweis Egyetem

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.