Szeptembertől megújulva fogadja a hallgatókat és oktatókat az egyetem központi e-learning portálja. Szeptember 25-én és 27-én gyakorlati képzés keretében szeretnék megismertetni az oktatókat a megújult felülettel – tájékoztatott dr. Tornóci László, az E-learning és Digitális Tartalomfejlesztő Központ informatikai vezetője. A részvételhez csak előzetes regisztráció szükséges az e-learning@semmelweis-univ.hu címen. A részletes program az eseménynaptárban érhető el.

A 3 órás képzés egyrészt az új felhasználóknak szeretné bemutatni a programban rejlő lehetőségeket, másrészt a régi felhasználóknak kíván segítséget nyújtani abban, hogy a megújított felületet gyorsabban kiismerjék. Dr. Tornóci László az egyetemi e-learning rendszernek hátteret adó Moodle program számtalan előnye közül kiemelte, hogy az oktatók egyszerűen, gyorsan de mégis védetten tudnak oktatási anyagokat eljuttatni a hallgatókhoz. Ez egy zárt, jelszóval védett rendszer – hangsúlyozta, így az oktatóknak nem kell attól tartaniuk, hogy szellemi termékük az interneten bárki számára elérhetővé válik. A hallgatók a Neptun azonosítójukkal, az oktatók pedig a központi levelezési rendszerben használt felhasználónévvel tudnak belépni.

Az informatikai vezető, aki maga is oktatóként dolgozik a Kórélettani Intézetben, kitért rá, hogy a Moodle rendszer folyamatosan össze van kapcsolva  a Neptunnal, így a hallgatók csak az ott felvett kurzusok tananyagait láthatják. A zárt felület megoldást jelenthet a szerzői jogokból adódó problémákra – hívta fel a figyelmet dr. Tornóci László. 

A rendszer másik nagy előnye, hogy segítségével a hallgatókat aktivitásra lehet buzdítani. Lehetőség van többek között a kurzusokhoz kapcsolódóan fórumot indítani, ezen keresztül a hallgatók kérdezhetnek az oktatóktól vagy akár egymástól is egy-egy kurzussal, előadással összefüggésben. A Moodle egyik igen népszerű szolgáltatása az online vizsgáztatás – mondta az informatikai vezető, hozzátéve, hogy sajnos nagyon sokan még most is csak erre használják a programot. A többi között ezért is tartották fontosnak a gyakorlati képzések indítását.

A nyári verziófrissítés egyik legfontosabb célja az volt, hogy teljes mértékben mobilbaráttá tegyék a felületet. Az ingyenesen letölthető mobil applikáció egyik nagy előnye, hogy sok tevékenységet megenged offline is. 

Az Moodle rendszert 15 éve folyamatosan fejlesztik, nincs olyan része az oktatásnak, amit ne lehetne lefedni vele – mutatott rá dr. Tornóci László, aki oktatóként maga is aktívan használja a programot. Hozzátette: nem kell attól félni, hogy az e-learning kiszorítja a hagyományos oktatást, hiszen ez csak kiegészítő eszköz, nem tudja helyettesíteni az oktatók szerepét. Az információs és kommunikációs technikákat egyaránt a tanulás szolgálatába állító e-learning módszert, amely 2011 óta működik az egyetemen, jelenleg öt kar használja aktívan a graduális képzésben. A posztgraduális kurzusok és a dolgozók részére szervezett online képzések is egyre szaporodnak, összesen 600 kurzust indítottak a Moodle rendszerben. 2018-ban több mint 7300-an léptek be a szolgáltatásba – osztotta meg az adatokat Tornóci László.  Az e-learning szerepe a 21. században egyre hangsúlyosabbá válik és a hallgatói igények is ebbe az irányba mutatnak. Használatával eredményesebbé tehető az oktatás, segítségével akár több száz felhasználó, hallgató egyidejű tanulása is megoldható.

Bódi Bernadett
Fotó (illusztráció): Kovács Attila – Semmelweis Egyetem 

 

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.