Először tartott találkozót a közép-kelet-európai régióban az akadémiai egészségügyi intézményeket tömörítő nemzetközi szervezet, az Association of Academic Health Centers International (AAHCI). A kétnapos budapesti rendezvény társszervezője a Semmelweis Egyetem volt, amely a közelmúltban csatlakozott az AAHCI-hez.

dr. Szél Ágoston

Dr. Szél Ágoston rektor a megnyitón hangsúlyozta: egy egyetemnek kiemelten szüksége van tradícióra és innovációra, hiszen sem múlt, sem vízió nélkül nem lehet sikeres. Emlékeztetett arra, hogy 244 évvel ezelőtt éppen a konferencia nyitónapján, november 7-én egészítette ki Mária Terézia a híres Nagyszombati Egyetemet orvosi karral, és akkor kezdődött a Semmelweis Egyetem története.

Az egyetemek, az akadémiai intézmények hármas feladata az oktatás, a kutatás és a betegellátás, ebben a sorrendben – mutatott rá a rektor, hozzátéve, nem elég, ha ezt a három dolgot pusztán egy intézmény keretein belül, egymás mellett művelik, hanem a különböző területek együttműködésére, a tapasztalatok összeadására van szükség. Miként tudjuk a szinergiákat úgy használni, hogy mindhárom terület együtt és külön-külön is egyre sikeresebb legyen? – ez az egyik kulcskérdés, mutatott rá a rektor.

Dr. Szél Ágoston megjegyezte, a stratégiák kialakításakor nagyon fontos arra is gondolni, hogy egyetemi szintű oktatás kutatás nélkül nem képzelhető el. A kutatással kapcsolatban a rektor kitért arra, hogy ma már a 2-3 fős, izoláltan dolgozó kutatócsoportok – még ha sikeres publikációkat is tudnak megjelentetni – egyre kevésbé képesek nagyobb pályázatok elnyerésére. Ezen a területen is kollaborációra van szükség. Az együttműködés, a közös gondolkodás azonban nemcsak az egyetemeken belül, hanem az egyetemek között is elengedhetetlen, és bármilyen régi gyökerekkel és jövőbe mutató vízióval is rendelkezik egy egyetem, nem állhat önmagában. A rektor az egyetemek közötti együttműködésekkel kapcsolatban példaként említette a Semmelweis Egyetem Asklepios Campus Hamburggal és a lugánói egyetemmel közös képzéseit. Köszöntője végén a rektor Sir Francis Bacont idézte, aki úgy fogalmazott, a tudás hatalom, majd Csehov gondolatára hívta fel a figyelmet, mely szerint a tudásnak csak akkor van haszna, ha át tudjuk ültetni a gyakorlatba.

RS7865_20131107-IMG_5637-AAHCI-konferencia-scr
dr. Steven A. Wartman

Dr. Steven A. Wartman, az Egyesült Államok-beli Association of Academic Health Centers (AAHC) elnöke köszöntőjében hangsúlyozta: az első közép-kelet európai találkozó programja rendkívül széleskörű, a résztvevő intézmények is igen sokszínűek. Több mint 20 országból érkeztek szakemberek Kanadától Kínáig, Lettországtól Mexikóig. Különböző történelemmel, kultúrával, nyelvvel, gazdasági és egészségügyi rendszerrel rendelkező országok képviselői jöttek össze, ám egy dolog közös bennük: fejlődést akarnak elérni az egészség és a jólét tekintetében. Mindezt az akadémiai feladataikon keresztül teszik, ami az egészségügyi szakemberek oktatása, a kutatás és a betegellátás. E három tevékenység támogatja és jobbá is teszi egymást.

Az AAHCI 2008-ben alakult a hasonló nevű amerikai székhelyű szervezet kibővítéseként, és ez az egyetlen nemzetközi szervezet, mely összeköti az akadémiai egészségügyi intézményeket az együttműködés elősegítése érdekében – hívta fel a figyelmet.

RS7880_20131107-IMG_5608-AAHCI-konferencia-scrA konferencia nyitó szekciójában az akadémiai egészségügyi központ koncepcióját mutatta be dr. Harold Paz, az AAHCI igazgatósági elnöke, a Penn State University – Hershey Campus gyakorlati példáján keresztül. Rámutatott: egyik alapvető elképzelésük szerint minden a betegségmegelőzéssel kezdődik, majd a járóbeteg-ellátással és a folyamatos beteggondozással folytatódik. Az intézmények egymással szoros együttműködésben, integrált rendszerben működnek, ami nem csak az egyetemnek, de az ellátást végzőknek, a kórházaknak is jó, hiszen kihasználhatják az egyetem tudományos hátterét és a további karok segítségét.

RS7882_20131107-IMG_5728-AAHCI-konferencia-scr
dr. Szócska Miklós

Beszédet mondott dr. Szócska Miklós egészségügyi államtitkár, aki egyebek mellett kitért arra, hogy olyan egészségügyi rendszerre van szükség, melyben a járóbeteg-ellátás és a megelőzés nagyobb hangsúlyt kap, az egészségügy különböző szintjeinek és szereplőinek pedig csapatként kell együttműködniük. Az akadémiai, egyetemi ellátó intézményeknek kiemelt szerepük van a tudás, az új információk létrehozásában és elterjesztésében, ezért e célok elérésében is vezető szerepet kell vállalniuk. A helyi kórházaknak és az akadémiai intézményeknek együtt kell működniük, az akadémiai tudáscentrumoknak meg kell osztaniuk a felhalmozott tudást a periférián lévő intézményekkel is. Kitért arra is, hogy a gazdasági válság idején is figyelmet kell fordítani az innovációra, mely hatékonyabbá teszi az ellátást.

RS7856_20131107-IMG_5682-AAHCI-konferencia-scrA kétnapos konferencia címe Együttműködésen alapuló ellátás: paradigmaváltás az oktatásban, gyógyításban és kutatásban. Dr. Molnár Mária Judit, tudományos rektorhelyettes a címben szereplő paradigmaváltással kapcsolatban elmondta: az informatika, az információs technológia és a molekuláris biológia fejlődésével egy teljesen új típusú orvoslás felé haladunk. A klasszikus orvoslás reaktív, a beteg már meglévő tünetekkel fordul orvoshoz, a paradigmaváltás utáni orvoslás proaktív, melyben a betegségek prevenciója és predikciója nagyon fontos tényező. Az információs technológia fejlődése az oktatásban is számos változást hoz, a paradigmaváltás utáni kutatásban pedig a betegágy mellett fogalmazódik meg, mire van szükség, és ez a kiindulópont az alapkutatók számára.

Dobozi Pálma
Fotók: Kovács Attila – Semmelweis Egyetem

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.