Az Anatómia, Szövet- és Fejlődéstani Intézet
(korábban I. sz. Anatómia, Szövet- és Fejlődéstani Intézet) a nevében
szereplő mind a három diszciplínát oktatja, míg 1930 és 1967 között csak
az anatómia oktatásával foglalkoztak az intézet munkatársai.
Igen fontos kérdésnek tartjuk, hogy az emberi test makroszkópos
és mikroszkópos szerkezetének, valamint fejlődésének tárgyalására
egy helyütt, az ismeretek összefüggéseinek hangsúlyozásával kerüljön
sor.A hazai és a nemzetközi hagyományok nem mindig vették, illetve
veszik figyelembe ezen összefüggések jelentőségét, így gyakran
más-más intézetben, más-más oktatók foglalkoznak az anatómiával,
illetve a szövet- és fejlődéstannal. A nagy magyar anatómusok,
Lenhossék József, Lenhossék Mihály, Mihálkovics Géza, Kiss Ferenc és
Szentágothai János örökségét magáénak valló intézet oktatási
programja nagy vonalakban követi az egyes tárgyak, illetve fejezetek
klasszikus, rendszeres bonctani sorrendjét és csoportosítását. |
 |
Így a négy szemeszteres curriculum
- első félévében a mozgásrendszer anatómiájával, valamint az
általános szövettannal és az általános fejlődéstannal, valamint a
mozgásrendszer fejlődésével foglalkozunk.
- A második szemeszter tárgya a keringési szervek és a
zsigertan anatómiája, szövettana, valamint fejlődéstana, míg
- a harmadik félévben az idegrendszer, az érzékszervek és a
belső elválasztású mirigyek makro- és mikroszkópiáját, valamint
fejlődését oktatjuk.
- A negyedik szemeszter a szigorlati és a klinikai
tanulmányokra való felkészülés jegyében a rendszeres bonctani ismeretek
tájanatómiai összefoglalását szolgálja, amelynek az utóbbi években
különösen fontos fejezete a modern, képalkotó diagnosztikai eljárások
(CT, MR) alapját nyújtó metszetanatómia.
A klasszikus beosztás megtartása mellett az elmúlt
évtizedek során oktatásunk tartalma jelentősen változott. Csökkentettük a
tisztán leíró jellegű ismeretek mennyiségét, és helyettük a funkcionális,
valamint a klinikai vonatkozások tárgyalása került előtérbe. A
mozgásrendszer oktatása során az utóbbi években szakítottunk a hagyományos
feldolgozással, és a hallgatók érdeklődésének fenttartása, valamint
gyakorlati szempontok erőteljesebb hangsúlyozása érdekében egyes nagyobb
területek (pl. végtagok, törzs, stb.) rendszeres bonctani leírását
követjük.
A fogorvostanhallgatók oktatásában kiemelt szerepet játszik a koponya
és a szájüreg, részletesen tárgyaljuk a fogak anatómiáját és felépítését,
illetve fejlődését. Az Anatómiai, Szövet- és Fejlődéstani Intézet jelenleg
nyolc évfolyam 59 hallgatói csoportját oktatja,
hozzávetőleg 700-800 hallgatót (az Általános
Orvostudományi Kar I. és II. évfolyamának első felét , a
Fogorvostudományi Kar I. és II. évfolyamának összes hallgatóját,
német és angol nyelvű hallgatókat). Ez azt jelenti, hogy a
tanévek I. szemeszterében 360 óra tantermi előadást tartunk, míg a II.
szemeszterekben 270 órát. Azt hiszem, hogy ennek terheit nem kell
különösebben illusztrálnom.
Az 59 csoport gyakorlati oktatását csak úgy tudjuk megoldani, hogy a
fiatalabb oktatók két magyar és egy idegen nyelvű
csoporttal foglalkoznak, míg az idősebb oktatók 1 magyar és 1 idegen
nyelvű csoport gyakorlatait vezetik. Hozzávetőleg 8-9 csoport gyakorlati
oktatását demonstrátorok, azaz jó felkészültségű, felsőbb
évfolyamos hallgatók végzik. Jelenleg 22 diplomás oktatóval
rendelkezünk. Az anatómia oktatásánál alapvető feltételnek tekintjük az
orvosi szemléletet, ezért eddig sikeresen ragaszkodtunk ahhoz, hogy csak
orvosokat és fogorvosokat alkalmazzunk. Továbbá két
nyugdíjas professzorunk is segít az oktatásban.
A tananyag számonkérését kisebb módosításokkal a
hagyományainknak megfelelően végezzük.
- A szemeszterek alatt 3-4 demonstrációt tartunk,
melynek célja annak megállapítása, hol tart a hallgatóság a tananyag
elsajátításában. Tehát inkább kétoldali tájékozódás, mint
következményekkel járó számonkérés.
- A félévek végén, tehát összesen háromszor az adott szemeszter
tananyagából kollokviumon adnak számot a hallgatók. Ez
a számonkérés bonctermi, makroszkópos demonstrációból, szövettani
metszetfelismerésből és szóbeli vizsgából áll.
- A hallgatók a második év végén szigorlatot tesznek.
Az anatómiaszigorlat nagy hagyományokkal rendelkezett intézetünkben. Ez
sokat módosult az évtizedek során, míg a vizsga jelenlegi formáját a
hatvanas években Szentágothai professzor vezette be. A szigorlatok
többségét a tanteremben tartjuk, ahol biztosítani tudjuk a vizsga
hagyományos keretét, bizonyos ünnepélyességét és nyilvánosságát. A beírt
hallgatók számára szóló nyilvánosság kettős célt szolgál, egyrészt
biztosítja a vizsga tisztaságát, másrészt segít lebontani a félelmeket, a
gátlásokat. Hiszen az orvosi tanulmányok egyik legnagyobb és legnehezebb
vizsgájáról van szó, amelyet sokan szeretnek misztifikálni. A napi
átlagosan 10-15 hallgató szigorlatoztatását professzorok és docensek 3-4
tagú bizottsága végzi. Minden hallgatóval három vizsgáztató
foglalkozik: egy a makroszkópos demonstrációt és a
boncoltatást végzi, másik a szövettani metszetdemonstrációt,
míg a harmadik a szóbeli feleltetést. A hallgatók kisebb
boncolási feladatot is kapnak a szigorlat során. A mikroszkópizálásra és a
szóbeli felelésre felkészülési időt biztosítunk. A szóbeli vizsga 6
kérdést tartalmazó tétel alapján történik, melyet a hallgatók húznak. A
tételsort időben közreadjuk. A hallgatók a vizsga minden szakaszában
osztályzatokat kapnak, majd a vizsganap végén kerül sor az összesítésre,
illetve a szigorlati osztályzat megállapítására. A szigorlatoztató oktatók
a vizsga minden szakaszában részt vesznek. A vizsga forgószínpadszerűen
zajlik, de a szakaszok sorrendje kötött. Ahol elégtelen osztályzatot kell
adnuk, a vizsga befejeződik. A vizsga 10 nap felkészülés után
ismételhető meg. Ez a vizsgaszabályzatunkból következő lehetőség
egyaránt lehet előnyös és hátrányos, mert kisebb hiányosságok könnyen
pótolhatók, és a hallgató eredményesen fejezheti be a szemesztert, de
nagyobb hiányok sorozatos kudarcokhoz, önbizalomvesztéshez vezethetnek, és
a hallgatónak egyéb tárgyakra nem jut ideje. Az első vizsgán a hallgatók
hozzávetőleg 20-25 %-a bukik meg, de csak a hallatóság 5-10 %-a kényszerül
félévismétlésre. Ezen hallgatók jelentős része több tárgyból is bukik. A
szigorlatok végleges átlagát, 3,0-3,2-t elfogadhatónak tarjuk.
 |
Hála az elődöknek és a kortársaknak, tárgyaink oktatásához
bőségesen álltak rendelkezésre tankönyvek, illetve
atlaszok. Korábban Lenhossék Mihály Az ember
anatómiája című háromkötetes munkáját, majd Kiss Ferenc Rendszeres
bonctanát és Tájanatómiáját, illetve a Kiss-Szentágothai Az ember
anatóniájának atlaszát három kötetben, illetve Törő Imre Szövettanát
és Fejlődéstanát használtuk. 1994 óta áll a hallgatóság
rendelkezésére kétkötetes magyar kiadású Sobotta Az
ember anatómiájának atlasza. 1971 óta Szentágothai János,
illetve később Szentágothai-Réthelyi három kötetes
Funkcionális anatómiája szolgálja a medikusképzést. Ez volt az
első modern magyar nyelvű tankönyv, mely a funkcionális szemlélet
hangsúlyozása mellett egységbe foglalta az anatómiát, a szövettant
és a fejlődéstant. |
Tovább gazdagította a választékot Vajda János két kötetes
Anatómia atlasza és Vajda-Csányi Metszetanatómiája, amelyek
eredeti készítmények fényképeit tartalmazzák. Ezen munkákból oktatási
programmal kiegészített CD-ROM is készült. A hosszú ideig hiányzó
tájanatómiai tankönyvet pótolta a Tömböl Teréz szerkesztette
Tájanatómia, melynek megírásában Csillik Bertalan és Kubik István is
részt vettek. A hallgatók vizsgafelkészülését néhány jegyzet megírásával
is igyekeztünk elősegíteni: Vezérfonal a neuroanatómiához,
illetve Leitfaden zur Neuroanatomie (Hajdu Ferenc) és
Szövettani gyakorlatok (Somogyi György, Hajdu Ferenc). Réthelyi
Miklós Essentials in the neuronal organization of the central nervous
system címen az angol nyelvű oktatásunk számára írt jegyzetet.
Csillag András és Kálmán Mihály videofelvételt készítettek a szövettani
gyakorlatok metszeteiről.
Az anatómia oktatásához olyan alapvető tárgyi felvételek
is tartoznak mint a boncterem és a boncolási anyag,
valamint annak tárolása. Az épület eredeti két nagy bonctermét
többször átépíttettük a kis csoportos oktatásnak jobban megfelelő
tagolt, bokszos formába. Egyidejűleg 6 csoport bonctermi oktatását
tudjuk biztosítani (csoportonként maximum 15-20 fővel, előnyösnek a
10-12 főt tartjuk). |
 |
Új boncasztalokat, tárolószekrényeket és tumbákat készíttettünk
rozsdamentes acélból, többször is foglalkoztunk a boncterem
szellőztetésének megoldásával, ami egészségvédelmi okok miatt ma is
napirenden van. A hetvenes évek végén átépítettük a teljesen elavult és
tönkrement tetemtároló kamránkat, ahol ugyancsak minden rozsdamentes
acélból készült, új injiciáló és anyagmozgató rendszert terveztettünk,
illetve valósíttattunk meg. Az elmúlt évtizedek során sokat szenvedtek
mind az oktatók, mind a hallgatók a formalintól, ami nemcsak kellemetlen,
szúrósszagú anyag, hanem tönkreteszi a légzőrendszeri hámot is. Ezért
igyekszünk csökkenteni a fixáló folyadék formalin koncentrációját és
alkohollal, glicerinnel, valamint gombaölőszerekkel helyettesítjük. Mindez
rengetek pénzt és energiát igényelt. Oktatásunk tárgyi feltételei közül a
legkritikusabb a boncolási anyag biztosítása. Korábban bőségesen
állt emberi tetem az anatómiaoktatás rendelkezésére, de az utóbbi
évtizedekben a helyzet annyira romlott, hogy most már alapvetően
veszélyezteti az oktatásunk színvonalát. Tudjuk, hogy az ilyen változások
is társadalmi jelenségek, a szociális helyzet és a közfelfogás
tükröződései. Azzal mindenki tisztában van, hogy az orvosképzés nem
létezik, vagy nem lenne szabad, hogy létezzen, boncolás, illetve emberi
tetemeken végzett gyakorlatok és megfigyelések nélkül, ugyanakkor arról
senki sem akar tudni, hogy az intézetek hogyan szerzik be a boncolási
anyagukat. Napjainkra kritikus helyzetbe került az anatómiai intézetek
tetemellátása, holott az elmúlt évek során megoldottuk a boncolt tetemek
és a boncolás során keletkező egyéb emberi maradványok hamvasztását, a
hamvak szórás útján való tisztességes temetését. Évenként egyszer
az oktatók és a hallgatók jelenlétében, ökuménikus szertartás keretében
búcsúztatjuk mindazon elhunytakat, akik haláluk után az orvosképzést
szolgálták. A rákoskeresztúri új köztemetőben emlékoszlopot állítottunk az
anatómiai intézetekből kikerülő halottaknak. Mint minden polgári
demokráciában, így nálunk is kegyeleti törvény védi az elhunytak jogait,
de ha a törvényhozók és a törvények végrehajtói nem figyelnek jobban oda,
akkor a merev, egyoldalú szabályozás odavezethet, hogy az orvosképzés és
bizonyos vonatkozásban a modern orvosi gyakorlat is teljesen
ellehetetlenül. Külföldi és hazai tapasztalatok arra utalnak, hogy
végrendelkezés útján lehet törvényes keretek között biztosítani a
boncoláshoz szükséges tetemanyagot, de ehhez még rengeteg
felvilágosításra, időre és energiára van szükség. Az eredmények pedig csak
évtizedek múlva mutatkoznak. Az anatómia oktatásához nemcsak tetemeket,
hanem szerveket is használunk. Napjainkban a hírközlő szervek kedvenc
témája lett a szerv- és szövetkereskedelem. Attól félünk, hogy ezen
részben jogos médiakampány tényleges vesztesei az anatómiai intézetek
lesznek. Az igaz, hogy a törvényes rendet be kell tartani, de az ilyen
hangulatkeltésnek gyakran vétlen áldozatai is vannak. A meglévő
készítményeink állapota az intenzív használatban gyorsan romlik, az
utánpótlás pedig igen nehéz. Ezért az elmúlt év során FEFA támogatással és
néhány kolléga lelkes munkájával megvalósítottuk a plasztinációt,
amelynek segítségével tartósítani tudjuk legjobb preparátumainkat.
A szövettan oktatásának alapvető feltétele a megfelelő
mikroszkóppark és metszetdemonstrációs
rendszer. A két párhuzamos intézet közös szövettani
gyakorlóval rendelkezik, amelyet az utóbbi 10-15 év során részben
központi, részben saját bevételből sikerült modern mikroszkópokkal,
valamint televiziós és CD-vetítő rendszerrel felszerelnünk. A három
elkülönített egységből álló szövettani gyakorlóban egyidejűleg 6
csoportot, illetve 126 hallgatót tudunk fogadni. Minden
mikroszkóphoz külön metszetsorozat tartozik, melynek folyamatos
karbantartása meglehetősen nagy gondot okoz. Részben pótolnunk kell
az összetört vagy eltünt metszeteket, részben új, a réginél jobb
sorozatokat kívánunk készíteni. |
 |
 |
Intézetünk az egyetem egyik legszebb, a 100 évvel ezelőtti
stílusát legjobban megőrző tanteremmel rendelkezik.
Ennek a teremnek atmoszférája van, de ennek megőrzése, és
egyidejűleg a modern követelmények, demonstrációs rendszerek
alkalmazása még a következőkben is sok gondot fog okozni. Jelenleg a
hagyományos készítmény-bemutatáson kívül régi és új gyakran művészi
szintű demonstrációs ábrák, valamint dia- és írásvetítő, továbbá
néhány film áll a rendelkezésünkre. |
Lenhossék Mihály előadása, 1909. |
A közeljövőben szeretnénk megoldani a videovetítést, valamint
szemléltető modelleket kívánunk vásárolni. Intézetünk 100 éves
múzeuma is az oktatást és ismeretterjesztést szolgálja.
Tudománytörténeti ritkaságoknak számítanak Lenhossék József készítményei a
medence visszeres fonatairól, valamint Davida Leó központi idegrendszeri
készítménye. Sőt egykori munkatársunk Kádár Ferenc szívkészítményei is már
az intézet történetéhez tartoznak. Sajnos ezen értékes gyűjtemény
folyamatos karbantartása, és a múzeum rendeltetésszerű használata
megfelelő szakképzetségű preparátort igényelne, akivel sajnos nem
rendelkezünk. Így múzeumunk jelenleg tanulómúzeumként, és néhány lelkes
biológia tanár oktatóhelyeként működik.
Az idegen nyelvű oktatásunk már lényegesen több
problémát vet fel, hiszen ezek a fiatalok egészen más iskolarendszerből
jönnek, gyakran egészen más kulturális hagyományokkal rendelkeznek. Így a
kezdet gyakran igen nehéz, de az évek során jelentős felzárkózás
figyelhető meg, egyesek elérik, mások meg is haladják a magyar hallgatók
átlagát. Az idegen nyelvű oktatás bár tagadhatatlanul erősen leterheli
intézetünk munkatársait, több vonatkozásban is pozitív következményekkel
járt. Először is ezen tevékenységünket anyagi ellenszolgáltatásért
végezzük. Az ezen oktatásban közvetlenül részvevő munkatársak (oktatók és
segédszemélyzet) anyagi helyzetét javította a kapott külön díjazás,
illetve egyeseket csak így tudtunk alkalmazni. Ez a jelenlegi bérezés
mellett egyáltalán nem elhanyagolható szempont. Az intézet dologi
költségvetését pedig ugyancsak jelentős mértékben egészítette ki az idegen
nyelvű oktatás bevételéből intézetünkre jutott rész. Mind oktatási, mind
kutatási beruházásaink jelentős részét csak ebből a bevételből tudtuk
megvalósítani. Szakmai szempontból is igen jelentősnek tartom az idegen
nyelvű oktatás bevezetését, mert az oktatók új modern tankönyveket
ismertek meg, bővítették szakmai ismereteiket. A hazai kínálatból hiányzó
tankönyvek a kollégák közvetítésével a magyar hallgatósághoz is eljutnak.
A kollégák nyelvismerete pedig ma már lehetővé teszi, hogy mindannyian
részt vegyenek az idegen nyelvű oktatásban, és ezen körülmények között
német, illetve angol nyelvi gyakorlatot is szerezhetnek.
Minden vizsga előtt konzultációs lehetőséget szoktunk
biztosítani a hallgatóknak. Mind a boncteremben, mind a szövettani
gyakorlóban még egyszer átnézhetik a készítményeket, illetve elméleti
problémáikat megbeszélhetik a gyakorlatvezetőjükkel.
Az összes általunk oktatott évfolyam hallgatói számára évenként egyszer
három fordulós tanulmányi versenyt rendezünk. Az első
fordulóban mindenki részt vehet, ahol vetített ábrák indexeinek a
megfejtése a faladat. Az első forduló legjobbjai vehetnek részt a második
fordulóban, ahol eredeti anatómai és szövettani készítményeken kell a
kérdezett képleteket felismerni. A legjobbak a harmadik fordulóban
boncolási feladat teljesítésével dönthetik el a végső sorrendet. Az első
három helyezettet jutalmazzuk, és bizonyos vizsgakedvezményeket adunk.
Három évvel ezelőtt bevezettük oktatásunk hallgatói értékelését.
Arról gyűjtöttünk információkat, hogy a hallgatók hogyan értékelik
oktatásunk tárgyi és személyi feltételeit. A hallgatók nagy lelkesedéssel
töltötték ki a kérdőíveket, és nagyon pozitívan értékelték azt, hogy
lehetőséget kaptak a véleménynyílvánításra. A vélemények általában
elismerőek voltak, illetve néhány vonatkozásban arra utaltak, hogy hol
változtassunk a tematikánkban, illetve oktatási módszereinkben. A
munkatársak előadói, illetve gyakorlatvezetői tevékenységéről kapott
általában pozitív visszajelzések, ugyancsak sok megszívlelendő kritikát is
tartalmaztak. Most már háromszor kértünk ilyen hallgatói értékelést, így a
szélsőséges véleményektől eltekintve pozitív tendenciát
figyelhettünk meg oktatásunk hallgatók által történt minősítésében. Az
elmúlt évtizedekben végrehajtott oktatási reformok során már többször is
lefaragtak az anatómia, szövet- és fejlődéstan óraszámából, különösen a
még külön-külön oktatott anatómia és szövet-fejlődéstan összesített
óraszámából. Jelenleg is többen foglalkoznak azzal, hogy a leíró,
morfológiai tárgyak óraszámát és jelentőségét csökkentsék. Jelszó mindig
az, hogy túl sok adatot oktatunk, amit a hallgatók többsége úgyis
elfelejt. A statikus morfológiával szembe szokták állítani a modern,
dinamikusan fejlődő tárgyakat (pl. a biokémiát, immunológiát, molekuláris
biológiát, stb.). Először is szeretném leszögezni, hogy véleményem
szerint, teljesen mindegy, milyen ismeretet kell átadnunk. A kérdés csak
az, hogy a szóban forgó ismeretet át kell-e adni, és ha igen, azt hogyan
lehet megoldani. Ami az anatómia, szövet- és fejlődéstant illeti, meg kell
állapítanunk, hogy azt az ismeretet, amit már Leonardo da Vinci is leírt
ugyanúgy meg kell ismernie a hallgatóságnak mint az actin és a myosin
molekuláris biológiai felépítését. Tárgyunk ismeretanyaga folyamatosan
növekszik, de ettől nem veszti el a jelentőségét az olyan makroszkópos
ismeretanyag, amely nélkülözhetetlen a gyakorló orvos számára. Nem
oktathatjuk minden második izmot, minden második eret vagy ideget. Egyes
ismeretek nem azért fontosak, mert naponta foglalkozna a gyakorló orvos a
koponya vagy az agyvelő egyes részleteivel, vagy a gyomor vérellátásával,
de meg kell értenie más kollégák leleteit, a szakorvosok által elvégzett
beavatkozások lényegét, és azok következményeit a beteggel is meg kell
beszélnie. A dinamikusan fejlődő tudományágak mai ismeretei lehet, hogy
holnapra elavulnak. Az anatómiai képletek jelentős része több száz éve
ismert, de ezek az ismeretek ma is érvényesek, és nélkülük a legegyszerűbb
orvosi beavatkozás elvégzése is lehetetlen. A szakmánkat érő támadások
gondolkoztattak el ezen kérdéseken, és a leghatározottabban meg vagyok
győződve arról, hogy az anatómia, szövet- és fejlődéstan olyan
alapismereteket nyújt a jövő orvosnemzedékének, mint az általános iskola
az ABC és szorzótábla megtanításával a kisiskolásoknak. Néhány évtizeddel
korábban már megkíséreltük 3 szemeszterben oktatni az anatómiát, de a
hallgatók követelésére igen gyorsan visszaállították az eredeti rendet. A
3 szemeszteres anatómia egyidejűleg 1 szemeszteres élettant jelentett,
mert az anatómiai szigorlat félévében a hallgatóság nem tanult mást. Végső
konkluzióként azt szeretném javasolni, ha már nem kapunk több időt az
egyre növekvő ismeretanyagunk átadására, legalább ne is akarjanak
elvenni tőlünk.
Az elmúlt évtizedek során intézetünk oktatóiban igen jelentős
mennyiségű tudományos és oktatási ismeret halmozódott fel.
Palkovits Miklós elsőként indított 1992-ben PhD kurzust
egyetemünkön. 1992-ben és 93-ban Humán neuroanatómia I. és II.
Összehasonlító neuroanatómia címmel. 1994-ben Funkcionális és kísérleti
neuroanatómia címen, majd 1995-ben és 96-ban az előző kurzusok ismétlésére
került sor. Az érdeklődés minden tanfolyam iránt igen jelentős volt.
1997-ben Réthelyi Miklós szervezett tanfolyamot A
központi és perifériás idegrendszer, valamint az érzékszervek fejlődése
címen. A jelen szemeszterben (1998) Csillag András és
előadótársai a jelen szemeszterben tartanak jelentős részvétellel
tanfolyamot A tanulás és motiváció neuroanatómiai alapjai címmel.
Intézetünk évtizedeken keresztül oktatott anatómiát az ELTE psychológus
szakán. Ezt a programot Donáth Tibor koordinálta. Részt
veszünk interdiszciplináris graduális és posztgraduális képzések
tartásában. 1995-ben indult a Budapesti Műszaki Egyetem, az
Állatorvostudományi Egyetem és a Semmelweis Orvostudományi Egyetem közös
szervezésében a másoddiplomás orvosbiológiai mérnök képzés,
melynek funkcionális anatómiai programját Simon László
szervezi. 1996-ban indult a Budapest Műszaki Egyetem graduális
biomérnök képzésének humán anatómiai kurzusa, melyet Kiss
Árpád vezet. Az elmúlt évek során Sebestény Tamás
többször is tartott speciálkollégiumot Az akupunktúra anatómiai
vonatkozásai címmel. A pécsi JPTE művelődésszervező szakos hallgatói
számára ugyancsak Sebestény kolléga tartott 2 szemeszteres
előadássorozatot Az emberi test anatómiája címen. Kollégánk 5 éven
keresztül anatómiát oktatott a Pető Intézet főiskolai karán.
Intézetünk oktatóiban már régen felmerült, hogy hiányzik a
szakorvosképzésből a speciális morfológiai ismeretek oktatása, illetve
számonkérése. Eddig eredménytelenül javasoltuk a szakmai kollégiumoknak és
a főhatóságnak, hogy szakorvosképzés keretében ilyen
morfológiai tanfolyamon való részvétel legyen kötelező. Ezen gondolatok
jegyében szervezett Fehér Erzsébet tanfolyamot szülészek
és nőgyógyászok részére A medencei zsigerek klinikai vonatkozásai címen.
Mindez azt tükrözi, hogy az intézet erősen túlterhelt oktatói még mindig
igen erős szakmai elkötelezettséggel és kreativitással rendelkeznek, akik
az orvosképzést hivatásuknak tartják, és annak javítása érdekében minden
áldozatra készek.
(Forrás: dr. Hajdu Ferenc: "Intézetünk oktatási tevékenysége"
- Intézeti Évkönyv)
|