I.
szemeszter
(Ez a legnehezebb félév, mert a hallgatók
tapasztalatlanok, és a három részdiszciplina
egymással nehezen kapcsolható össze.)
Kurzus vezető: Dr. Réthelyi Miklós,
egyetemi tanár
A kurzus ideje:
Év: 1.
Szemeszter: első szemeszter
Összes oktatási hét: előadás: 45
óra, gyakorlat: 90 óra
Heti óraszám: előadás: 3 óra,
gyakorlat: 6 óra
Feltételek: nincs
A kurzus célja:
Az anatómiai tanulmányok célja
a végtagok és a törzs szerkezetének, a nyakizmok és
a nyaki fasciák megismerése, valamint a koponya
csontjainak, a koponya egészének, ill. a fejen
található mimikai- és rágóizmok ismerete.
A szövettani tanulmányok során
a hallgatók megismerkednek az alapszövetekkel.
Az alapszövettani ismeretekre épül majd a II. és III.
félév részletes szövettani követelménye.
A fejlődéstani tanulmányok az
ivarsajtek kialakulásától a megtermékenyítésen át
az embryo kialakulásáig vezetik a hallgatókat.
A kurzus rövid szillabusza:
Anatómiából a végtagok
és a törzs szerkezete (csontok,
izületek, izmok, fasciák, erek, idegek) és a koponya
csontjai, ill. a koponya egészben,
nyakizmok és a fejen lévő izomzat (mimikai-
és rágóizmok). Az eloadásokon az anatómia
fejezeteinek fontosabb részei hangzanak el,
szövettanból és fejlődéstanból részletes
áttekintést kapnak a hallgatók. A boncteremben
tanulmányozhatják az egyes csontokat ill. a
koponyát, ízületeket valamint teljes felső
és alsó végtagot boncolnak. A törzs és a
nyak szerkezetét valamint a fej izmait korábban
elkészített preparátumokon mutatjuk be.
A félév végére a hallgatóknak
ismerniük kell:
- a fő irányokat, síkokat, az
anatómiai numenklatúrát és az anatómiai leírás
nyelvét,
- a felső és az alsó végtag
csont-ízület és izomfelépítését valamint a
végtagok mozgásait,
- a felső- és az alsó végtag
klinikailag fontos területeit, csatornáit (pl. fossa
axillaris, fossa cubiti, canalis carpi, tenyér, hiatus
subinguinalis, canalis femoralis, canalis adductorius,
fossa poplitea, bel- és külboka mögötti és közötti
terek, talp stb.)
- a végtagok artériás és vénás
ellátását,
- a végtagok főbb idegeinek
elhelyezkedését, az izmok motoros beidegzését,
- a gerinc szerkezetét, görbületeit
és mozgásait, a bordákat és a szegycsontot, valamint
a mellkas felépítését,
- a gerinc körüli (axialis- és
tarkó-) izomzatot és jelentőségét a törzs egyenesen
tartásában és mozgatásában, valamint a fej
mozgásaiban,
- a hátizomzatot és jelentoségét a
felső végtag mozgatásában,
- a hasfal izmait, a hasfal szerkezetét,
a rectus-hüvely és a canalis inguinalis
felépítését, jelentőségét,
- a nyakizmokat és a nyaki fasciákat,
- a medence szerkezetét,
- a rekeszizmot,
- a koponya csontokat, az agykoponya
belső és külső reliefjét, a csontos orr-, szem- és
szájüreg valamint a fossa pterygopalatina falait és
összeköttetéseit,
- a fejen található izmokat (mimikai-
és rágóizmok).
- Szövettanból az alapszöveteket
tanítjuk. Az előadásokon elhangzott ismereteket a
hallgatók a szövettani gyakorlatokon egészítik ki és
mélyítik el. A hám-, kötő- és támasztó-, izom-
és idegszövet fénymikroszkópos szerkezetének a
tanulmányozása szövettani metszeteken történik. A
hallgatók színes ceruzarajzokat készítenek a
tanulmányozott metszetekről ill. a fontos
részletekről.
A félév végére a hallgatóktól
elvárjuk, hogy:
- szakszerűen használják a
mikorszkópot,
- megtanulják a szövettan sajátos
nyelvét, és azt használják az egyes alapszövetek
leírásánál,
- ismerjék az alapszövetek
bemutatására használt festési technikákat, azok
jelentőségét,
- mikroszkópban felismerjék a hám-, a
kötő- és támasztó-, az izom- és idegszövet sejtes
és nem sejtes alkotórészeit,
- ismerjék az alapszövetek fontosabb
ultrastrukturális (elektronmikroszkópos)
jellegzetességeit és azok funkcionális jelentőségét
is.
- A fejlődéstan ebben a félévben a megtermékenyítéstol
az embryo kialakulásáig, a beágyazódásig
ill. a placenta kialakulásáig vezeti a
hallgatókat. Az anatómiai anyaghoz kapcsolódik a koponya,
a gerinc és a mozgás szervrendszerének
fejlődése.
A félév végére a hallgatóktól
elvárjuk, hogy:
- használják a fejlődéstan nyelvét,
és azzal fejlodéstani folyamatokat tudjanak leírni,
- világosan lássák, hogy a
fejlődéstani folyamatok során egy induló
állapotból, esetleges köztes állapotokon keresztül,
egy végállapotba jutunk el, ami újabb folyamatok
kiinduló pontja lehet,
- ismerjék a korai fejlődés egyes
szakaszait és fogalmait (pl. megtermékenyítés,
barázdálódás, neuruláció, lefűződés,
beágyazódás, csíralemezek, embryopajzs, chorda
dorsalis stb.),
- ismerjék a koponya, a gerinc és a
mozgásrendszer fejlődését.
Az oktatás formája: előadás,
gyakorlat
Irodalom (tankönyvek):
Szentágothai-Réthelyi, Funkcionális
anatómia I-II-III. Semmelweis Kiadó, Budapest,
1994.
Kiss-Szentágothai, Az ember
anatómiájának atlasza, I-II-III. Medicina,
Budapest, 1984.
Sobotta, Az ember anatómiájának
atlasza I-II. Semmelweis Kiadó, Budapest, 1994.
Tömböl (szerk.), Tájanatómia.
Medicina, Budapest, 1987
Somogyi-Hajdu, Szövettani gyakorlati
jegyzet, SOTE, Budapest, 1995.
Komáromi, Az agyvelő boncolása,
Hajdu, Vezérfonal a
neuroanatómiához, SOTE, Budapest, 1996.
Schiebler, T.H.,
Schmidt, W. und Zilles, K.: Anatomie, Springer
Verlag, Berlin - Heidelberg - New York
Frick, H.,
Leonhardt, H. und Starck, D.: Allgemeine
Anatomie, Spezielle Anatomie I, Spezielle
Anatomie II, G. Thieme Verlag, Stuttgart
Kahle, W.,
Leonhardt, H. und Platzer, W.: Taschenatlas
der Anatomie, G. Thieme, Stuttgart
Sobotta: Atlas
der Anatomie, Urban & Schwarzenberg,
München - Wien
Junqueira, L.C.
und Carneiro, J.: Histologie, Springer
Verlag, Berlin - Heidelberg
Kühnel, W.: Taschenatlas
der Zytologie und mikroskopischen Anatomie, G.
Thieme Verlag, Stuttgart
Moore, K.L.: Embryologie,
Schattauer Verlag, Stuttgart
Schumacher, G.H.: Topographische
Anatomie des Menschen, U.T.B. Verlag
Az értékelés formája: Szóbeli
vizsga (gyakorlati és elméleti rész)
Az oktatás nyelve: magyar, német,
angol
Vissza az oldal
tetejére
II. szemeszter
Összes oktatási hét: előadás: 45 óra,
gyakorlat: 90 óra
Heti óraszám: előadás: 3 óra, gyakorlat: 6
óra
Feltételek: az 1. félév sikeres elvégzése
A kurzus célja:
A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a keringés
szerveinek (szív, erek), nyirokrendszer
(nyirokcsomók, nyirokerek) és a zsigeri
szervrendszerek (emésztő-, légző- és
urogenitális rendszer) anatómiai és szövettani
szerkezetével, valamint normális és kóros
fejlődésével.
A kurzus rövid szillabusza:
Ez a félév lehetőséget nyújt az anatómia, a
szövettan és a fejlődéstan integrálására. Az
általános bevezető előadásokat követően az egyes
szervek szerkezetét (anatómia és szövettan) és
fejlődését (beleértve a fejlődési
rendellenességeket is) az előadásokon hallják a
hallgatók. A bonctermi gyakorlatokon történik a
szervek tanulmányozása, boncolása, a fejlődési
folyamatok megbeszélése. A szövettani gyakorlatokon a
szervek szöveti szerkezetével ismerkednek meg a
hallgatók a metszet tanulmányozása során. A metszet
(szerv) egészének ill. fontosabb részletek
lerajzolása továbbra is lényeges visszajelzés arra
vonatkozóan, hogy a hallgató mennyire látja a
formákat, az arányokat, mennyire világos számára a
szöveti szerkezet.
A félév végére elvárható, hogy a hallgatók
részleteiben ismerjék:
- a szív szerkezetét összekapcsolva a szív
működésével,
- a szív és a szívközeli artériák és vénák
normális fejlodését, valamint a fejlődési
rendellenességeket,
- a vér- és nyirokkeringés elvét, az erek
falszerkezetét és annak funkcionális jelentőségét,
- a nyirokszervek felépítését (nyirokszövet) és
funkcionális jelentőségét,
- az emésztőrendszer és szerveinek makroszkópos
és mikroszkópos szerkezetét, fejlődését és a
fejlődés főbb zavarait,
- a légzőrendszer és szerveinek makroszkópos és
mikroszkópos szerkezetét, fejlődését és a fejlodés
főbb zavarait,
- az urogenitalis rendszer és szerveinek
makroszkópos és mikroszkópos szerkezetét,
fejlődését és a fejlodés főbb zavarait,
- a nagy savós hártyák kapcsolatát a testfallal
és a szervekkel, a testüregek fogalmát és
kialakulását.
Elengedhetetlen az anatómiai, a szövettani és a
fejlődéstani ismeretek összekapcsolása, a
makroszkópos, a mikroszkópos szerkezet, és ahol a
funkció megértése szempontjából megkívánt, az
ultrastruktúra egységben látása.
Az oktatás formája: előadás, gyakorlat
Irodalom:
Szentágothai-Réthelyi, Funkcionális anatómia
I-II-III. Semmelweis Kiadó, Budapest, 1994.
Kiss-Szentágothai, Az ember anatómiájának
atlasza, I-II-III. Medicina, Budapest, 1984.
Sobotta, Az ember anatómiájának atlasza
I-II. Semmelweis Kiadó, Budapest, 1994.
Tömböl (szerk.), Tájanatómia. Medicina,
Budapest, 1987
Somogyi-Hajdu, Szövettani gyakorlati jegyzet,
SOTE, Budapest, 1995.
Komáromi, Az agyvelő boncolása,
Hajdu, Vezérfonal a neuroanatómiához, SOTE,
Budapest, 1996.
Schiebler, T.H., Schmidt, W. und
Zilles, K.: Anatomie, Springer Verlag,
Berlin - Heidelberg - New YorkFrick, H., Leonhardt, H. und Starck, D.:
Allgemeine Anatomie, Spezielle Anatomie I,
Spezielle Anatomie II, G. Thieme Verlag,
Stuttgart
Kahle, W., Leonhardt, H. und
Platzer, W.: Taschenatlas der Anatomie, G.
Thieme, Stuttgart
Sobotta: Atlas der Anatomie,
Urban & Schwarzenberg, München - Wien
Junqueira, L.C. und Carneiro,
J.: Histologie, Springer Verlag, Berlin -
Heidelberg
Kühnel, W.: Taschenatlas
der Zytologie und mikroskopischen Anatomie, G.
Thieme Verlag, Stuttgart
Moore, K.L.: Embryologie, Schattauer
Verlag, Stuttgart
Schumacher, G.H.: Topographische
Anatomie des Menschen, U.T.B. Verlag
Az értékelés formája: Szóbeli vizsga
(gyakorlati és elméleti rész)
Az oktatás nyelve: magyar, német, angol
Vissza az oldal
tetejére
III. szemeszter
Összes oktatási hét: előadás: 45 óra,
gyakorlat: 75 óra
Heti óraszám: előadás: 3 óra, gyakorlat: 5
óra
Feltételek: az 1. év sikeres elvégzése
A kurzus célja:
A félév tananyagának súlypontja a központi és
perifériás idegrendszer és az érzékszervek.
Ehhez csatlakozik a belső elválasztású mirigyek
rendszere. A bonctermi munka jelentős részét teszi ki
a fej és a nyak régióinak a
boncolása (tájanatómia).
A kurzus rövid szillabusza:
Az idegrendszer megtanítása a makro- és
mikroszkópos szerkezet és a fejlődési viszonyok
bemutatását és rendszeres visszakérdezését jelenti.
Erre nyújt lehetoséget a bonctermi preparatív munka, a
csoportos megbeszélések, és a szövettanon a metszetek
tanulmányozása. - A fej-nyak tájanatómiai boncolása
egész tetemen történik; itt a hangsúly egy-egy
tájék (regio) szerkezetén, az ott található
képletek egymáshoz viszonyított topográfiai
kapcsolatán és felszíni vetületén van. A regiók
leírásánál támaszkodunk a klasszikus sorrendre: a
regio elnevezése, határai, bőrbeigezés, fascián
kívüli képletek, fascia viszonyok, mély képletek,
amennyiben lehetséges, réteges felsorolásban.
A félév végére a hallgatóktól elvárjuk, hogy
ismerjék:
- az agy és a gerincvelő makroszkópos szerkezetét,
az agykamrákat,
- az agyvelő és a gerincvelő vérellátását, a
liquorkeringést és a központi idegrendszer burkait és
azok jelentőségét,
- az agy és a gerincvelő mikroszkópos szerkezetét,
az agyidegek magjait, a hosszú pályákat,
- kitüntetett agyterületek (gerincvelő,
kisagykéreg, nagyagykéreg) szövettani szerkezetét,
- az agyidegek eredetét, összetételét, lefutását
és perifériás ágrendszerét,
- a gerincvelői szelvény összetételét, a
gerincvelői idegek eredetét, csoportosulását
(plexusok),
- a sympathicus, a parasympathicus idegrendszer
valamint a szervek saját idegi hálózatának a
felépítését,
- az idegrendszer fejlődését, és a fontosabb
fejlődési rendellenességek kialakulásának módját,
- a szaglás és ízérzés anatómiai alapjait
(szagló hám, ízérző bimbók),
- a szem makroszkópos és mikroszkópos szerkezetét,
fejlődését, az orbita szerkezetét valamint a
látópályát,
- a fül (külső-, közép- és belső-)
makroszkópos felépítését, a maculák, cristák és a
Corti-féle szerv mikroszkópos szerkezetét, a halló-
és egyensúlyérző szerv fejlődését valamint a
hallópályát és a vestibuláris rendszert,
- a bőr szerkezetét,
- a belső elválasztású mirigyek anatómiáját,
szöveti szerkezetét és fejlődését,
- a fej és a nyak tájanatómiai áttekintését.
Az oktatás formája: előadás, gyakorlat
Irodalom:
Szentágothai-Réthelyi, Funkcionális anatómia
I-II-III. Semmelweis Kiadó, Budapest, 1994.
Kiss-Szentágothai, Az ember anatómiájának
atlasza, I-II-III. Medicina, Budapest, 1984.
Sobotta, Az ember anatómiájának atlasza
I-II. Semmelweis Kiadó, Budapest, 1994.
Tömböl (szerk.), Tájanatómia. Medicina,
Budapest, 1987
Somogyi-Hajdu, Szövettani gyakorlati jegyzet,
SOTE, Budapest, 1995.
Komáromi, Az agyvelő boncolása,
Hajdu, Vezérfonal a neuroanatómiához, SOTE,
Budapest, 1996.
Schiebler, T.H., Schmidt, W. und
Zilles, K.: Anatomie, Springer Verlag,
Berlin - Heidelberg - New YorkFrick, H., Leonhardt, H. und Starck, D.:
Allgemeine Anatomie, Spezielle Anatomie I,
Spezielle Anatomie II, G. Thieme Verlag,
Stuttgart
Kahle, W., Leonhardt, H. und
Platzer, W.: Taschenatlas der Anatomie, G.
Thieme, Stuttgart
Sobotta: Atlas der Anatomie,
Urban & Schwarzenberg, München - Wien
Junqueira, L.C. und Carneiro,
J.: Histologie, Springer Verlag, Berlin -
Heidelberg
Kühnel, W.: Taschenatlas
der Zytologie und mikroskopischen Anatomie, G.
Thieme Verlag, Stuttgart
Moore, K.L.: Embryologie, Schattauer
Verlag, Stuttgart
Schumacher, G.H.: Topographische
Anatomie des Menschen, U.T.B. Verlag
Az értékelés formája: Szóbeli vizsga
(gyakorlati és elméleti rész)
Az oktatás nyelve: magyar, német, angol
Vissza az oldal
tetejére
IV. szemeszter
Összes oktatási hét: előadás: 15 óra,
gyakorlat: 75 óra
Heti óraszám: előadás: 1 óra, gyakorlat: 5
óra
Feltételek: a 3. félév sikeres elvégzése
A kurzus célja:
A félév anyagának súlyponti része a
testüregek, az intracranialis térség, a törzs
és a végtagok tájanatómiája, a zsigerek
testfali vetülete.
A kurzus rövid szillabusza:
Tematika szempontjából a legfontosabb félév. Az
egyre romló tetemellátás következtében a hallgatók
ebben a félévben boncolnak orvosilag olyan fontos
területekt, mint a testüregek (a II. féléves zsigeri
boncolás ún. zsigeri paketteken történik, amelyek
kíválóan alkalmasak a zsigerek egyenkénti
tanulmányozására, de nagyon kevés támpontot
nyújtanak az üregi topográfiához). A szervek testfali
vetületeit is csak ebben a félévben tudjuk bemutatni
és megtanítani a gyakorlatban is. - A heti egy órára
redukált előadásokon a hallgatók a klinikai
vonatkozások hangsúlyozása mellett,
metszetanatómiával ismerkednek meg. - Lehetőséget
biztosítunk a szövettani metszetek ismételt
áttanulmányozására is a félév során.
A félév, azaz az anatómia-, szövet- és
fejlodéstani tanulmányok végére elvárjuk, hogy a
hallgatók:
- ismerjék az emberi test felépítését (térben
és metszeti síkokban), le tudják emlékezetből írni
az egyes szervek alakját, felszíni és belső
szerkezetét;
- maguk elé tudják képzelni az emberi testet
alkotó szervek topográfiai kapcsolatait;
- ismerjék a szervek felszíni vetületét;
- ismerjék az emberi test normális fejlődését és
a főbb fejlődési rendellenességeket (különösen
azokat, amelyek a normális fejlődési folyamatokból
egyszerűen levezethetők);
- ismerjék az emberi testet alkotó szövetek
mikroszkópos, és esetenként szubmikroszkópos
szerkezetét;
- ismerjék az emberi testet alkotó szervek szöveti
szerkezetét;
- anatómiai-, szövet- és fejlődéstani
ismereteiket alkalmazni tudják a szervek működésének
elemzéséhez.
Az oktatás formája: előadás, gyakorlat
Irodalom:
Szentágothai-Réthelyi, Funkcionális anatómia
I-II-III. Semmelweis Kiadó, Budapest, 1994.
Kiss-Szentágothai, Az ember anatómiájának
atlasza, I-II-III. Medicina, Budapest, 1984.
Sobotta, Az ember anatómiájának atlasza
I-II. Semmelweis Kiadó, Budapest, 1994.
Tömböl (szerk.), Tájanatómia. Medicina,
Budapest, 1987
Somogyi-Hajdu, Szövettani gyakorlati jegyzet,
SOTE, Budapest, 1995.
Komáromi, Az agyvelő boncolása,
Hajdu, Vezérfonal a neuroanatómiához, SOTE,
Budapest, 1996.
Schiebler, T.H., Schmidt, W. und
Zilles, K.: Anatomie, Springer Verlag,
Berlin - Heidelberg - New YorkFrick, H., Leonhardt, H. und Starck, D.:
Allgemeine Anatomie, Spezielle Anatomie I,
Spezielle Anatomie II, G. Thieme Verlag,
Stuttgart
Kahle, W., Leonhardt, H. und
Platzer, W.: Taschenatlas der Anatomie, G.
Thieme, Stuttgart
Sobotta: Atlas der Anatomie,
Urban & Schwarzenberg, München - Wien
Junqueira, L.C. und Carneiro,
J.: Histologie, Springer Verlag, Berlin -
Heidelberg
Kühnel, W.: Taschenatlas
der Zytologie und mikroskopischen Anatomie, G.
Thieme Verlag, Stuttgart
Moore, K.L.: Embryologie, Schattauer
Verlag, Stuttgart
Schumacher, G.H.: Topographische
Anatomie des Menschen, U.T.B. Verlag
Az értékelés formája: Szóbeli vizsga
(gyakorlati és elméleti rész)
Az oktatás nyelve: magyar, német, angol
Vissza az oldal
tetejére
|