Hallgatói vélemények

1996/97.tanév II.félév
(ÁOK sikeres szigorlatozói)

1-30

 

 

"Az igazság az, hogy nem igazán hittem el azokat a véleményeket, 
melyeket az év elején kifüggesztettek." /25. vélemény/

Kedves Kolléga!

Anatómiai- szövet és fejlődéstani tanulmányainak sikeres befejezése 
alkalmából kérem tekintsen vissza az elmúlt négy félévre, és írja le 
röviden tapasztalatait az Anatómiai Intézet oktató munkájáról. 
Véleménye, éppen úgy, mint a korábbi alkalmakkor, fontos számunkra.
Budapest, 1997. május-június

	Köszönettel
	Az Anatómiai intézet oktatói

1. Először is szeretném leszögezni, hogy most túl jó a kedvem ahhoz, 
hogy rosszakat írjak az intézetről, habár volt néhány dolog, ami nem 
tetszett. Ezek közűl csak a legfontosabbat szeretném kiemelni. Szerintem 
a vizsgabeosztást lehetne lazábban intézni. A tanárnak ugyanis teljesen 
mindegy, hogy az aznap vizsgázók közül ki milyen csoportba jár, meg, hogy 
hányan jöttek ugyanabból a csoportból, viszont a vizsgázónak már nem 
mindegy még az az egy-két nap sem, amivel el kell raknia az időpontját. 
Ugyanis ha másik vizsgáját is el kell tolni egy-két nappal az már 2-4 nap, 
ami már bizony, hogy nem mindegy. Szóval csak egy kicsit több fáradság 
leírni, de sokkal megnyugtatóbb a diáknak.
A másik ami nagyon meglepett, hogy a félévi vizsgaidőszak végén szünetet 
tartottak a vizsgáztatók, mert eredetileg nem volt beírva azokra a napokra 
senki. Dehát sajnos nem mindenkinek sikerülnek a vizsgái úgy, ahogy 
elképzeli. Bizony ismerek embereket, akiknek jókora gondot okozott, 
hogy nem tudtak elmenni vizsgázni egy hét múlva.
Na jó, amúgy meg voltam elégedve az intézet munkájával. Tetszettek az 
előadások, nekem személy szerint az összes tanár szimpatikus. Én nem 
tapasztaltam azokat a rosszindulatú hozzáállásokat, amit sokfelől 
hallottam. Köszönöm.

2.  Tetszett, hogy emberszámba veszik a legtöbbször a hallgatót, a 
többségnek tényleg úgy néz ki, hogy fontos az oktatás. Azonban bár nem 
az én csoportomból, de hallás és egyéni tapasztalatok útján azt is meg 
kell jegyeznem, hogy vannak olyan gyakorlatvezetők akik nem foglalkoznak 
a csoportjukkal. Vizsgákra kb. ugyan ez mondható el, sokan korrektek 
viszont azért előfordulnak egyéni szeszélyek.
Fontos: vagy kérdezzék csak a tankönyvet + atlaszt, demón + kollokviumon 
is, vagy mondják meg, hogy miből készüljünk még. Mert az nem igaz, hogy 
kizárólag előadás + Tk a vizsgaanyag. (Az oktatók nem tudják/tudhatják mi 
volt pontosan előadáson).
Általánosan jó kép alakult ki bennem, és ha néhány adjunktus is kevésbé 
lenne arogáns + kevésbbé értékelnék föl az általuk oly fontosnak tartott 
kérdéseiket, nagyon jót tenne a hangulatnak. Nagyon teszik a sok 
demonstrátor alkalmazása, én is szeretnék csatlakozni a team-hoz.
Szövettannál fölöslegesnek tartom a sok rajzolást, szerintem fontosabb 
lenne más festések, metszetek megismerése is.
Hasznos lenne, ha kérnének néhány tékát a II.Intézetből mert sok érdekes 
más festésű, más szövetről készült metszetet láttam ott.
Jó lenne ha használhatnánk immerziós nagyítást.
3.  Alapjában véve meg vagyok elégedve az intézet oktató tevékenységével. 
A bonctermi gyakorlatok szinvonala nagyon jó, a gyakorlatvezető oktató 
stílusa szintén (bár ez csak a sajátra igaz, hiszen őt ismerem). Az oktatás
tematikai felosztása ennél jobb nem is lehetne, hiszen a hallgató 
rendelkezésére áll 1 teljes félév az anyag áttekintésére, és egy saját 
kép kialakitására. A szigorlat lebonyolitásának módja jó, mindössze egy 
dolgot kérdőjeleznék meg. Az, hogy a gyakorlatokon boncolunk természetes 
és hasznos, de a szigorlati boncolásnak mi értelme? A diáknak remeg a keze,
úgy izgul, szerintem csak egy felesleges stresszhelyzet az egész.
Mindazonáltal köszönöm, hogy munkájukkal megteremtették számomra az 
alapokat tanulmányaim folytatásához.
4.  Az anyag felosztása jó, maradjon így!
1. félév vázizom, (felső, alsó végtag stb.)
2. félév zsiger,
3. félév ideg
4. félév összefoglalás
(A DOTE felosztását én hibásnak tartom, a jövőben még véletlenül se 
változtassák olyanra). Előadásokra nem jártam. A felkészülést a bőséges 
és jó irodalom (Funkc.anat.I-II-III. Sobotta és más angol könyvek) 
maximálisan és elégségesen segíti. A gyakorlatias és "extra" 
információknak szerintem a gyakorlaton kellene elhangoznia. 
Mindemellett érzem és tudom, hogy az intézeti munka fontos része az 
előadás.
5.  Úgy vélem, bár nem vagyok elégedett a szigorlati teljesítményemmel, 
ami valószínű a fölösleges izgalomkeltésből eredt, hiszen nem volt 
annyira nehéz a szigorlat: mindent megtettek azért, hogy mindent 
megtanítsanak nekünk az intézetben. Előadások nehezen érthetők, a 
bonctermi tanulásra kell építenünk. A metszeteket talán többet néztem 
volna, sokszor nem érkeztek meg  hozzánk a tálcák.

6.  Jó ötlet volt az utolsó 2 félév demóit idegennél szervezni, mert 
jobban felkészül rá az ember, komolyabban veszi. A bonctermi konzultációt 
viszont jobban össze kellene hangolni a szövettanival (időben), mert a 
vizsga előtti napon például egy időben voltak, és választani kellett, 
hogy melyiket ismételjem.

7.  Akkor, amikor most év végén sikeres vizsgát tettünk az Önök munkájának 
erőfeszitésüknek köszönhetően tükröződik vissza a tudásunk. Ez legnagyobb 
részt az Önök eredménye, mi csak a szorgalmunkat adtuk. Az is a jó 
munkának és hozzáállásnak köszönhető, hogy meg tudták velünk szerettetni 
az anatómiát, ezt a rendkívül nehéz és tömény, ámde annál fontosabb 
tárgyat. A bonctermi gyakorlatok kiválóak voltak, érdekesek és színvonaluk 
is magas volt. Szövettanak, főleg az első félévben volt nagyon nehéz az 
akkor még tőlünk távol álló metszetek hű ábrázolását illetően. A rajzok 
elkészítése felesleges volt, a szövettani könyv éppen elég lett volna, 
hiszen éppen ezzel ment el a legtöbb idő, úgy érzem hasznosabban is 
tölthettük volna. 
Az előadások érdekesek és fontosak voltak abból a szempontból, hogy a 
nehezen érthető és tanulható anyagrészeket könnyebben a magunkévá tegyük. 
Ám mikor bejöttem előadásra a legtöbb esetben hatalmas információáradatot 
kellett volna befogadnom, ami az előzetes tankönyvi tájékozódás nélkül 
szinte lehetetlen. Igy az állandó figyelés rendkivül fárasztó volt.

8.  Az első két év során köszönhetően az oktatói munkának ez volt az 
egyetlen tantárgy, amit tényleg szorgalmasan és lelkesen tanultam.
A vizsgák során - kollokviumoknál - talán jobb lenne, ha szintén tételt 
húznánk.

9.  Az első évben többé-kevésbbé rendszeresen jártam előadásokra, így 
erről tudnék pár mondatot írni. Az előadások színvonalasak, az előadók 
kivétel nélkül felkészültek, és jól érthetők. Annyiban javítanék az 
előadásokon, hogy témájukban még kevésbbé idomuljanak a tankönyvek jól 
érthető anyagához, és a problémás részekre több idő jusson. 
A gyakorlatok száma szerintem elegendő a felkészüléshez, de egy két 
órával több szövettant jónak tartanék.

10.  Az intézet tevékenységében a két év alatt negatívumok nem találtam, 
kellemetlen emlékeim nem voltak. A tanárok kivétel nélkül világosan 
pontosan adták le a tananyagot, szakmai felkészültségük minden esetben 
kifogástalan volt.

11.  Bevallom, kevés előadáson voltam, mert úgy vélem a különféle 
tankönyvekben található ismeretanyag kielégítő. Ha valami mégsem lenne 
érthető a gyakorlatvezető is segíthet. Én a gyakorlatokra több időt 
fordítanék, és az ott megtartandó konzultációt helyezném előtérbe.

12.  Az intézet oktató munkájáról jó benyomást szereztem. A 
gyakorlatokon látott készítmények segítségével a felkészülés 
eredményessége biztosított. Talán az segítene, ha a hallgatókban 
tudatositanák a szigorlat barátságos légkörét, és nem rontaná le a 
teljesitményüket az izgalom.

13.  A gyakorlatokon látott készitmények, a boncolás nagyban elősegíti 
az anatómia tökéletes elsajátitását. A gyakorlatvezetők igyekezete is 
hozzájárul természetesen a sikerhez.

14.  Az intézet oktatási tevékenységét nagyon jónak értékelem. A 
vizsgáztatási tevékenységét körüllengő misztikus félelemről kellene a 
hallgatókat meggyőzni arról, hogy felesleges. A fejlődéstant tartom az 
intézet sarkalatos problémájának, ami nehezen alakítja ki a diák rálátását 
e témára, holott érdekes, és mindennek az alapját teremti meg. Hasznos 
lenne a minimális tudást (ami egy gyakorló orvosé) vizsgák előtt 
kiértékelni, ami csökkentené a vizsgázó feszültségét, és jobb 
teljesitményre sarkallná. A minimális tudás alatt az elégségeshez 
elegendő tudást értem.

15.  A IV. félévbeli összefoglaló előadások igen jók voltak, 
segítették a szigorlati felkészülést. Az első III. félévbeli előadások 
akkor voltak hasznosak, ha már az ember az alapfogalmakkal tisztában volt 
ezt szerencsére általában a bonctermi gyakorlaton elmagyarázták. A tanulás 
szempontjából mégis úgy érzem, hogy a bonctermi gyakorlaton a tananyag 
nagy részét el lehetett sajátítani. A fejlődéstani oktatás nem volt 
teljesen összeszedett, sokan a gyakorlatokon tanítottak olyan dolgokat, 
ami sem a könyvben sem az előadásokon nem volt, így aztán az ilyen irányu 
kérdések a vizsgaeredményeket negatívan befolyásolták.

16.  A fejlődéstani oktatás nagyon háttérbe szorult, az évvégi 2 
összefoglaló előadás már megkésett volt. Az előadások némelyike nem 
volt átfogó, a boncteremben hallott részletekre korlátozódott. A 
bonctermi oktatás megfelelő, a preparátumok mennyisége elegendő. 
Szövettani metszetek között voltak kevésbé jó minőségűek. A vizsgákkal 
kapcsolatosan fájlalom, hogy nem mindíg voltak reálisak, igazságosak. 
Nem mindíg vették figyelembe, hogy az a fontos, amit a hallgató tud, 
és nem azt kell csak kérdezni, ahol hiányai vannak (ez úgyis kiderül 
az adott téma első mondatából, de talán másik kérdést is fel lehetne 
ilyenkor is tenni).

17.  Tetszik az intézet szelleme, oktatása, sok problémát nem látok. 
Ami esetleg más lehetne pl. a szigorlati boncoláson fölöslegesnek látom 
az olyan feladatokat, mint szív üregeinek feltárása, vagy boncolása. 
Ezek ugyanis nem azt mutatják be, hogy mennyire tanultam meg boncolni, 
hanem hogy az adott feladatot elvégeztem-e már valaha v. sem. A 
szövettannál pedig nem értem, miért szükséges hogy legyenek olyan 
etszetek a szigorlaton, amelyeket még soha nem láthattunk.

18.  Az itt eltöltött négy félévet nagyon élveztem, bár a szigorlaton 
nagyon alul teljesítettem magamhoz képest. Mindettől függetlenül 
csodálatos volt, hogy előttem áll az ember, mint az a lény, akiben 
mintegy öntudatra ébredt a természet. Ezért nagyon hálás vagyok, mint 
ahogy a türelemért és az odafigyelésért is.
Ami az oktató munkát illeti:
- az évközi demonstrációk jók, főleg az, hogy mindíg máshol vagyunk. 
A 4. félévben, úgy érzem, kevés és felületes volt a számonkérés, ez 
kevésbé ösztönzött a tanulásra.
- az előadások változók - az előadástól is függően - néhány jó tanács: 
X. tanár túl gyorsan magyaráz, s így akármilyen tiszta is a 
gondolatmenete, nehezen követhető és jegyezhető. A nehéz 
jegyzetelhetőség általában jellemző az előadásokra, talán ezzel 
okolható az alacsony tudás (és az anatómia iránti érdektelenség!!) 
Y. tanár úr rajzai követhetetlenek, de a rajzok amik leírhatók, azok jók. 
Z. tanár úr lelkesedését jó látni. Még sokat tudnék írni, de fogytán az 
időm.
19.  Igazán nagyon szeretem az anatómia tantárgyat, és úgy éreztem, hogy 
orvosnak készülök, amikor tanultam. Nagyon tetszett az antómia tematikája, 
és a gyakorlatvezetők is, főleg az utolsó. Egy fontos dolgoról is 
szeretnék írni, az hogy sok gyakorlatvezetőnk volt, emiatt kicsit 
szenvedtünk.

20.  Először is: anatómia volt a kedvenc tantárgyam. Szerintem az 
előadások jók, de nem hatékonyak. Ezen azt értem, hogy főleg makroszkópos 
leírásoknál amikor az ember nem ismeri a képleteket és annak neveit nem 
lehet semmit megjegyezni. Ha már ismerkedtem előtte a témával akkor sokkal 
hasznosabb. A gyakorlatokra viszont a demonstrátorok mindig felkészültek 
voltak és segitettek. Meg kell jegyeznem,hogy két év alatt a hat 
gyakorlatvezető kicsit sok volt.
A demonstrációkra szükség van. Az idegen gyakorlatvezetőnél történő 
demó jobb mint a sajátnál. Tetszett, hogy mindíg kaptunk részletes 
tematikát. Viszont konzultcáiókor nem volt mindíg elérhető tanár. A 
tetemek minősége (amivel készülhettünk) rossz volt. Nem tartom korrektnek, 
hogy a vizsga előtt szövettan vetítések késve, vagy nem jutott el 
mindenkihez. Nem voltak teljesen egyenlők az esélyek. Alapvetően meg 
vagyok elégedve az intézet munkájával. Köszönöm

21.  A 4. félév során leadott anyagrészek számomra érthetőek voltak. 
Az előadásokon - amennyiben voltam - nem unatkoztam, jónak találtam őket. 
A gyakorlatok is izgalmasak voltak, nekem sokban segítettek. Úgy érzem az 
oktatók minden tőlük telhetőt megtettek, segítőkészek voltak. Ami nem 
nyerte el teljesen a tetszésemet a 3. félévben nagyon hosszúak voltak a 
gyakorlatok. Szerintem inkább többet kellene beiktatni és rövidebbet. A 
90 perc pont elég, ennél hosszabb viszont unalmassá válik. Az oktatók 
néhány apróságban nem értenek egyet, a vizsgákon zavaró lehet (pl. a 
tananyag elsősorban a fejlődéstan, és az idegek lefutása, valamint a 
szövettan).

22.  Tisztelt Oktatók!
Az egyetem első 2 évének súlyponti anyagát az anatómia adja. Számomra 
meglepő és nehezen érthető volt az oktatás témája. Később az oktatók 
munkájának és saját "szorgalmamnak" köszönhetően sikerült  az anatómia 
tanulása. A bonctermi gyakorlatokon a 2 év alatt megszerettem a boncolást 
és megismerkedtem az emberi testtel. Úgy érzem sokat segített a tananyag 
elsajátításában. Az intézet oktatóinak türelmes hozzáállását a 
tanítványokhoz, ezúton szeretném megköszönni.

23.  Tisztelt Oktatók! 
Mivel nem vagyok szakértő az oktatás módszerében, komoly véleményt nem 
tudok adni, csak annyit, hogy szerintem az utolsó félévi, csak ismétlő 
előadások és gyakorlatok igen hasznosak. Az előtte lévő 3 félévben is 
összeszedett, rendszeres, összefüggéseiben átlátható a tanrend. Úgy 
érzem, amit itt elsajátítunk (vagyis kellene), az elég az anatómia 
tárgykörének.

24.  Az intézet alapvető oktatói tevékenységének teljes mértékben eleget 
tesz. Mind az előadások, mind a bonctermi gyakorlatok színvonala megfelelő.
Az előadások színvonala természetesen nagy mértékben függ az előadótól. 
Többsége nívós volt, elvétve volt egy-néhány tanár akinél inkább az 
előadás stílusa volt kevésbé jó. Az intézet felszereltségét jónak 
találtam, bár összehasonlítási alapom nincs igazán. A vizsgák eredménye 
a tanulás mellett óriási mértékben függöt a vizsgáztató személyiségétől 
és hangulatától.

25.  A szigorlatról:
- kellemesebb a hangulata, mint vártam. (Az igazság az, hogy nem 
igazán hittem el azokat a véleményeket, melyeket az év elején 
kifüggesztettek.) Igaz keményen kell készülni - főleg neuroanatómiából 
készülhettem volna jobban (mikroszkópia és funkcionális rendszerek, 
pályák), de fontos, hogy ne aggódjunk, hanem bőséges alvás után, tiszta 
és hideg fejjel álljunk (az egyébként egyértelmüen értelmezhető) 
preparátumok mellé. (Egy jó tanács azoknak, akiknek ismételni kell: 
még mindig jobb itt tévedni és megbukni, mint amikor a mütőasztal 
mellől a börtönbe kerülsz!).
A tanárokról:
- kissé konzervatívnak éreztem az intézetet - ami persze sok előnnyel is 
jár. Ez főleg a porosz-stílusú követelményrendszerben érezhető. (Ennek 
legfőbb előnyét abban látom, hogy az anatómia a következő tantárgyaknak 
valóban szilárd alapjává vált).
A tananyagról:
- az első két félév anyagát éppen elégségesnek látom - minőségileg és 
mennyiségileg is. Ezt viszont nem tartom érvényesnek a neuroanatómiára 
vonatkozólag!.
Gyakorlatról:
- személyes szerencsének tartom, hogy felsőbbéves hallgató volt a 
gyakvezérem. Megtudtam tőle sok mindent, amire szigorlaton igazán 
harapnak.

26.  Az intézet munkáját, oktatását, a többi intézetek között, az elsők 
közé sorolom. Az előadások (az I. és IV. félévben jártam be) jók, és 
főleg a IV.félévi ismétlők sokat segítettek az anyag ujra átvételében. 
A tankönyveket, főleg a kiegészitő anyagok, jól tanulhatók és 
áttekinthetők.
Jónak tartanám, ha az érdekesebb preparátumokkal nem csak a IV. 
félév során találkoznánk, hanem korábban is (pl. különböző metszetekkel). 
A szövettani gyakorlatokat hosszúnak, fárasztónak tartom. A IV. félévi 
szövettani demonstráció, jó lenne, ha komolyabb lenne, mert a szigorlat 
során elég nagy súlyú ez a rész. A gyakorlatokkal meg vagyok elégedve, 
időtartamát megfelelőnek tartom. Köszönettel

27.  Az évközi munka tetszett. A szigorlati tapasztalataim jók voltak. 
A megelőző vizsgák nem tetszettek annyira, - előzetes jellemzés, 
osztályzások alapján álltak hozzám, - egyes vizsgáztatóknál nagyon 
elhúzódik az idő.

28.  Örülök, hogy vége, mert az ember adrealinszintje mindíg a 
triplájára emelkedett, ha ide belépett. Egyébként szerintem nem minden 
ember való oktatónak, bár emberileg nagyon jó és fordítva, nem minden jó 
oktató emberséges is. Szerintem tulságosan beijesztik az embereket az 
anatómiával, bár nem is annyira szörnyen sok és nehéz. És csinálni 
kellene valamit a bűzzel.

29.  A szigorlati tételek közül nem mindent tartottam fontosnak. Nehéz 
volt ennek megfelelően tanulni. Az előadások és gyakorlatok tetszettek.

30.  Az első félévben nagyobb súlyt kellene helyezni az emléletre és 
tudatosítani a hallgatókban, hogy előbb kell az elméleti anyagot tudni, 
utána lehet csak nézegetni és tanulmányozni a tetemet.
(Az állatorvosin az a rendszer van, hogy a hallgatóknak előre feladják az 
anyagot a könyvből és atlaszból és csak utána engedik őket a tetemhez.) 
Bevenném a tankönyvek közé Tömböl Teréz Útmutató a boncolási 
gyakorlatokhoz c. könyvét (kb. ez a cime, kis vajszinű könyv). A 
III.félévben a gyakorlatokon számon kellene kérni az idegrendszer 
elméleti részét. Az I.félévben nem test-tájékok szerint kellene haladni, 
hanem a klasszikus csontok-izületek-izmok rendszer szerint, hogy az 
egészről legyen átlátásuk a hallgatóknak. A szövettani gyakorlatok 
idejét meg kellene növelni, az, hogy rajzolni kell, jó, csak az I. 
félévben inkább az alapszövetekre kellene koncentrálni pl. a RF-nal 
festett elasztikus rostoknál nem az erek falának szerkezetét kellene 
kérdezni. Az, hogy idegen gyakorlatvezetőknél kell demonstrálni, 
kifejezetten jó. A számonkérésre valami egységesebb rendszert kellene 
kidolgozni (a demonstrációkra gondolok), pl. 2 kérdés az izmokból, 2 
erekből stb. A fejlődéstant jobban számon kellene kérni. (Az 
alapfejlődéstanra gondolok). Évközben lehetőleg ne ijesztgessék a 
hallgatókat bizonyos oktatók (tisztelet a kivételnek).

Vissza az oldal elejére