Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem újság | 2008/1. szám | Előző cikk | Következő cikk
Semmelweis Egyetem · IX. évfolyam 1. szám · 2008. február 19.

Beszámoló az Iowa-i Egyetem Környezetegészségügyi távoktatási programjáról

blank
blank
20080116.jpg

A csapat

Tavaly januárban kezdődött a KSOHIA program, mely három amerikai orvostudományi egyetem, Kansas (KS), Ohio (OH) és Iowa (IA) közös távoktatási képzése volt, elsősorban a gyermekegészségügy területén dolgozó szakemberek részére.

A képzési programban, a környező közép-kelet-európai országok (Szlovénia, Horvátország, Románia, Szlovákia, Lengyelország, Ausztria) szakemberei mellett, a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar Népegészségtani Intézet Családgondozási Módszertani Tanszékének oktatói (Fogarasi-Grenczer Andrea, Gácsi Erika, Kormos-Tasi Judit, Somodiné Balázs Andrea) vettek részt.

A képzés címe: „Környezetegészségügyi tényezők és veszélyforrások szerepe a gyermekek fejlődésében”. A távoktatási programban kéthetente hangzottak el az angol nyelvű előadások, egy interaktív internetes software program (Elluminate) segítségével, majd az egyórás előadásokat félórás online kerekasztal megbeszélés követte, így minden résztvevő interaktívan vehetett részt az oktatásban.

A távoktatás elsődleges célja az volt, hogy megismertesse a résztvevőket a környezetegészségügy aktuális kérdéseivel, köztük a károsító tényezők bejutásának módjaival, szervezetre gyakorolt hatásaival, a prevenció lehetőségeivel a közösségi és egyéni gondozás során. Az oktatási tananyagokat az amerikai egyetem professzorai 18 online kurzus keretében adták át a hallgatóknak, valamint a tanuláshoz biztosították számukra a „Pediatric Environmental Health” című szakkönyvet.

Az előadások a következő témaköröket tartalmazták:

  • Környezeti károsító tényezők hatásai a fejlődő szervezetre, különös tekintettel az idegrendszer fejlődésére.
  • Rizikótényezők korai felismerése a különböző színtereken (nevelési intézmények, család), hogyan ismerhető fel a veszélyforrás?
  • A károsító hatásoknak kitett gyermekek tüneteinek felismerése, „környezetegészségügyi kórtörténet”, anamnézis felvétele.
  • Környezetegészségügyi károsító tényezők hatásai a női és férfi reproduktív rendszerre.
  • Nehézfémek (higany, arzén, ólom), növényvédő szerek, nitrát/nitrit bejutásának lehetőségei, hatásai, a kialakult megbetegedések terápiája, megelőzése.
  • Dohányzás, környezeti füstártalom káros hatásai a fejlődő szervezetre.
  • A környezeti ártalmak és a rákos megbetegedések összefüggéseinek megismerése.
  • A szülői aggodalmakra okot adó problémák kezelése (lakás levegőjének tisztasága és tisztítása, a belső és külső lakókörnyezet szennyeződései, víztisztítás, élelmiszerekben található vegyületek hatásai, zajártalom).

Az egyéves távoktatási kurzus háromnapos közös műhelymunkával és vizsgával zárult a Szlovák Orvostudományi Egyetem kongresszusi központjában, Modra Harmonia városában (2007. 11. 07–09.). Az Egészségtudományi Kar oktatói (alkalmazkodva a magyar népegészségügyi problémákhoz) előadást tartottak azokról a megelőzési lehetőségekről – a környezetegészségügyi tényezők figyelembevételével –, melyek hatékonyan alkalmazhatók a koraszülött csecsemők otthoni gondozásában.

Távlati célok:

A Családgondozási Módszertani Tanszék munkatársai nemzetközi curriculum felhasználásával (Environmental Education Curricula), az amerikai kollégák segítségével, új tantárgyi programok kidolgozását kezdték el azzal a céllal, hogy a prevenció területén dolgozó védőnőket felkészítsék egy újfajta szemlélet megismerésére, átadására és a környezetegészségügyi tudásanyag gyakorlati alkalmazására.

Fogarasi-Grenczer Andrea tanársegéd

 
Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem újság | 2008/1. szám | Előző cikk | Következő cikk