Semmelweis Egyetem honlap |
Semmelweis Egyetem újság |
2006/8. szám |
Előző cikk |
Következő cikk
|
Semmelweis Egyetem · VII. évfolyam 8. szám · 2006. szeptember 19. |
|
![]() |
Június 28-án avatták fel az egyetemi főépület falán elhelyezett neves orvosokat, tudósokat ábrázoló domborműveket, melyek a Képzőművészeti Egyetem hallgatóinak alkotásai. A két egyetem közös pályázati felhívásáról, és az eredményekről már olvashattak a Semmelweis Egyetem újság korábbi lapszámaiban. Az avató ünnepségen Tulassay Tivadar és Kőnig Frigyes, a két egyetem rektora köszöntötte a részben még Sótonyi Péter rektor által elindított két intézmény közti együttműködést, amely kiváló eredményt hozott, egyben reményt adva a folytatásra. Az alkotásokról készült felvételeket később közöljük lapunkban. A pályázat díjnyertesei: Csányi Katalin: Szentágothai János portré, Pap Éva: Szent-Györgyi Albert portré, Pelcz Balázs: Tarján Imre portré, Rabóczky Judit: Horányi Béla portré, Szabó Áron: Haynal Imre portré, Szanyi Borbála: Verebély Tibor portré. Az alábbiakban Kőnig Frigyes beszédéből közlünk részleteket. (…) A tradicionális típusú egyetemek, olyan, mint a Semmelweis, valójában inkább egyetemes tudásközpont, szellemi műhely, ahol a szakterületekhez tartozó ismeretek egymással kölcsönhatásban vannak, és a kutatás itt folyik. Ez túlmutat a közvetlen hatékonyságon, ez hosszú távon megtérülő befektetés. Sajátos belső kultúrájával inspirálja a tehetségek kibontakozását. (…) A hagyomány ápolása nem a jelen tagadását vagy a jövőtől való félelmet jelenti, nem is nosztalgikus érzelmek megnyilvánulását. A Magyar Képzőművészeti Egyetem számára öröm, hogy a Semmelweis Egyetem jelentős művészettörténeti értékekkel bíró, orvosoknak emléket adó galériáját egyetemünk hallgatóinak munkáival kívánja gazdagítani. A megtisztelő felkérés, illetve az, hogy a terv megvalósult, a két egyetem kapcsolatának bizonyítéka. Sok orvost ismerünk a történelemből, akik számára a művészet nem csak inspirációt adott, hanem művelte is.
A magyar szobrászat nagy mestere, Medgyesy Ferenc ifjú korában az orvosi pályát választotta. Ő viszont az egyetemi előadásokon többet rajzolt, mint figyelt – kivéve a bonctant, amelyet, szavait idézve, „firkálva” tanult meg. Ajtay professzor úgy is vélte, hogy Medgyesy a boncolásért jár hozzá, majd később felismerve a fiatalember valódi érdeklődését – sokak várakozása ellenére – elnézte, és a fiatalember rajzait elvitte Minnich professzornak, aki a munkákat megmutatta Lyka Károlynak. Medgyesyt így fedezték fel. Napjainkban is számos orvos munkálkodik a művészet területén. Közülük azért nehéz most bárkit is megneveznem, mert többen álnév alatt publikálnak. Egy évvel ezelőtt írta Tulassay Tivadar és Farkas Ádám rektor úr a Semmelweis és a Képzőművészeti Egyetem közti együttműködési szerződést. A Képzőművészeti Egyetem hallgatói anatómia gyakorlatokon vehettek részt a bonctermekben. A Semmelweis Egyetem felkérte a Képzőművészeti Egyetem egy professzorát, hogy előadást tartson a Semmelweis Egyetemen. Létrejöttek kiadványok, amelyek az együttműködési megállapodás nélkül nemigen jelenhettek volna meg. (…) Végül engedjék meg, hogy egy személyes élményemet idézzem. 1979-ben engedélyt kaptam, hogy tanulmányrajzokat készíthessek a Semmelweis Egyetemen. Egy alkalommal, amikor rajzolásba feledkeztem, észrevettem, hogy valaki áll mögöttem. Szentágothai János volt az, aki megszólított, majd irodájába invitált. Megkérdezte, hogy mi az érdeklődésem oka, majd kifejtette gondolatait a képzőművészet és az orvostudomány kapcsolatát illetően. Később megbízott néhány rajz elkészítésével is. A kapcsolat révén új kapuk nyíltak számomra a megismerés terén, amelyek segítettek abban, hogy alkotói tevékenységem gazdagabb lehessen. Nagyon különös érzés most számomra az, hogy a most felavatásra váró domborművek egyike az ő emlékére készült. Mindezek tanulsága számomra az, hogy az idő nem választja el a dolgokat, hanem érdemessé teszi arra, hogy foglalkozzunk velük. Az átjárás szabad, az elidegenedés nem sorsszerű, s a megértés alapja a figyelem.
|
Semmelweis Egyetem honlap |
Semmelweis Egyetem újság |
2006/8. szám |
Előző cikk |
Következő cikk
|