 |
 |
Dr. Mikala Gábor |
|
A lázadó jó tanuló, aki jókor fejezi be tanulmányait ahhoz, hogy kicsit körülnézhessen a világban. Oktat egy amerikai egyetemen és tanul idősebb kollégáitól, és a diákoktól. Az USA-ban töltött hat év ellenére ma is inkább a germán típusú módszerek híve. Dr. Mikala Gábor visszatért egykori szeretett intézményébe: tanárnak az Egészségügyi Főiskolai Karra.
– Kritikusan nézem az itthoni oktatási szisztémát, és már látom a bolognai rendszer bevezetésének nehézségeit is. Az USA-ban egészen másképpen zajlanak a dolgok, van, ami jó, és van, ami nálunk működik jobban. Persze sokat tanultam tőlük, de a mi módszereinkből is vittem ki egy kis kóstolót – mesél tanárként megélt tapasztalatairól a véleményét mindig kimondó hematológus.
Puskázás kizárva
Az egyetemet éppen a legjobbkor fejezte be, hirtelen kinyílt a világ. Utolsó évesként tanulmányútra mehet Soros-ösztöndíjjal az USA-ba, majd röviddel a diplomázás után már ott is dolgozik. Tengerentúli élményei mély nyomokat hagytak benne.
– Az amerikai felfogás egészen más. A diákok rendkívül fegyelmezettek, a leckéket mindig elkészítik. Ebből a szempontból komolyabban veszik az egyetemet, mint itthon. Ezen nincs mit csodálkozni, sokat fizetnek a tanulásért. Erre vezethető vissza, hogy a puskázás szinte ismeretlen. Az ottani tanárok korántsem olyan elnézőek, mint nálunk. Nem diákcsínynek tekintik a puskázást, hanem csalásnak, és ha valakit rajtakapnak, kicsapják. A dékán még az is elintézheti, hogy a puskázáson kapott diákot akár egyetlen intézménybe se vegyék fel. Ez egy karrier végét jelentheti, így inkább senki sem kockáztat – említ néhány emlékezetes sajátosságot a kinti rendszerből Mikala doktor. Hozzáteszi: a poroszos oktatást nem ismerő tanulók tudásszintje nem mérhető össze a hazai diákokéval, ellenben kedvez a kreativitásnak, s jóval nagyobb teret enged a szabad véleménynyilvánításnak.
Myeloma multiplex
– Oktatóként egy amerikai módszert itthon is alkalmazok. Az USA-ban az a szokás, hogy az idősebb kollégák megtanítják előadást tartani a fiatalabb, kezdő tanárokat. Sokat gyakoroltatták velem is: hogyan építsem föl a mondanivalómat, milyen eszközöket használjak, miként tegyem színesebbé, érdekesebbé az órákat. Szakterületemen gyakran tartunk előadásokat, egyelőre ott hasznosítottam újfajta tudományomat, de remélhetőleg itthoni oktatói pályámon is szükség lesz rá.
De nem csak kapott, adott is a kintieknek:
– Természetesen nem tudtam teljesen feledni a germán oktatási rendszert. Olykor elragadtattam magam, és ömlesztettem az információkat amerikai hallgatóimra. Meglepetésemre rendkívül jól fogadták, és igényelték, hogy tárgyi részletességű tudást adjak át nekik.
Több egészségügyi intézményt megjárt, mire a Szabolcs utcai OGYK Hematológiai és Őssejt-transzplantációs Osztályára került, ahol ma főleg a myeloma multiplexes esetekkel foglalkozik.
Változásra kíváncsian
Korábban már három évet tanított az EFK-n óraadóként belgyógyászati ismereteket, most pedig alkalmazott biológiát, anatómiát és élettant oktat. Reformeralkat, aki a kórházi mellett szereti ezt a munkát is. Az új, kétszintű képzéssel kapcsolatban kíváncsian várja a változásokat.
– Köztudott, hogy egy alap- és egy mesterképzést jelent majd a bolognai szisztéma átvétele. Az előbbi általános kurzust takar, aminek végén bizonyítványt kapnak a hallgatók. Számomra még nem világos, hogy az ő papírjuk mennyit ér majd, hol tudnak vele jól elhelyezkedni. Emellett növelik a felsőfokú végzettségűek számát, amely önmagában nem lehet célja az államnak, és tovább duzzaszthatja a diplomás munkanélküliséget. A mesterképzés többet nyújt majd, mint a mostani főiskolai diploma, és nagyobb hangsúlyt kap a gyakorlati képzés, a kreatív munka, az individualizáltabb, kis csoportban zajló és specializáltabb tudást adó oktatás. Jobban felkészíti tehát a diákokat a mindennapi munkára, és a problémamegoldást előtérbe helyező készségeket igyekszik fejleszteni. Ez a rendszer a hallgatók egy másik csoportjának kedvez majd, mint korábban.
Végezetül így summázza véleményét Mikala Gábor:
– A nagyobb tudást nyújtó germán típusú szisztéma képessé tesz arra, hogy a diák felismerje a tanultakhoz hasonló problémát, az új rendszer viszont véget akar vetni a minél több információ sulykolásának. Nem vagyok biztos benne, hogy évszázados hagyományok eltörölhetők egy mozdulattal. És abban sem, hogy ez rossz módszer volt. Számtalan híres, Nobel-díjas tudóst termelt ki ez a rendszer, én hiszek benne. Természetesen nyitottan állok az újítások elé. Talán én is hozzátehetek valamit ahhoz, hogy a főiskoláról jó szakemberek kerüljenek ki.
Pap Melinda
Dr. Mikala Gábor 1991-ben szerzett általános orvosként summa cum laude diplomát a Semmelweis Orvostudományi Egyetemen. 1997-ig az egyesült államokbeli Cincinnati Egyetemen oktat. Hazatérve dolgozik a HIETE I. számú Belgyógyászati Klinikáján, az SE-ETK Belgyógyászati és Geriátriai Klinikáján, az OGYK Hematológiai és Haemostasis Osztályán. 2005-től a Hematológiai és Őssejt-transzplantációs Osztály szakorvosa. Három évig óraadóként találkozhattak vele a diákok az EFK-n, tavaly szeptembertől azonban főiskolai tanárként hódol szenvedélyének, a tanításnak.
|
|
|