Semmelweis Egyetem |
Semmelweis Egyetem újság |
2000/2. szám |
Előző cikk |
Következő cikk |
|
Semmelweis Egyetem · I. évfolyam 2. szám · 2000. szeptember 29. |
Széleskörű disciplina Bemutatkozik a TF Társadalomtudományi Intézete |
Testnevelési és Sporttudományi Kar legnagyobb szervezeti egysége a Társadalomtudományi Intézet. Igazgatója: dr. Gombocz János egyetemi tanár, aki egyszersmind a Kari Tanács, ezen belül a Doktori Bizottság, továbbá az egyetemi Habilitációs Bizottság és lapunk szerkesztőbizottságának is tagja. Találkozásunkkor arra kértük, mutassa be olvasóinknak az általa vezetett intézetet. – Kezdjük a Testneveléselmélet- és Pedagógiai Tanszékkel. A tanszék oktató- nevelőmunkájának elsődleges célja az, hogy a testkultúra különböző részterületeiről szerzett ismereteket integrálja, a hallgatók ezirányú tudását egységbe foglalja. Itt a testnevelés tantárgy elméletét (és gyakorlatát), az edzéselméletet oktatjuk, irányítjuk a leendő testnevelőtanárok hospitálását és tanítási gyakorlatát. Ez ugyebár a foglalkozásuk alapja. Tanítunk számukra klasszikus pedagógiát, neveléstörténetet, neveléselméletet, didaktikát és sportpedagógiát, oktatás-technológiát, retorikát, hiszen a testnevelő végeredményben ugyanolyan szaktanár (és egyenlő tagja a tantestületnek), mint bármelyik más kollegája. Éppen ezért a testnevelőtanár képzésben igen komoly hangsúlyt kap az általános műveltség fejlesztése, ami nemcsak a tanári szak rangját adja meg, de a biztosítéka is annak, hogy a leendő testnevelőtanár sikeresen fogja ellátni feladatát. Fontos dolog ez azért is, mert a bevezetésre kerülő kerettantervek nemcsak a testnevelés tantárgyi oktatását szabják meg feladatul számára, hanem a tanórán kívüli iskolai sportfoglalkozások szervezését – vezetését is. Ennek keretében azzal is kell foglalkoznia, hogy a tanítványai elsajátítsák a szabadidőben űzhető sportokat, azok szabályait, felszerelés ismeretét, stb., hogy a későbbiekben meg tudják szervezni saját maguk, baráti körük, családjuk szabadidős sportolását. Ez igen fontos feladat. – A következő tanszék? – A Társadalomtudományok Tanszéke. A tanszék az általánosan művelő bölcsészeti tárgyak tanításával a filozófiai alapelvek, a szociológiai szemléletmód megismerését és a világnézeti tájékozódást segíti elő. Ezért (is) feladata egyrészt az általános tanári műveltségi szint emelése, másrészt pedig a testneveléssel és a sporttal összefüggő elméleti tudnivalók oktatása. A tantárgyak között szerepel filozófiatörténet és sportfilozófia éppúgy, mint szociológia és sportszociológia, testnevelés és sporttörténet, esztétika, etika, politikatudomány, sportpolitika. Nem hiányzik természetesen az alkotmányjog, a sportjog, a sportdiplomácia sem, de teret kapnak a gazdasági ismeretek, valamint a sportközgazdaságtan is. – Széleskörű disciplina, meg kell hagyni! – És ez még nem minden. Pszichológiai Tanszékünkön az általános- és sportpszichológián túl oktatnak fejlődéslélektant, pedagógiai lélektant, bánásmód pszichológiát, szociálpszichológiát, pszichoregulációt, mentális tréninget, de foglalkoznak egészségpszichológiával és ifjúságpszichológiával is, újabban pedig – mint egyre inkább aggasztó jelenséggel – a droggal és az addiktológiával. E tárgyakat valamennyi szak hallgatója tanulja, mert így nemcsak az egyes lélektani folyamatokat ismerhetik meg, hanem ezen ismereteket hasznosíthatják mindennapos munkájukban is. – Érdekes ismeretanyagok. – Mint ahogy érdekes a Sportmenedzsment és Rekreáció Tanszékünk tevékenységi területe is. A sportmenedzsment szakcsoport foglalkozik a sporttevékenység intézményi és jogi kereteivel, jövőtanulmányokkal, a PR-média ügyekkel, sportvezetési ismeretekkel, oktatja a sportvállalkozások stratégiáját, üzleti tervezését, a szponzorálás – a sportmarketing témakörét, tanít sportgazdaságtant, pénzügyi elemzést, számvitelt. – Korszerű tudnivalók.
– De a rekreációs szakcsoport sem marad el modernségben. Itt azokkal a sporttevékenységekkel ismerkednek meg a hallgatók, melyek a szabadidős sporttevékenységek szervezésével és lebonyolításával kapcsolatosak. Tanítanak itt rekreációs elméletet, rendeznek – elméleti és gyakorlati ismeretek oktatásával – fitness-, lovas-, sí-, téli sport-, természetjáró-, vízi- és kerékpártúra táborokat. (Ez utóbbiban a közlekedési szabályok is tananyagként szerepelnek.) Minden reményünk megvan arra, hogy tanítványaink a jövőben meghatározó személyiségei lesznek a lakossági sport területének, az egészséges életmód kialakításának. Reményeink vannak arra nézve is, hogy ez a disciplina hamarosan egyetemi szintű graduális és posztgraduális szakká válik. – Az intézethez tartozik a Sportszaknyelvi Lektorátus is. – Az idegennyelv tudásának szükségességéről – úgy vélem – nem kell sokat beszélni. Maga a sportélet is megkívánja a nyelvtudást, de nem erre hivatkoznék itt elsősorban, hanem arra, hogy ez ma már szorosan együttjár a művelt ember fogalmával. Hallgatóink esetében a szaknyelv ismerete (és az ezzel összefüggő középfokú „C” kategóriás nyelvvizsga) alapvető fontosságú. Nemcsak egyszerűen a társalgási nyelvet szükséges tudniuk, hanem a szakkifejezéseket is ismerniük kell. – Mi kell még tudnunk az intézet tevékenységéről? – Tanszékeink mindegyikének igen széleskörű kutatási területe van, izgalmas és színes témákkal. Felsorolásuk meghaladná a lap terjedelmét. Oktatóink, munkatársaink szívesen foglalkoznak kutatással, s talán nem szerénytelenség megemlíteni, szép eredményeink vannak. Hasonló a helyzet a hallgatók számára meghirdetett TDK témákkal is. Túlnyomó többségük szoros kapcsolatban áll a tanszéki kutatásokkal. Mindkét esetben alapvető, hogy a kijelölt témák mindegyike napjaink testnevelésének és sportéletének valós kérdésein alapul. Kondor Endre |
Lap teteje |
Semmelweis Egyetem |
Semmelweis Egyetem újság |
2000/2. szám |
Előző cikk |
Következő cikk |
|