Semmelweis Egyetem |
Semmelweis Egyetem újság |
2000/2. szám |
Előző cikk |
Következő cikk |
|
Semmelweis Egyetem · I. évfolyam 2. szám · 2000. szeptember 29. |
A Magyar Rezidens Szövetség képzési minőségellenőrzési koncepciója |
Mint már bizonyára mindenki hallott róla, tavaly októbertől a szakképzés új rendszerben zajlik, melynek elején két évig központi gyakornoki (rezidens) minőségben dolgozik/képződik az ember. Az új rendszer több ok miatt jelenleg nem teljesíti a hozzá fűzött reményeket. A „miértekről” és „hogyanokról” az alábbi minőség biztosítási koncepcióban olvashatnak. A valóban hatékonyan működő szakképzési rendszer legfontosabb ismérve a folyamatos visszajelzés a képzés tárgyát és minőségét illetően, és az erre alapozott szabad tutor és képzőhely választás megléte. Hasonló fontosságú a folyamatos és teljes információáramlás megteremtése a képző központ, az oktatók és közöttünk, rezidensek között, valamint a mindkét oldalon eléggé hiányzó motiváció, hajtóerő megteremtése. Jelenleg a képzésből mindegyik kritérium hiányzik. A színvonalas képzést ösztönözni csak az állandó véleményezéssel, a képzőhelyek rendszeres összehasonlításával, lényegében őket versenyeztetve és az eredményeket nyilvánosan közzétéve tudjuk. A megvalósításnak elemi feltétele a két legfontosabb szereplő: az aktuális képzőhely és a rezidens viszonyának szorosabbra fűzése, ezért is fordultunk a Kórházszövetséghez. A harmadik fél az egyetem hiába határozza meg és kéri számon az elvárásokat, ha a fenti két szereplő nem lép szövetségre és működik együtt. A rezidensekkel szembeni jelenlegi elvárások listája, mely előbb-utóbb egy leckekönyvben is testet fog ölteni lényegét tekintve az aláíráshoz szükséges minimum feltételeket tartalmazza, így nem ösztönöz további fejlesztésekre. (Más kérdés, hogy a tematika nagy része így is teljesíthetetlen…) Másrészről a képzőhely által nyújtandó szolgáltatások, tehát az, hogy az előírtakat hogyan valósítják meg, minőségileg alig vannak szabályozva. Míg az előbbi probléma orvoslása főként a szakmai kollégiumokra hárul, addig a mindennapi képzés minőségének biztosítása a kórházak, klinikák kompetenciája, és hisszük, hogy a rezidenseket bevonva a folyamatba ez sikerrel megoldható. Fő célunk, hogy a képzés struktúráját és folyamatát együttesen úgy alakítsuk ki, hogy az a képzési idő leteltével valóban hasznosnak bizonyuljon a gyakornok számára és cserében a képzőhely elismertségét is növelje a szakmán belül. A fentieket három, egymásra épülő lépcsőben tudjuk megvalósítani és a mellékelt minősítő lapokkal kontrollálni. Első lépcső: a képzési struktúra biztosítása A képzési struktúra három alappilléren nyugszik: ezek a rezidens, a tutor és a képzőhely. Jelenleg képzőhellyel és a tutorral szemben támasztott elvárásokat – mint a gyakornokképzés tárgyi és személyi feltételeit – az akkreditációs eljárás (36/1999 sz. EüM rendelet 1. Melléklet) szabályozza. Ebből számunkra a leghangsúlyosabb, hogy az adott osztály betegforgalmi adatai, eset- és beavatkozásszámai elérjék a kívánt szintet, valamint az adott szakterületre vonatkozó irodalom és a szükséges oktatási infrastruktúra rendelkezésre álljon (könyvtár, Internet, CD–ROM-on elérhető adatbázisok). Az akkreditáció elhibázottsága, gyakorlati ellenőrizhetetlensége és mindezek rossz kivitelezése miatt ma a rezidensek elosztását a szélsőséges aránytalanság jellemzi, egy szakmán és régión belül is. Sürgős feladat a rezidensek képzőhelyek közötti elosztását szabályozó új, egységes irányelvek meghatározása.
Második lépcső: A valóban hatékonyan működő szakképzési rendszer működése, avagy mit tegyünk a rezidenssel – ajánlás a képzőhelyeknek és a tutoroknak Az e téren jelentkező tennivalókat időben két részre lehet osztani. Az első fázis a betanulás időszaka, mely egy kb. egy-két hetes időtartamot ölel fel. Ez lényegében az osztály életében való elhelyezkedés, a munkavégzés napi protokolljának, a rutinoknak és az adminisztrációs rendszerek használatának megismerésével telik. Itt egy sokkal intenzívebb kapcsolat szükséges, majdhogy nem „kézen fogva” kell vezetni a rezidenst, amíg megszerzi a szükséges tájékozottságot. Ezt az időt mindenképpen szükséges arra fordítani, hogy egy valóban „képben lévő", hasznosan segíteni tudó embert kapjon az osztály. A második fázis a lényegi gyakorlati képzésről szól, amelyben a következő szempontokat tartjuk fontosnak és ajánljuk az osztályok figyelmébe. A minket legjobban motiváló egyik tényező az önálló orvosi munkavégzés öröme. Ez nem intenzív osztályon maximum 8-10 betegágy/rezidens, intenzív osztályon 3 betegágy/rezidens aránnyal lehet a leghatékonyabb. Így juthat idő a napi önképzésre (könyvtár, Internet használat), és a heti rendszerességgel ajánlott elméleti prezentációk elkészítésére. A napi betegágy melletti munka során felvetődő, esetközpontú kérdéseknek a rezidens az önképzés során utána tud nézni, ami az egyetemi éveknél sokkal hatékonyabb, maradandóbb problémamegoldó tanulási folyamatot eredményez. A hetente ajánlott egy-egy gyakorlati témájú prezentáció pedig felöleli a kórkép vagy eljárás elméleti alapját, szélesebb rálátást enged a területre, és nem utolsó sorban az osztály többi tagja tudásának frissítését is szolgálja. A gyakornok önállóan „viszi” a kórtermet és munkájának, dokumentációjának ellenőrzése, a felmerülő kérdések megválaszolása hárul csak a tutorra, aki így nem közvetlen dirigál, hanem hagy teret az önálló munkának is. A nagyobb gyakorlati készségeket igénylő manuális szakmákban a tutor kiemelten felel az előírt beavatkozások begyakorlásánál elengedhetetlen felügyelet megszervezéséért, ami nem csak személyesen történhet, hanem a rezidens más teambe irányításával is. Harmadik lépcső: a képzés minőségének kölcsönös és folyamatos értékelése – minőségkontroll Az akkreditáció ellenőrzésének feladata egy minisztériumi szervre, az ESZTT-re hárul. Ez hivatott biztosítani – együtt az egyetemek által gyakorolt folyamatos szakmai, ill. adminisztrációs kontrollal – a rendszer minőségi működtetésének alapjait. Ettől függetlenül már most kialakulóban van egy, ún. árnyék-akkreditáció ami a rezidensek közvetlen tapasztalatait tükrözni az adott osztályokról, és nagyjából hasonló jelentőséggel bír, mint az a hatodévben kialakult vélemény, hogy a hivatalosan kiírt helyek közül hol érdemes gyakorlatot tölteni és hol nem. A rezidensek véleményét, a képzés számunkra eredményes voltát több tényező is befolyásolja. A képzés legfontosabb célja természetesen a gyakorlat megszerzése. Ezen felül elengedhetetlen a betegekkel és kollégákkal szembeni hatékony kommunikáció kialakítása, hiszen… A Magyar Rezidens Szövetség ajánlása szerint a következő tényezők játszanak szerepet a képzés eredményességének megítélésében.
A fenti végpontokat szem előtt tartva a MRSZ – a Magyar Kórházszövetség támogatását is megszerezve a rezidensképzést új alapokra helyező minőségbiztosítási koncepciót dolgozott ki. Ezek alapján létrejön az egyes képzőhelyek és az önkéntes tutorok – a magyar rendszerben még nem létező – folyamatos minősítése. A folyamatos minősítés alapján a tutor komoly referenciához juthat a későbbiekben. Továbbá hamarosan hozzáférhető lesz (nyilvános adatbázis formájában) az egyes képzőhelyek valódi, rezidensek általi értékelése. Mindezek alapját a rezidens és a képzőhely, valamint a tutor egymás kölcsönös minősítése jelenti. A képzési periódus leteltével két vonalon folyik a minősítés, a két fél egy-egy lapot tölt ki. Az egyik a rezidens által kitöltött tutor és képzőhely minősítő lap. A másik a tutor által kitöltött rezidens jellemzés (ld. melléklet). Központi gyakornoki képzés során a rezidens sokszor minősít, és őt magát is többször minősítik a fenti szempontrendszer alapján. A képzőhelyek és tutorok minősítésének szükségszerűségéről, a képzőhelyek és tutoraink motivációjának megteremtéséről már szóltunk. De mennyiben érint ez minket, rezidenseket? Sokban. A képzőhelyek és a tutorok mellett megteremti a rezidensek egyéni érdekeltségét is egy, a mainál komolyabb szakképzési rend meghonosodásában és fenntartásában. A rezidensek minősítésének igénye szorosan kapcsolódik ahhoz, hogy az amúgy is csak átmenetinek szánt előszerződéses rendszer rövidesen megszűnik. Tehát a képzési idő letelte után kell majd állandó állás után nézni, és innentől ezek a jellemzések, referenciák képezik majd a rólunk hozott döntések alapját! |
![]() |
![]() |
Összefoglaló A gyakornokképzés minőségi ellenőrzése az MRSZ ajánlása szerint a fent ismertetett lépcsők figyelembe vételével valósítható meg. A kórházak által elkészített tutor bázis alapján a rezidens nevesített oktatót kap. A képzési periódus végén két vonalon folyik a minősítés. Az egyik a rezidens által kitöltött tutor és képzőhely minősítőlap. A másik a tutor által kitöltött rezidens jellemzés. A két szereplő által benyújtott ív lenne az egyik feltétele, hogy a rezidens gyakorlata el legyen fogadva, illetve a másik oldalon a tutori díjkifizetés megtörténjen. A róla írt jellemzést a gyakornok mindig meg kell, hogy kapja. A rezidensi vélemény ismertetése a kórházzal viszont anonim módon történne, tekintetbe véve az eltérő függőségi viszonyokat. Fontos leszögezni, hogy az MRSZ nem felügyeleti szerve az oktatóknak, így a minőség ellenőrzését csak a kérdőívek alapján tudja ellenőrizni, és szankcionálni sem akar. Célunk az együttműködés, a reális „feedback” megteremtése, amely a kórházak számára is hasznos. Ahhoz, hogy a rendszer elérje célját, alapfeltétel az akkreditáció keretein belüli szabad tutor és intézményválasztás, hiszen ez tartja a minőség megtartásában érdekelté a kórházakat, a rezidenssel ugyanis együtt vándorol az őt reprezentáló anyagi erőforrás is. A versenyt és pozitív szelekciót elősegítendő az MRSZ vállalja az eredmények feldolgozott formában való közzétételét, amely biztosan segíteni fog a képzőhely megválasztásában a jelenlegi és újonnan belépő hallgatóknak. Végezetül egy kérdés biztosan felvetődött: Mitől javulna meg lényegileg a rendszer a jelenlegi minimális pénzforrás mellett? A fenti terv konkrét bevezetése nem kíván óriási anyagi ráfordítást, szervezést. A fő bíztatást viszont az adhatja, hogy már belföldi példák alapján is arrafelé halad a világ, hogy ha egy szabályozott, tiszta minőségbiztosítási kritériumokkal rendelkező, pénzügyileg is átlátható, kontrollált, egyszóval hatékony rendszert tervezünk, (mely jelző a magyar egészségügyben még csak a vágyak szintjén létezik), abba nagyobb összeget pumpál a finanszírozó. Ezáltal közeli realitássá válik a tutorokat és az oktató intézményeket valós érdemük szerint megbecsülő anyagi elismerés, mely ezen oldalról is segíti az oktatókat idejük képzésre való fordításában. Annak megválaszolását pedig, hogy a minőségi képzés végül is kinek a legfőbb érdeke, az Olvasóra bízzuk. Ábrahám Pál, Barta Péter
|
Lap teteje |
Semmelweis Egyetem |
Semmelweis Egyetem újság |
2000/2. szám |
Előző cikk |
Következő cikk |
|