Semmelweis Egyetem honlap |
Semmelweis Egyetem újság |
2008/4. szám |
Előző cikk |
Következő cikk
|
Semmelweis Egyetem · IX. évfolyam 4. szám · 2008. április 2. |
|
Kroó Norbert MTA alelnök, a magyar nanotechnológiai kutatási koncepciót kidolgozó csoport vezetője avatta fel az elmúlt évben egyetemünk új nanotechnológiai oktató laboratóriumát. Hazai és nemzetközi viszonylatban is ritkaságnak számít, hogy az orvosi, fogorvosi és gyógyszerész kar hallgatói nem csak elméleti, hanem gyakorlati nanotechnológiai képzésben is részesülhetnek. Becslések szerint Európának rövid időn belül 3000 nanotechnológiában jártas szakemberre van szüksége ahhoz, hogy lépést tartson a tudásalapú fejlődést követő országokkal. Egyetemünk az új laboratórium létrehozásával is igyekszik hozzájárulni ahhoz, hogy a következő évtizedekben Európa új szemléletű és megfelelő technikai felkészültségű kutatógárdával rendelkezzen. Figyelemmel kíséri és hozzájárul a magyar nanotechnológiai koncepció kidolgozásához. Az új laboratórium létrehozása, az ott összegyűjtött tapasztalatok is segíthetik a programalkotó szakemberek munkáját. Korszerű ismeretek A nanotechnológia olyan parányi méretekben vizsgálja az anyagot, amely a mikrométer töredéke, a hajszál vastagságának százezred része. A nanotechnológia műszerparkjával – mely kétségtelenül a 21. század technológiája – ma már atomokból és molekulákból építve parányi gépezetek és új tulajdonságokkal bíró molekulák hozhatók létre. Az orvostudományban úgynevezett nanorobotok, nanoméretű diagnosztikus eszközök, valamint új típusú gyógyszervivő anyagok kidolgozásában is fontos a nanotechnológia ismerete.
A Semmelweis Egyetem gyakorlati képzésében új tananyagként a nanotechnológia két leggyakrabban használt módszerét, az atomerő mikroszkópiát és az alagút mikroszkópiát vezetik be, mely egy NanoEducator nevű oktató eszköz beszerzésével vált lehetővé. Budapesten elsőként itt használják ezt a műszert az egyetemi képzésben. A NanoEducator egyszerű felépítésű, strapabíró és atomi felbontást még nem tudó, kifejezetten kezdők számára kifejlesztett műszer, oktató eszközként képes a vizsgált anyagot leképezni atomerő mikroszkópia (AFM), illetve pásztázó tűszondás alagút mikroszkópia (STM) technika elsajátítása révén. A NanoEducator segít abban, hogy a hallgatók megismerjék a nanotechnológia eszköztárát, az ebben rejlő lehetőségeket. A gyakorlati képzés célja, hogy a majdani orvosok, fogorvosok és gyógyszerészek megbarátkozzanak a technológiával, és a későbbiekben ne zárkózzanak el azoktól az újdonságoktól, amelyek hamarosan a diagnosztika és terápia napi eszközeivé, anyagaivá válnak. Új perspektívát nyújt az emberiség számára ennek a világnak a megismerése és birtoklása. Az adenozin-trifoszfátból energiát nyerő enzimmel meghajtott biomolekuláris motor, mely képes lesz felismerni és megsemmisíteni a káros sejteket; a mikrométernél kisebb rugókkal, optikai rostokkal és ellenanyaggal felszerelt bioszenzorok, melyek vírusokat képesek detektálni; valamint a target specifikus hatóanyag célbajuttatásának és sejtmegsemmisítésének klinikai bevezetését 5-15 évre teszik a kutatók, a most végző orvosok tehát biztosan találkoznak munkájuk során ezekkel az új módszerekkel. A gyakorlati képzés nem titkolt célja az is, hogy a legjobb képességű és a téma iránt kiemelten érdeklődő hallgatók a tudományos munkában is részt vegyenek célirányos TDK és a Kerpel-Fronius Ödön Tehetséggondozó Program keretében. Ezek a hallgatók a legújabb és nagy értékű műszereken végezhetik magas színvonalú kutató munkájukat nemzetközi élvonalban lévő kutatók irányításával. Fejlődési lehetőségek A HEF_06_2-NANOEDUC elnevezésű, múlt év végén zárult pályázat részfinanszírozásával jutott hozzá az egyetem az oktatóműszerhez, amellyel elindulhatott a képzés. A pályázat felelőse dr. Fejérdy Pál oktatási rektorhelyettes volt, a kapcsolattartó pedig dr. Dobó Nagy Csaba, az Önálló Radiológiai Részleg vezetője. Jelenleg egy 18 fő befogadására alkalmas gyakorlati oktatóterem áll rendelkezésre a Fogorvostudományi Kar Oktatási Központjában, ahol a NanoEducator mellett már projektor és szerver is működik. E két utóbbi eszközt, valamint a helyiséget az egyetem biztosította. Az elmúlt félév egykredites kísérleti szemeszterében – a hallgatók fokozott érdeklődése miatt – a tervezett 15 fő helyett 51-en vettek részt a képzésben. Ha az egyetem további pályázatokon is sikeresen szerepel, és a szükséges mennyiségű műszerrel fel tudja szerelni a laboratóriumot, a későbbiekben szemeszterenként akár 200 fő fogadására is alkalmas lesz. A labor felügyeletét a Fogpótlástani Klinika és az Önálló Radiológiai Részleg közösen látja el. Az oktatás és az oktatási tematika kidolgozása több oktató közös munkájának eredménye: a FOK-ról jelentős részt vállalt ebben Kovács Miklós fizikus, az ÁOK-ról dr. Fidy Judit professzor asszony és munkatársai, a GYTK-ról pedig dr. Mátyus Péter professzor és munkatársai. Pap Melinda |
Semmelweis Egyetem honlap |
Semmelweis Egyetem újság |
2008/4. szám |
Előző cikk |
Következő cikk
|