Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem újság | 2008/1. szám | Előző cikk | Következő cikk
Semmelweis Egyetem · IX. évfolyam 1. szám · 2008. február 19.

Kutatóvá nevelés szeretettel, szigorral

blank
blank
20080111.jpg

Földesiné dr. Szabó Gyöngyi

Különösen értékesnek tartja a tavaly ősszel kapott Kiváló PhD oktatói elismerést Földesiné dr. Szabó Gyöngyi, a TF Társadalomtudományi Tanszékének egyetemi tanára. Mint mondta, pályájának olyan szakaszához érkezett, amikor már nem csak saját, naponta ellátandó feladatait érzi fontosnak, hanem azt is, hogy legyenek majd a munkáját folytatni tudó, kellő kutatói képességekkel, ismertekkel felvértezett utódok.

A professzor asszony egy meglehetősen sajátos, egyetemünk doktori képzési palettáján mondhatni rendhagyónak számító programot vezet (Sport és Társadalomtudomány). A vele készült interjúban – mely lapunk weboldalán a csak webes cikkek között található – részletesen és igen meggyőzően fejtegeti, hogy mennyire szerteágazó módon és megközelítéssel lehet kutatni, vizsgálni ezt a területet. A sport a kívülálló számára fizikai aktivitás csupán, de valójában a társadalom egyik alrendszere. Számos olyan jelenséget, problémát hordoz, amelyek csak szélesebb összefüggések ismeretében értelmezhetők, magyarázhatók. A történelmi, filozófiai, szociológiai, közgazdasági tudományokban, vagy a marketing és menedzsment témákban elmélyülő, esetleg egyedi, speciális sporttudományi kérdéseket boncolgató PhD hallgatóknak – noha a szükséges publikációk teljesítését nem terheli impakt faktor követelmény – legalább olyan nehéz a doktori címhez vezető útjuk, mint a természettudományokat választóknak – cáfolja az ezzel kapcsolatos, időnként hangoztatott ellenvéleményeket a tanárnő.

Őszintén beszél arról is, hogy ő sem könnyíti meg tanítványainak a PhD fokozat elnyerését. Ha nem látja egy hallgatóban a megfelelő motivációt, a kutatóvá éréshez elengedhetetlen adottságokat, a fejleszthetőség alapvető feltételeit, akkor inkább eltanácsolja a doktori iskolából. Szigorúsága közismert – már a TF-en tőle szakszociológiát tanuló diákok is tudják, hogy csak azok mehetnek hozzá diplomadolgozatot írni, akik valóban dolgozni akarnak –, s hasonlóképpen minőséget vár el, és bizonyos szempontból többet követel, PhD hallgatóitól is. Az ő érdekükben, mert azt szeretné, ha tanulmányaik végeztével ne csupán egy manapság jól csengő, a karrierépítésben előnyt jelentő tudományos címet birtokoljanak, hanem valóban kutatóvá váljanak. Beszélgetésünknek ezen a pontján határozottan különbséget tesz a doktori képzést közvetlenül a diplomázás után elkezdők és a már érettebb fejjel bekapcsolódók között –, s az összehasonlításból leszűrhető tanulság mindenképpen elgondolkodtató.

Földesiné dr. Szabó Gyöngyi a szociológiai tudomány kandidátusa, bölcsész- és testnevelő doktor, valamint az MTA doktora. 1984 és 1991 között tudományos rektorhelyettes volt az akkori Magyar Testnevelési Egyetemen. Azóta számos szakmai funkciót töltött be a TF-en, jelenleg, többek között, tagja a Semmelweis Egyetem Habilitációs Bizottsága Társadalomtudományi albizottságnak, az Egyetemi Doktori Tanács Véleményező és Minőségellőrző Bizottságnak. Emellett aktívan részt vesz a tudományos és sport közéletben is, például a Nemzeti Sportbizottságban, valamint a Parlament Sport és Turisztikai Bizottsága Tanácsadó Testületében és alelnöke a Magyar Sporttudományi Társaságnak. Akik a weboldalunkon lévő interjút elolvassák, azt is megtudhatják, hogy miképpen hasznosítja ezen megbízatásait a doktoranduszaival való törődés során, és végigkísérhetik a kutatóvá nevelés folyamatait egy sokat tapasztalt, munkáját és tanítványait nagyon szerető PhD oktató, témavezető szemszögén keresztül.

T.A.

 
Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem újság | 2008/1. szám | Előző cikk | Következő cikk