Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem újság | 2008/5. szám | Előző cikk | Következő cikk
Semmelweis Egyetem · IX. évfolyam 5. szám · 2008. április 14.

Növekedhet-e a gondolat?

Trimarán Üzletfejlesztési Program

blank
blank
200805101.jpg

„Ami túlél, növekszik”, írta Parti Nagy Lajos. Tolnai Kata szerkesztő pedig így folytatta a gondolatot e lap hasábjain: (a túlélők, a naggyá vált emberek) „céljaikat töretlen megvalósításba vigyék. Az akadályokat ugródeszkának használták, nem pedig léc alatti átbúvást mentegető indoknak.” Akár ez is lehetne a mottója annak a folyamatnak, amit egy szellemi termék fut be, amíg üzleti értelemben vett értékké válik, és elkezd alkotóinak hasznot termelni. Ami túlél, növekszik – ez az innováció sok kreativitást, kitartást igénylő folyamatának vezérelve.

A Semmelweis Innovations az egyetem innovációval foglalkozó vállalkozása. Legújabb kezdeményezése a Trimarán Üzletfejlesztési Program, amely az innovatív ötletek túlélését és növekedését segíti. A program alapgondolata, hogy az innováció iránt elkötelezett embereket képessé tehetjük kreativitásuk piaci érvényesítésére.
blank
20080510.jpg

Trimarán

Ötletérlelő szolgáltatások

Érték a kutató kreativitása és szakmai igényessége. Érték egy projektmenedzser munkabírása és problémamegoldó képessége. Érték egy tapasztalt üzletember kapcsolatrendszere és persze befektethető pénze. De a kutatónak – ha kész eredményeit piacra vinni –, vajon rendelkeznie kell-e az üzletember és a projektmenedzser tudásával is? Ahhoz, hogy sikerre vigyünk egy innovációs projektet, nem kell feltétlenül üzletember-öltönybe préselnünk a kutatókat. Nem kell laborokban edzenünk a projektmenedzsert. És nem kell amerikai nagybácsi, hogy az aranymezőkön szerzett tapasztalatairól meséljen. Sokkal többet ér, ha a laborokban edzett kutató, a képzett menedzser és a tapasztalt mentor egy gondolatmenet mentén együttműködve építi fel az innovációs projektet. Ez a három pontra támaszkodó logika segíti a siker felé vezető úton mindhárom szereplőt. Ők a trimarán három hajóteste.

A Trimarán Üzletfejlesztési Program ez alapján fejlesztette ki szolgáltatásait, amelyeket 2008-ban az NKTH támogatásának köszönhetően jelentős kedvezményekkel nyújt. Tevékenységünk elsődleges fókusza, hogy az ígéretes üzleti ötletekből projekteket fejlesszünk, majd azokat – az ötletgazdák kutatói/feltalálói érdekeit szem előtt tartva – juttassuk el befektetésérett állapotba. Ehhez elsősorban olyan értéknövelő szolgáltatásokat kínálunk, amelyek jelentősen növelik a projekt túlélésének és növekedésének esélyeit az innovációs piacon.

Százszázalékos támogatással, azaz térítésmentesen nyújtjuk szintfelmérő szolgáltatásunkat. Ennek során a szellemi termékeket megvizsgáljuk piaci szempontok alapján, megismerkedünk a kutatóval/feltalálóval, majd részletes projektfejlesztési javaslatot dolgozunk ki. Az ezt igénylő projektekhez rövid próbaidőre projektmenedzsert adunk. Amennyiben egy projekt elérkezett az üzleti fejlesztés fázisába, a piaci árhoz képest mintegy 50% kedvezménnyel kínálunk egyedi fejlesztési csomagot, melynek többek között része a mentoring és tanácsadás, valamint számos alapvető projektfejlesztési tevékenység (például üzleti terv készítése, pénzügyi tervezés, arculatkészítés). A piacra felkészítés fázisába érkező projekteknek elsősorban tréningeket (pl. tárgyalástechnika) és a projekt piaci lehetőségeit vizsgáló további szintfelméréseket ajánlunk.

Innovációs filozófia

Minden, az adott projekttel kapcsolatban keletkező tudás, adat és dokumentum a sikerhez szükséges részlet. Egy esetleg sikertelen projekt tapasztalata pedig a projektgazda jövőbeli projektjeinek esélyeit növeli. Valljuk, hogy a gyors bukás éppolyan értékes, mint a kidolgozott siker. A hozzánk érkező – korai fázisú – projekteknek legalább abban segítünk, hogyan érdemes továbbindulni azokat.

A Semmelweis Innovations ügyvezető igazgatója, dr. Lacza Zsombor kutatóként és egy spin-off vállalkozás fejeként így fogalmaz: „Nagyon kevés figyelmet kapnak azok az innovatív kisvállalkozások, amelyeknek nem céljuk, hogy nagyvállalattá növekedjenek. Az olyan magyar találmányok, mint például a golyóstoll vagy a Morphologic nyelvi szoftver, észrevétlenül könnyítik meg az emberek mindennapjait. Nagyságuk éppen kicsiségükben rejlik, előállításuk nem igényel milliárd dolláros befektetéseket. A magyar találmányok többsége ilyen: apró, szellemes technológiák, amelyek valószínűleg nem fognak nagy sajtóvisszhangot kiváltani, de csendesen meghódítanak egy-egy technológiai részterületet. Mi ezekre a szellemi termékekre szeretnénk irányítani a figyelmet. Lobbizunk az érdekükben, vizsgáljuk lehetőségeiket, és testre szabott fejlesztéseket ajánlunk. Háttérdöntések, apró csiszolgatások a termékleírásban, jelentéktelennek tűnő részletek az üzleti prezentációban – ezeken egy-egy siker múlhat. A Semmelweis Innovations ezt az üzleti filozófiát képviseli, és az ennek megfelelő infrastruktúrát – üzleti iskolát, üzletfejlesztési támogatórendszereket – erősíti Magyarországon. Együttműködünk az egyetemekkel és kutatóintézetekkel, hogy megkönnyítsük a spin-offok szellemitulajdon-kezelését. Együttműködünk üzletemberekkel, akik mentorálhatják a kezdő vállalkozásokat. Megkeressük a dinamikus, fiatal menedzsereket, akik képesek egy újszülött vállalkozást segíteni. A Semmelweis Innovations maga is kis cég, erőssége kapcsolataiban, együttműködő partnereiben és innovatív ötleteiben rejlik. A csapat minden tagja saját bőrén is tapasztalta, milyen utat jár be egy-egy innovatív kisvállalkozás. Szeretnénk minél inkább azt az utat követni, amit ügyfeleinknek is javaslunk projektjeik korai fázisában. Emberléptékűek maradunk, emberléptékű projektek szolgálatában. Néhány név, akik még nem vehették igénybe üzletfejlesztő szolgáltatásunkat: Kemény János (BASIC), Jedlik Ányos (szódavíz), Puskás Tivadar (telefonközpont), Irinyi János (zajtalan gyufa), Gestetner Dávid (stencil), Jánosi Marcell (floppy)..., de akik majd ezután jönnek, azoknak már adhatunk valamit.”

A gondolat, hogy a korai fázisú innovatív projekteket kell és lehet támogatni, növekszik. A cél, hogy a kutató ötletéből a kutató üzlete legyen. Cégfilozófiánk, szolgáltatási stratégiánk is ebből táplálkozik. Várjuk azokat a projekteket és fiatal menedzsereket, akiknek ez a gondolat táptalaj – a túléléshez és a növekedéshez.

További információkat honlapunkon találhat: http://semmelweisinnovations.hu

Hűvös Ágnes

 
Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem újság | 2008/5. szám | Előző cikk | Következő cikk