Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem �js�g | 2008/4. sz�m | El�z� cikk | K�vetkez� cikk
Semmelweis Egyetem · IX. �vfolyam 4. sz�m · 2008. �prilis 2.

Egyed�l�ll� nanotechnol�giai gyakorlati k�pz�s egyetem�nk�n

blank
blank
200804111.jpg

A laborat�riumban k�sz�lt felv�telen balr�l jobbra l�that�: M�tyus P�ter professzor, Kro� Norbert akad�mikus �s Dob� Nagy Csaba egyetemi docens

Kro� Norbert MTA aleln�k, a magyar nanotechnol�giai kutat�si koncepci�t kidolgoz� csoport vezet�je avatta fel az elm�lt �vben egyetem�nk �j nanotechnol�giai oktat� laborat�rium�t. Hazai �s nemzetk�zi viszonylatban is ritkas�gnak sz�m�t, hogy az orvosi, fogorvosi �s gy�gyszer�sz kar hallgat�i nem csak elm�leti, hanem gyakorlati nanotechnol�giai k�pz�sben is r�szes�lhetnek.

Becsl�sek szerint Eur�p�nak r�vid id�n bel�l 3000 nanotechnol�gi�ban j�rtas szakemberre van sz�ks�ge ahhoz, hogy l�p�st tartson a tud�salap� fejl�d�st k�vet� orsz�gokkal. Egyetem�nk az �j laborat�rium l�trehoz�s�val is igyekszik hozz�j�rulni ahhoz, hogy a k�vetkez� �vtizedekben Eur�pa �j szeml�let� �s megfelel� technikai felk�sz�lts�g� kutat�g�rd�val rendelkezzen. Figyelemmel k�s�ri �s hozz�j�rul a magyar nanotechnol�giai koncepci� kidolgoz�s�hoz. Az �j laborat�rium l�trehoz�sa, az ott �sszegy�jt�tt tapasztalatok is seg�thetik a programalkot� szakemberek munk�j�t.

Korszer� ismeretek

A nanotechnol�gia olyan par�nyi m�retekben vizsg�lja az anyagot, amely a mikrom�ter t�red�ke, a hajsz�l vastags�g�nak sz�zezred r�sze. A nanotechnol�gia m�szerparkj�val – mely k�ts�gtelen�l a 21. sz�zad technol�gi�ja – ma m�r atomokb�l �s molekul�kb�l �p�tve par�nyi g�pezetek �s �j tulajdons�gokkal b�r� molekul�k hozhat�k l�tre. Az orvostudom�nyban �gynevezett nanorobotok, nanom�ret� diagnosztikus eszk�z�k, valamint �j t�pus� gy�gyszerviv� anyagok kidolgoz�s�ban is fontos a nanotechnol�gia ismerete.
blank
200804112.jpg

A tavalyi �tad� �nneps�gen balr�l jobbra: Moky Ferencn� NKTH oszt�lyvezet�, Kro� Norbert MTA aleln�k, Gera Istv�n FOK d�k�n �s Fej�rdy P�l rektorhelyettes

A Semmelweis Egyetem gyakorlati k�pz�s�ben �j tananyagk�nt a nanotechnol�gia k�t leggyakrabban haszn�lt m�dszer�t, az atomer� mikroszk�pi�t �s az alag�t mikroszk�pi�t vezetik be, mely egy NanoEducator nev� oktat� eszk�z beszerz�s�vel v�lt lehet�v�. Budapesten els�k�nt itt haszn�lj�k ezt a m�szert az egyetemi k�pz�sben. A NanoEducator egyszer� fel�p�t�s�, strapab�r� �s atomi felbont�st m�g nem tud�, kifejezetten kezd�k sz�m�ra kifejlesztett m�szer, oktat� eszk�zk�nt k�pes a vizsg�lt anyagot lek�pezni atomer� mikroszk�pia (AFM), illetve p�szt�z� t�szond�s alag�t mikroszk�pia (STM) technika elsaj�t�t�sa r�v�n. A NanoEducator seg�t abban, hogy a hallgat�k megismerj�k a nanotechnol�gia eszk�zt�r�t, az ebben rejl� lehet�s�geket. A gyakorlati k�pz�s c�lja, hogy a majdani orvosok, fogorvosok �s gy�gyszer�szek megbar�tkozzanak a technol�gi�val, �s a k�s�bbiekben ne z�rk�zzanak el azokt�l az �jdons�gokt�l, amelyek hamarosan a diagnosztika �s ter�pia napi eszk�zeiv�, anyagaiv� v�lnak.

�j perspekt�v�t ny�jt az emberis�g sz�m�ra ennek a vil�gnak a megismer�se �s birtokl�sa. Az adenozin-trifoszf�tb�l energi�t nyer� enzimmel meghajtott biomolekul�ris motor, mely k�pes lesz felismerni �s megsemmis�teni a k�ros sejteket; a mikrom�tern�l kisebb rug�kkal, optikai rostokkal �s ellenanyaggal felszerelt bioszenzorok, melyek v�rusokat k�pesek detekt�lni; valamint a target specifikus hat�anyag c�lbajuttat�s�nak �s sejtmegsemmis�t�s�nek klinikai bevezet�s�t 5-15 �vre teszik a kutat�k, a most v�gz� orvosok teh�t biztosan tal�lkoznak munk�juk sor�n ezekkel az �j m�dszerekkel.

A gyakorlati k�pz�s nem titkolt c�lja az is, hogy a legjobb k�pess�g� �s a t�ma ir�nt kiemelten �rdekl�d� hallgat�k a tudom�nyos munk�ban is r�szt vegyenek c�lir�nyos TDK �s a Kerpel-Fronius �d�n Tehets�ggondoz� Program keret�ben. Ezek a hallgat�k a leg�jabb �s nagy �rt�k� m�szereken v�gezhetik magas sz�nvonal� kutat� munk�jukat nemzetk�zi �lvonalban l�v� kutat�k ir�ny�t�s�val.

Fejl�d�si lehet�s�gek

A HEF_06_2-NANOEDUC elnevez�s�, m�lt �v v�g�n z�rult p�ly�zat r�szfinansz�roz�s�val jutott hozz� az egyetem az oktat�m�szerhez, amellyel elindulhatott a k�pz�s. A p�ly�zat felel�se dr. Fej�rdy P�l oktat�si rektorhelyettes volt, a kapcsolattart� pedig dr. Dob� Nagy Csaba, az �n�ll� Radiol�giai R�szleg vezet�je. Jelenleg egy 18 f� befogad�s�ra alkalmas gyakorlati oktat�terem �ll rendelkez�sre a Fogorvostudom�nyi Kar Oktat�si K�zpontj�ban, ahol a NanoEducator mellett m�r projektor �s szerver is m�k�dik. E k�t ut�bbi eszk�zt, valamint a helyis�get az egyetem biztos�totta. Az elm�lt f�l�v egykredites k�s�rleti szemeszter�ben – a hallgat�k fokozott �rdekl�d�se miatt – a tervezett 15 f� helyett 51-en vettek r�szt a k�pz�sben. Ha az egyetem tov�bbi p�ly�zatokon is sikeresen szerepel, �s a sz�ks�ges mennyis�g� m�szerrel fel tudja szerelni a laborat�riumot, a k�s�bbiekben szemeszterenk�nt ak�r 200 f� fogad�s�ra is alkalmas lesz.

A labor fel�gyelet�t a Fogp�tl�stani Klinika �s az �n�ll� Radiol�giai R�szleg k�z�sen l�tja el. Az oktat�s �s az oktat�si tematika kidolgoz�sa t�bb oktat� k�z�s munk�j�nak eredm�nye: a FOK-r�l jelent�s r�szt v�llalt ebben Kov�cs Mikl�s fizikus, az �OK-r�l dr. Fidy Judit professzor asszony �s munkat�rsai, a GYTK-r�l pedig dr. M�tyus P�ter professzor �s munkat�rsai.

Pap Melinda

 
Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem �js�g | 2008/4. sz�m | El�z� cikk | K�vetkez� cikk
Utols� m�dos�t�s: 04/21/2008 11:51:02