Semmelweis Egyetem honlap |
Semmelweis Egyetem újság |
2007/13. szám |
Előző cikk |
Következő cikk
|
Semmelweis Egyetem · VIII. évfolyam 13. szám · 2007. november 30. |
|
![]() |
Az egészségügyi felsőoktatás napi problémája a hallgatók gyakorlati, klinikai oktatása. Miközben a hallgatók száma és a klinikai gyakorlatok óraszáma a kétciklusú képzési rendszerben megnőtt, a klinikai gyakorlóhelyek száma, kapacitása csökkent vagy legalábbis változatlan. Másrészről általános tapasztalatunk, hogy az időben, térben, beteganyagban korlátozott klinikai gyakorlatok nem kellően hatékonyak, a képzési célt csak részlegesen képesek megvalósítani. Számos egyéb szempont mellett ezek a jelenségek sarkallnak bennünket a gyakorlati képzés újragondolására, és számos egyéb intézkedés mellett a páciens szimulátorra épülő gyakorlótermi programok eddigieknél kiterjedtebb alkalmazására. Felkészítő előkészítés 2007. szeptember 19-én megérkezett intézményünkbe a METI (Medical Education Technologies Incorporation – USA) által kifejlesztett intelligens – fiziológiai, patofiziológiai történéseken alapuló szoftverek által működtetett „Emergency Patient Simulator” (EPS) baba. Az EPS lehetővé teszi, hogy e módszert a területi gyakorlati órák elé beépítsük a gyakorlati oktatásba: valós fiziológiás és kóros állapotokat „modellezve” szimulálva, a hallgatók folyamatos közreműködésével, interakciók segítségével az eddigieknél komplexebben készítsük fel hallgatóinkat a területi gyakorlatokra – tevékenységi, kommunikációs, interperszonális, etikai, probléma-felismerési és megoldási kompetenciáik tekintetében egyaránt.
Az EPS újdonsága, hogy a belső computert vezérlő szoftver külső beavatkozásra – a beavatkozó szándékától függetlenül – a beállított kórállapotnak megfelelően válaszol, így a beavatkozó azonnal meggyőződhet döntése, tevékenysége következményeiről, helyességéről. Az élet közeli helyzetek modellezésével nemcsak egyes tevékenységek motoros gyakorlására, hanem döntések, kommunikációs, emocionális, interperszonális helyzetgyakorlatokra is tág teret ad. A szimulátor válaszidejének befolyásolásával mód van a tanulási idő egyéni beállítására – tekintettel a kezdő gyakorlatozókra, illetve az ismétlésre is. Ettől, a rendkívül drága, és a kar munkatársaitól óriási előkészítő munkát követelő újítástól nemcsak azt várjuk, hogy a területi gyakorlatok egy kis részét kiváltja, hanem elsősorban azt, hogy a hallgatók az eddigieknél felkészültebben érkeznek a területi gyakorlatra, ahol – immár nagyobb önállósággal rendelkezve – szigorú felügyelet mellett esetlegesen a napi munkába is bevonhatók lesznek. Ez közvetlenül is segítené azon célunkat, hogy a kar valóban munkaképes, a gyakorlati munkában azonnal értékes, gyakorlati tudással rendelkező szakembereket bocsásson ki. A tárgyi feltételek megteremtésén túlmenően a személyi feltételeket is biztosítani szükséges. Az EPS laboratóriumot (mennyivel jobban fejezi ki a lényegét az angol: Simulator Theatre!) az Egészségpedagógiai és Ápolástudományi Intézet Ápoló Munkacsoportja, az Egészségtudományi Klinikai Tanszék és az Oxyológiai, valamint az Orvostechnikai és Informatikai Tanszék munkatársaiból alakuló oktató team fogja működtetni. Terveink szerint a kar valamennyi hallgatója számára kötelezően előírt kurzust fog biztosítani. Továbbképző kurzusok A későbbiekben – a laboratórium kapacitásától függően – továbbképző tanfolyamokat, választható kurzusokat is tervezünk. A szakmai és didaktikai fejlesztő munkát egy, eddig Európában még sehol nem használt komplex program támogatja: PNCI (Patient Nursing Curriculum Integration), amely 90 kórállapot történéseinek feldolgozásához ad oktatói és hallgatói segédanyagot amellett, hogy a szimulátor baba paramétereit és fiziológiai válaszait a kiválasztott kórállapotnak megfelelően állítja be. Természetesen mindehhez az európai standardokat veszi figyelembe, de lehetőség van az amerikai standardok használatára is, például külföldi hallgatók oktatásánál. Csak néhány érdekesség: a baba „képes beszélni”, a kórállapotnak megfelelő szív-, tüdő- és bélhangok, pulzusok beállíthatók, észlelhetők. Modellezhető gyógyszerelés, szemmozgásokat végez, lélegeztethető, gyakorolható az ér-, mellkas- és haspunkció. A laboratórium installálásában és az oktatói fejlesztő munkában a mainzi Johannes Guttenberg University Szimulátor Központja és Amanda Wilford (Bristol Education Center), a PNCI program vezető-fejlesztő munkatársa segít. Közreműködésükkel a leendő trénerek számára tanfolyamot is szervezünk a közeljövőben, melyre az egyetem érdeklődő oktató munkatársait – korlátozott számban – szeretettel várjuk. A tanfolyam pontos idejéről, helyszínéről és programjáról honlapunkon tájékozódhatnak az érdeklődők. Amint az első kurzus elindul, a „babának”, amely egyébként felnőtt méretű és súlyú, kis névadót is szeretnénk rendezni. Ehhez azonban kell egy találó név. Akinek jó ötlete van, kérem, ossza meg velünk! Köszönjük. Dr. Hollós Sándor |
Semmelweis Egyetem honlap |
Semmelweis Egyetem újság |
2007/13. szám |
Előző cikk |
Következő cikk
|