Semmelweis Egyetem honlap |
Semmelweis Egyetem újság |
2007/7. szám |
Előző cikk |
Következő cikk
|
Semmelweis Egyetem · VIII. évfolyam 7. szám · 2007. június 4. |
|
![]() |
Az Európai Unió tagállamai, felismerve a tudományos szakemberek utánpótlásának fontosságát, célul tűzték ki Európai Kutatási Térség (ERA), illetve – a bolognai folyamat eredményeként – Európai Felsőoktatási Térség (EHEA) stratégiai program létrehozását. A doktori képzés az egyik fontos eszköze a kijelölt célok megvalósításának, hiszen a kutatók képzése a híd szerepét tölti be az ERA és EHEA között. Ahhoz azonban, hogy a mintegy 700 ezerre becsült kutatói létszám-igényt megfelelő színvonalon lehessen kielégíteni, a doktori képzés reformjára van szükség, melynek legfontosabb célja, hogy a PhD fokozattal rendelkezők az akadémiai szektoron kívül is versenyképes tudással rendelkezzenek. A European University Association (EUA) 2004-2005-ben nagyszabású felmérést végzett, hogy összehasonlítsa 22 ország 48 egyetemén a doktori képzés rendjét és szabályozását. Az elkészült terjedelmes tanulmány több szempontból elemzi a közös és az eltérő vonásokat, valamint szempontokat fogalmaz meg egy Európai Doktori Fokozat („European Doctorate”) létrehozásához. Egyenrangú partnerként A tanulmány megállapításaiból levonhatjuk azt a fontos következtetést, hogy egyetemünk jelenlegi PhD képzése a szervezeti-szerkezeti vonások, az oktatás tartalmi és formai jellemzői, a felvételi és fokozatszerzési követelmények és a számonkérés módja szempontjából egyaránt kiállja az összehasonlítást Európában. Bár az Európai Doktori Fokozat ma még csak ajánlások formájában megjelenő elképzelés, két- vagy többoldalú szerződéseken alapuló közös nemzetközi posztgraduális képzésben akár már most is egyenrangú partnerként vehetünk, illetve veszünk részt. Ezt a lehetőséget és törekvést a Semmelweis Egyetem Doktori Tanácsa is támogatja, s a külföldi intézményekkel kialakítandó kooperációk előkészítése és koordinációja elvégzésére 2006-ban létrehozta Nemzetközi Bizottságát. Ennek rövidtávú célja, hogy segítse felkutatni és elhárítani a nemzetközi doktorandusz képzés intézményesítése előtt álló adminisztratív akadályokat, és törekedjen az Egyetemi Doktori Szabályzat más országok gyakorlatával és a nemzetközi trendekkel való harmonizálására. Ezen feladatok végzése közben a bizottság közreműködik az egyetem és a külföldi intézmények közös képzésére vonatkozó konkrét megállapodások kidolgozásában is. Arra törekszik, hogy minél több képzési kooperációs szerződés jöjjön létre a Semmelweis Egyetem, illetve doktori programjai részvételével, vagyis minél több nemzetközi PhD hallgató oktatásában vállaljunk szerepet, és minél több külföldi hallgató jelentkezzék egyetemünkre helyi vagy közös képzésre. A bizottság elősegíti, hogy a Semmelweis Egyetem PhD hallgatói külföldi egyetemekkel közös képzésben részesülhessenek, majd közös diplomát kaphassanak; illetve, hogy a nálunk végzett, de külföldi intézményekben dolgozó akkreditált témavezetők részt vehessenek a Semmelweis Egyetem PhD hallgatóinak oktatásában. A bizottság hosszú távú céljának tekinti az egyetem felkészülésének előmozdítását az Európai Doktori Fokozat létrehozandó rendszerében való eredményes részvételre. Egyedi elbírálás A részletes szabályozás kidolgozásáig a nemzetközi képzésre vonatkozó kérelmeket a bizottság egyedi elbírálásban kívánja részesíteni. Az előzetes elképzelések szerint elsősorban olyan esetekben támogatná a kooperációt és a közös PhD fokozat odaítélését, amikor a partnerintézmények állami akkreditáció, nemzetközi hírnév és kutatási teljesítmény szempontjából a Semmelweis Egyetem tekintélyét emelik. A bizottság a közös képzés alapelveként kívánja érvényesíteni, hogy tudományos munka és publikációk vonatkozásában a doktoranduszoknak – a partnerintézmény(ek) elvárásaitól függetlenül – teljesíteniük kell a Semmelweis Egyetem Doktori Szabályzatában rögzített követelményeket. Mivel külföldi egyetemekről elsősorban személyes kapcsolatokon keresztül várható PhD hallgatók jelentkezése, fontos, hogy egyetemünk polgárai tájékozottak legyenek a Doktori Tanács nemzetközi kapcsolatokat elősegítő aktivitásáról, a külföldi hallgatók toborzásáról. Szeretnénk minden érintettet arra buzdítani, hogy érdeklődjenek külföldi egyetemi kapcsolataiknál, és ha közös képzés iránti igényt tapasztalnak, éljenek a lehetőséggel. Örömmel jelentjük, hogy a Semmelweis Egyetem Doktori Iskolájának máris több olyan hallgatója van, akinek képzését külföldi (norvég, angol stb.) egyetemekkel közösen végezzük. Dr. Rosivall László, a Semmelweis Egyetem Nemzetközi Bizottságának elnöke, |
Semmelweis Egyetem honlap |
Semmelweis Egyetem újság |
2007/7. szám |
Előző cikk |
Következő cikk
|