Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem újság | 2005/15. szám | Előző cikk | Következő cikk
Semmelweis Egyetem · VI. évfolyam 15. szám · 2005. december 20.

Közbeszerzési előnyök és hátrányok

blank
blank
20051511.jpg
Beleznai Gábor

Évente átlagosan 7-8 milliárd forint értékű eljárást bonyolít le egyetemünk Közbeszerzési Főosztálya, s ez a szám az SAP-rendszer bevezetésével tovább nőhet. A főosztályt fél éve vezető Beleznai Gábort, aki korábban az OEP-nél töltött be hasonló pozíciót, a közbeszerzés folyamatáról kérdeztük.

– A közbeszerzési eljárásoknak általában senki nem örül. Ám a hátrányok mellett bizonyára vannak előnyei is.

– Igen, úgy tartják, hogy ez szükséges rossz, hiszen egy rendkívül bürokratikus folyamatról van szó. De a versenyeztetés hasznot is hozhat. A gyógyszerbeszerzéseknél például az árverseny jelentős megtakarításokat eredményezett, melyről lapunk is beszámolt.

– Ugyanakkor köztudott, hogy a közbeszerzés útján kijelölt partner többet kér a piaci árnál egy szolgáltatásért vagy áruért.

– Központosított tender esetén valóban vannak ilyen tapasztalatok, az egészségügyi központosított tenderek azonban itt is kivételek. Ezen a területen már hagyományosan nagyon nyomott árakon lehet csak nyerni. A központosított közbeszerzések szerződéseiben egyébként maximált árakat rögzítenek. Az ezt követő egyedi beszerzésénél lehetőség van arra, hogy tárgyalásos eljáráson a vásárló tovább versenyeztesse egymással a nyertes ajánlattevőket. Ez, a körülményes kivitelezés miatt, nem túl elterjedt forma.

Informáló adatbázis

– A közbeszerzés kiírása előtt már rendelkeznek információikkal az adott tevékenység, szolgáltatás vagy áru áráról?

– A becsült érték megállapítása elengedhetetlen az eljárás lefolytatásához, csakúgy, mint a szakmai háttér ismerete.

– Megjelölnek értékhatárt az eljárásban?

– Általában nem, de belső kalkulációkat készítünk. Ha érvényességi feltétel az ár, akkor szerepel a kiírásban, de nem szerencsés a pénzügyi keretek megjelölése.

– Milyen tevékenységekre kell közbeszerzési eljárást lefolytatni?

– A törvény szerint szolgáltatásokra, árubeszerzésre és építési beruházásokra.

– Módosítja-e a gyakorlatot az SAP-rendszer bevezetése?

– Az eljárások mechanizmusa nem változik. De megkönnyíti a munkánkat, ha az SAP-hoz kapcsolódóan olyan adatbázis alakítható ki a minősítésekhez, ami alapján könnyen eldönthető: milyen típusú eljárásban lehet beszerezni az igényelt terméket vagy szolgáltatást. Itt az értékhatárokra gondolok, hiszen egyetemi szinten bizonyos szabályok szerint a vásárlásokat egybe kell számítani. Jelenleg nincsenek adataink arról, hogy az elmúlt egy évben miből mennyit vásárolt az intézmény, ezekről milyen szerződések születtek. Ebben segíthet az SAP-rendszer, illetve abban is, hogy szorosabbá váljon kapcsolatunk a klinikákkal és a felhasználó szervezetekkel. Ez azért is nagyon fontos, mert a törvény alapján egyetemi szinten egybeszámított értékhatárok alapján kell megválasztani a jogszerű lebonyolítási formát, e miatt elkerülhetetlen a minősítések és az eljárások központi ügyintézése.

Szigorú előírások

– Talán nem véletlen, hogy eddig előfordultak a klinikákon önálló közbeszerzések, beszerzések, hiszen ők érzékelik közvetlenül, hogy mire lenne szükségük.

– Nem arról van szó, hogy mi akarnánk határozni az ilyen jellegű szakmai kérdésekről. Ezeket a döntéseket a főosztály sem befolyásolni, sem felülbírálni nem kívánja. Azt viszont nekünk kell megvizsgálnunk, hogy a vásárlás közbeszerzés-köteles-e vagy sem. Ha a törvény szerint a kivételek közé sorolható, akkor nem tartozik a hatáskörünkbe. Ha viszont igen, akkor már vannak feladataink: megvizsgálni, hogy az intézmény rendelkezik-e a szükséges pénzügyi fedezettel, milyen forrásból finanszírozza a vásárlást. Ellenőrizni kell, hogy a rendelkezésre álló készletből kielégíthető-e a felmerült igény. Tudnunk kell, hogy az eszközöknek milyen minőségi követelményrendszernek kell megfelelniük. Feladatunk továbbá az eljárás lefolytatása és a projekt felügyelete, hogy a megállapodások jogszerűek legyenek. A közbeszerzés tulajdonképpen egy szerződés-előkészítési folyamatnak tekinthető.

– És mennyi időt vesz igénybe?

– Nettó tízmillió, illetve 12,5 millió forintig egyszerű eljárást ír elő a jogszabály, ez 1-1,5 hónapig tart. Nagyobb összegű vásárlásoknál az előkészítéssel együtt 3-6 hónapig, esetleg tovább is. Az SAP-rendszer közbeszerzése például kivételesen sokáig elhúzódott: az előkészítés fél évig, a tendereztetés pedig 1 évig. Az 5 konzorciumból ketten jutottak el a tárgyalási szakaszig. Az ajánlattevőknek is sok fáradsággal jár egy ilyen eljárásban való részvétel. Az első szakaszban a cégeknek bizonyítaniuk kell alkalmasságukat, ehhez számos hatósági igazolást, nyilatkozatot, referenciát kell benyújtani, több szakmai és pénzügyi feltételnek kell megfelelni. Meglehetősen szigorú a törvény, egy formai hiba, be nem csatolt dokumentum vagy rosszul megfogalmazott nyilatkozat kizárással járhat. Érdemes szakértőket bevonni a munkába.

– Mi történik, ha a nyertes cég nem vagy nem megfelelően teljesíti a szerződésben vállaltakat?

– Akkor szerződésszegést követ el, és csakúgy, mint más megállapodásoknál, lehetőség van a szerződésbontásra, valamint új közbeszerzési eljárás kiírására.

Tolnai Kata–Pap Melinda

 
Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem újság | 2005/15. szám | Előző cikk | Következő cikk