Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem újság | 2004/6. szám | Előző cikk | Következő cikk
Semmelweis Egyetem · V. évfolyam 6. szám · 2004. április 30.
Csapatmunka és minőségi tudás

 
Dr. Hunyady László

Dr. Hunyady László, az ÁOK Élettani Intézet docense a közelmúltban megkapta a "Kiváló Diákköri Nevelő" kitüntető címet. Hunyady doktor nem először szerepel lapunk hasábjain, tanítványai évek óta jelentős sikereket érnek el a helyi TDK-konferencián.

- Jelenleg milyen kutatási területet irányít az Élettani Intézetben?

- A hormonreceptorok működését szabályozó molekuláris mechanizmusokat tanulmányozzuk. Vizsgálataink fő tárgya az angiotenzin II receptora, ami az emberi szervezet vérnyomás-szabályozásában és só-vízháztartásában játszik jelentős szerepet.

- Mit tart a legfontosabbnak a tudományos diákköri nevelésben?

- A hallgató, amikor diákkörös lesz, megismerkedik egy részterülettel. Ennél is fontosabb azonban, hogy elsajátítsa a tudományos munka értékrendjét és szemléletét. A diákköri munka sokat segít a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésében is, hiszen a hallgató tapasztalhatja, hogy a kísérletek során jelentkező problémákat hogyan lehet megoldani az elméleti tudáson alapuló logikus gondolkodással. Ezek a tapasztalatok nemcsak azoknak hasznosak, akik elméleti kutatással akarnak foglalkozni, hanem azoknak is, akik a későbbiekben klinikai pályára készülnek. A hallgató motiváltságát eleve meghatározza az alapérdeklődése, ugyanakkor az is fontos, hogy azok, akikkel a laborban együtt dolgozik, milyen hatással vannak rá. Ez a kétirányú interakció mindenképpen szükséges a jó munkához. Emellett természetesen a TDK jelenti a tudományos utánpótlás legfontosabb forrását. Nem lehet eléggé hangsúlyozni a diákköri munka jelentőségét a felsőoktatási intézményekben folyó tudományos tevékenység szempontjából.

Génmutációt kutatnak

- Jelenleg hány diákköröse van és milyen témákon dolgoznak?

- A munkacsoportban öt diákkörös van, akik részben sejtélettani problémákon (például az angiotenzin II receptor vizsgálatán) dolgoznak, illetve klinikai munkacsoportokkal való együttműködésben végzett klinikai-genetikai jellegű vizsgálatokban vesznek részt. Konkrétan, olyan vizsgáló módszerekről van szó, melyekben megpróbáljuk azonosítani azokat a génszakaszokat, amelyek genetikai eltéréseket (például a betegség kialakulásáért felelős mutációkat) tartalmaznak. Ezt követően célzottan végzett DNS szekvencia-vizsgálattal lehet pontosan megállapítani ezeket az eltéréseket.

- Hogyan szerepeltek diákjai az idei egyetemi TDK-konferencián?

- 1995 óta vagyok munkacsoport-vezető. Azóta 11 TDK előadást tartottak a hallgatóink, közülük 7 előadás első díjat nyert. Azt gondolom, az én mostani elismerésem is a diákköröseim érdeme, hiszen az ő eredményeik alapján jelöltek erre a címre. Igen fontosnak tartom kiemelni munkacsoportunk valamennyi munkatársának a szerepét, hiszen a tudományos tevékenység eredményességének alapja a jó csapatmunka. Számomra a legnagyobb örömet az jelenti, ha a munkatársaim sikereket érnek el. Nekünk, nevelőknek az a feladatunk, hogy lehetőséget teremtsünk az érdeklődő fiataloknak arra, hogy korszerű és színvonalas tudományos munkát végezhessenek. Bár az eredményesség nagyon fontos, azt is meg kell tanulniuk, hogy az elvégzett munka minősége sokkal fontosabb, mint a generált adatok mennyisége. Mestereimtől én is ezt a szemléletmódot tanultam és ezt igyekszem továbbadni a TDK-s hallgatóknak. Diákköröseink egy része PhD-hallgatóként folytatja a munkáját és lehetőségük van arra is, hogy külföldi laboratóriumokba is eljussanak. Aki viszont a klinikum irányába megy tovább, meggyőződésem szerint azok számára is hasznosak lesznek az elméleti intézetben megszerzett tapasztalatok.

Külföldi és magyar pályázatok

- A TDK-zóknak milyen publikálási lehetőségei vannak?

- A diákkörösök közül többen társszerzőként szerepeltek nemzetközi lapokban megjelent közleményekben. Első szerzős publikációt munkacsoportomban diákkörös még nem írt, ehhez nagyon sok tényezőnek kell egyszerre jelen lennie. A lehetőség azonban erre is megvan, és remélem, hogy hamarosan ilyen eseményre is lesz példa.

- Milyen támogatásokat kapnak a kutatásokhoz?

- Ez döntő részben külföldi forrásokból valósul meg. Ahhoz, hogy valóban kompetitív kutatómunkát végezzünk, mindenképpen külföldi forrásokat kell bevonni. Jelenleg az angol Wellcome Trust kutatásokat finanszírozó szervezettől kapunk segítséget. Idehaza az OTKA-pályázatok, az ESZCS-támogatások, valamint az OM-pályázatokra érkezett forintok segítenek az anyagi feltételek megteremtésében.

Ilonka Mária

 
Lap teteje | Semmelweis Egyetem újság | 2004/6. szám | Előző cikk | Következő cikk