Semmelweis Egyetem honlap |
Semmelweis Egyetem újság |
2008/5. szám |
Előző cikk |
Következő cikk
|
Semmelweis Egyetem · IX. évfolyam 5. szám · 2008. április 14. |
|
Az Egészségtudományi Kar Továbbképzési és Szakképzési Intézetében jártunk, az újpesti Erkel Gyula utcában. Perkó Magda intézetvezető docenst kérdeztük az itt folyó munkáról. – Az utóbbi időben sokat hallunk az Önök intézetéről, elsősorban a megnövekedett tanulólétszám és a sikeres pályázataiknak köszönhetően. Ám mielőtt erről beszélnénk, el kell mondanom, hogy kívül belül nagyon szép lett az épületük. – Az épület felújítása folyamatos, s külsejének megszépülése mellett korszerűen felszerelt tantermekben tanulhatnak hallgatóink. A kar vezetése nagy hangsúlyt fektet gyakorlati képzésünk infrastruktúrájának kialakítására is, az elmúlt tanévben vehettük át, büszkén mondom, a hazánkban egyedülálló „OXIARÉNÁT”, amely a mentőtiszt és mentőápoló képzés gyakorlati oktatásának színtere. Jelenleg folyik a gyógyszertári labor és a látszerész gyakorlóterem kialakítása, felszerelése. – Úgy tudom, jelentős uniós forrásokhoz jutottak, és országos szakképzési programokat indítanak. – Intézetünkben a munkát az orvos és szakdolgozói akkreditált, pontszerző továbbképzések szervezésével kezdtük. Tavaly év elején fogtunk hozzá az OKJ-s egészségügyi szakmai képzések tervezésének, előkészítésének. Első lépésként mentőápoló, pszichiátriai és mentálhigiénés szakápoló képzéseket indítottunk. A 2007/2008. tanévtől az indítandó szakok száma és létszáma jelentősen nőtt. Megkezdtük a fogászati és a gyógyszertári asszisztensképzést, de van gyógymasszőr csoportunk is. Hiányszakmákra figyelve – Hogyan választják ki, hogy melyik szakmacsoportban és milyen szakokat indítanak? – Alapvető célunk, hogy ne az elkövetkezendő évek szakmailag képzett, de potenciális munkanélküliek táborát növeljük. Mindent elkövetünk azért, hogy végzett szakembereink a munkaerő-piaci keresletnek megfelelően, nehézség nélkül tudjanak elhelyezkedni. Folyamatos kapcsolatban állunk az Állami Foglalkoztatási Szolgálattal, és az általuk meghatározott létszámban, a reális munkaerőpiaci igények alapján, elsősorban az úgynevezett hiányszakmákban indítjuk az évfolyamokat. – Ebben a jelenlegi átalakuló rendszerben létezik valódi kereslet az egészségügyi szakdolgozók iránt? – Igen. Meglepő volt számunkra is, mennyi hiányszakma van az egészségügyben, nagyon sok területen nem tudnak a kórházak, az egészségügyi szolgáltatók megfelelően képzett szakembereket foglalkoztatni. És ez nem csak Budapesten, országosan is nagyon nagy létszámban hiányzik például a szakképzett gyógyszertári vagy fogászati asszisztens és mentőápoló. – A finanszírozást hogyan tudják megoldani? A hallgatók számára önköltségesek ezek a képzések? – Nagyon kevés költségtérítéses, úgymond „fizetős” hallgatónk van, éppen a munkaerőpiac felé megnyilvánuló rugalmasságunk teszi ezt lehetővé. A képzési díjakat nem a képzésben résztvevők, hanem a Regionális Munkaügyi Központok, pályázatok útján részben az EU, kisebb részben a munkáltatók finanszírozzák. Legtöbb képzésünkben még a tankönyveket és a munkaruhát is térítésmentesen tudjuk tanulóinknak biztosítani. A jelenlegi képzéseinkben résztvevők létszámát az év végére 600 fő fölé tudjuk növelni. Munkáltató bevonása – Hogyan tudták a tanulólétszámot ilyen szinten tartani, amikor a szakképző iskolák zöme éppen a csökkenő jelentkezők számáról panaszkodik? – A kérdés munkánk legnehezebb részére irányul. Ma Magyarországon munkaerőpiacot szakképzéssel követni – nem is követni, hanem előtte járni – nagyon nehéz. Meggyőződésem, hogy iskolarendszerben szinte lehetetlen. Intézetünk csak iskolarendszeren kívüli, részidős képzéseket szervez. A központi programok, kerettantervek alapján készült helyi tanterveinket a szakma, ezen belül kiemelten a munkáltatók bevonásával alakítottuk ki. Ők egyébként jelen vannak a megvalósítás folyamatában is oktatóként, tereptanárként, szakmai segítőként, tanácsadóként. Ennek eredménye, hogy az Országos Mentőszolgálattal (OMSZ) stratégiai együttműködést kötöttünk, melynek értelmében országosan kizárólag intézetünk végzi az OMSZ részére a munka melletti mentőápoló képzést. Hasonló megállapodásunk van a Magángyógyszerészek Országos Szövetségével a gyógyszertári asszisztensképzésekről, de más szakmai és munkáltatói csoportokkal is szoros és előnyös együttműködés van kialakulóban. Ez pedig komoly szakmai kontrollt is biztosít a tananyagtartalmat illetően. Azt tanítjuk, amire a munkaerő-piaci kereslet oldalán a munkáltatók elvárnak a végzett szakembertől, az elméleti tudás mellett olyan gyakorlati készségeket, kompetenciákat igyekszünk kialakítani, amelyekkel a nálunk végzett szakembereknek feltétlenül rendelkezniük kell a munkavállaláshoz. – Látható, hogy nagy feladatot vállaltak, gondolok itt a személyi és tárgyi feltételekre… – Karunkon a főiskolai, egyetemi képzésekben oktató kollégáink, szívesen tanítanak a szakképzéseinkben is. Másrészről szakképzési profilunkat, szakmapolitikai céljainkat tervezetten és szervezetten kommunikálva, az adott szakterületen dolgozó és gyakorlattal rendelkező neves szakembereket sikerült bevonnunk az elméleti és a gyakorlati oktatásba. Hangsúlyozom a gyakorlat szót, ugyanis alapelvünk, hogy a jó szakképzés gerincét a színvonalas és napi szinten alkalmazható ismereteket nyújtó gyakorlati oktatás adja. A tárgyi feltételeket folyamatosan fejlesztjük, a kar vezetésének köszönhetően. Továbbá a munkáltatók által felajánlott szakképzési hozzájárulásokból, egyéb támogatásokból a fejlesztést biztosítottnak látom. Egységes tananyag – Említette hogy több képzésük országos jellegű, hogyan tudják ezt megvalósítani? – Jelentős igény merült fel, hogy ne csak budapesti helyszínen indítsunk képzéseket, ugyanis a munkáltatók és a szakmai szervezetek érthető elvárása, hogy az egész ország területén azonos feltételekkel és szakmai színvonalon, kedvezőbb költséghatékonysága miatt, decentrumokban is szervezzünk kihelyezett képzéseket. A mentőápoló képzést például március-áprilisban közel 400 fő beiskolázásával (14 osztály) indítottuk, ezek döntő többségét vidéken. Itt elsősorban az oktatási helyszínek biztosítása kapcsán szorosan együttműködünk a helyi főiskolákkal és szakképző intézményekkel. Előnye ennek a konstrukciónak, hogy a képzések minősége, a szakmai program, az óraszámok, a tananyagtartalom egységes. A képzési idő alatt többször végzünk méréseket, az egyes tananyagegységek végén a vizsgafeladatok azonosak minden képzőhelyen, az értékelést azonos bizottság végzi. Az OMSZ Oxyológiai Módszertani Központ, dr. Radnai Balázs vezetésével elkészítette a tantárgyankénti országosan egységes témazáró feladatlapokat. Minőségbiztosítási rendszerünkben kulcsfontosságú a minden képzőhelyre kötelezően érvényes folyamatszabályozási rendszerünk, az egységes dokumentáció, a rendszeres visszacsatolás. Ezt a rendszert természetesen nem csak az OMSz-szal, hanem más szervezetekkel való közös munka kapcsán is alkalmazzuk. – Továbbképzéseiket milyen szakmai célcsoport számára és témakörökben szervezik? – Az egészségügyi szakdolgozók számára szervezett pontszerző továbbképzéseink célcsoportja: ápolók, gyógyszertári asszisztensek, optometristák, gyógymasszőrök, és mentőtisztek. Az akkreditált orvostovábbképzéseink célcsoportja: háziorvosok, aneszteziológus és intenzív terápiás szakorvosok, sürgősségi betegellátásban dolgozók, továbbá sebész, belgyógyász, infektológus, hematológus szakorvosok. A továbbképzések témaköreit nagy számuk miatt nehéz lenne felsorolni, csak a legkeresettebbeket említem. Az egészségügyi szakdolgozók továbbképzéseinél ezek a következők: A betegmonitorozás aktualitásai, célorientált kezelések; A súlyos szeptikus betegek felismerése, kezelése, ápolása; Az „új szemléletű” vezető-kiválasztás a hazai egészségügyben; Gyakori betegségek, tünetek, masszázskezelés. Néhány példa az orvostovábbképzés témaköreiből: Hemodinamika és oxigenizáció az aneszteziológiában és intenzív terápiában; Súlyos szeptikus betegek intenzív terápiás ellátása. T.K. |
Semmelweis Egyetem honlap |
Semmelweis Egyetem újság |
2008/5. szám |
Előző cikk |
Következő cikk
|