A siket és nagyothalló felsőoktatási hallgatók beilleszkedése, valamint képzése nem lehet közömbös egyetlen felsőoktatási intézmény számára sem. A TF-en Horváth Balázs másoddiplomáját szerző testnevelő tanár szakos hallgató, a kar fogyatékosügyi koordinátora a következőkről számolt be lapunknak: a közelmúltban az amerikai Rochesteri Egyetem Technológiai Intézetében járt tanulmányúton. Olyan komplex berendezést ismert meg, amely segíti az ottani siket és nagyothalló diákok kommunikációját, tanulását. Magával hozta a megismert készülékek ismertetőit, elérhetőségét, a C-Print nevezetű jegyzetelő tolmácsoló szoftverrel együtt, melynek segítségével valós időben lehet az oktató által elhangzottakat számítógépen megjelentetni, illetve feliratozni. A munkamódszer adaptálása, valamint a szoftver honosítása folyamatban van. Az amerikai munkamódszerrel lehetőség van a hallgató középiskolai tanulmányait követő felzárkóztatásra (postsecondary education, 1-2 év), a jelnyelv és a szaktárgyi nyelvezet elsajátítására, majd felsőfokú tanulmányaik során számukra jegyzetelő tolmácsolási szolgáltatás biztosítására. Az USA-ban ez a szemléletmód nemcsak az egyenlő információhoz való hozzáférés elvét segíti, hanem siket, illetve halláscsökkent hallgatók magas tudásszintű diplomához való jutását is támogatja. A fogyatékosügyi koordinátor beszámolt arról, hogy idehaza már munkálkodnak egy információs hálózat kialakításán. Ehhez azonban bizonyos jogszabályokat meg kell változtatni. Ennek érdekében a felsőoktatási intézmények fogyatékosügyi koordinátorai, az érintett hallgatók, a regionális jelnyelvi tolmács szolgálatok, a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége, valamint a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány együttműködésével javaslatcsomagot készítenek elő a kormányzat számára.
I.M.
|