Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem újság | 2007/12. szám | Előző cikk | Következő cikk
Semmelweis Egyetem · VIII. évfolyam 12. szám · 2007. november 16.

Semmelweis Innovációs Központ

blank

Tudományból üzletet csinálni ma már nem kuriózum, hanem szinte elvárás, sőt sok esetben a kutatócsoport fennmaradásának feltétele. De hogyan is kezdjünk neki? Mik azok a projektek, amiket jól lehet hasznosítani? Mi különbözeteti meg a piacra alkalmas ötletet a tudományos eredménytől? És ki fogja mindezt végigcsinálni? Ezek azok a leggyakoribb kérdések, amelyeket gyakran hallunk tudományos kutatóktól és nehezen tudunk rá egymondatos válaszokat adni.

Egyetemünk új vállalkozása, a Semmelweis Innovációs Központ azzal a céllal jött létre, hogy elősegítse, támogassa és aktív közreműködésével sikerre vigye a legjobb ötleteket. Nem titkolt célunk, hogy az egyetem tágabb környezetéből, sőt az egész országból gyűjtsünk be innovatív ötleteket, induló vállalkozásokat, amelyekből külföldi szakemberek segítségével választjuk ki azokat, amelyek fél év intenzív munka révén piacképes cégekké alakulhatnak. Hogyan működik mindez a gyakorlatban?

  1. Kétnapos projektmenedzsment kurzust szervezünk, amely segítséget nyújt az érdeklődőknek abban, hogy meg tudják határozni saját ötleteik innovatív potenciálját, képet kapjanak arról, hogy milyen feladatok és lehetőségek várják az ötletgazdát.
  2. A jelentkező ötleteket nemzetközi szakértői csoport megszűri és 15-öt további fejlesztés céljából kiválaszt. Azok az ötletek, amelyek nem kerültek a legjobb 15 közé, írásos véleményt kapnak, amely segítséget nyújt a továbbfejlesztésben vagy a következő ötlet kidolgozásában.
  3. A bejutott projektek lehetőséget kapnak féléves intenzív fejlesztésre, amely egymásra épülő elemekből áll. Elsőként létrehozunk fejlesztő csapatokat, amelyek ideálisan az ötletgazdából, egy menedzser-jelöltből és egy üzleti életben tapasztalt mentorból állnak. Ezután megvizsgáljuk a termék piacosíthatósági lehetőségeit, piackutatást, fejlesztési tervet készítünk. Ha szükséges, ebben a korai fázisban üzleti angyalokat, azaz magántőkét is bevonunk a rendszerbe és az ötletgazda, amennyiben még nincsen, megalapíthatja az innovatív ötletén alapuló projektcégét.
  4. További kurzusok, coaching és workshopok révén a cégek kidolgozzák üzleti tervüket, elkészítik a protoípusokat, illetve mindazt, ami a piacra lépéshez szükséges, majd üzleti tervverseny keretében megküzdenek a további forrásokért, tőkebefektetésekért.
  5. Felismerve az induló innovatív cégek sérülékenységét, további mentorálást szervezünk a korai növekedés problémáinak megoldásához, a piacon való megerősödéshez.

A program megvalósítását folyamatosan végezzük, a projektkeresés megkezdődött, az első szűrési forduló 2008 januárjában zárul. Terveink szerint a programot minden évben meghirdetjük, a sikeressé vált vállalkozásokat a későbbiekben bevonva a mentorálás folyamatába. Partnerül a legjobb hazai szakembereket, üzleti tréning cégeket, befektetési társaságokat és sikeres vállalatvezetőket kértük fel, akik az európai innováció kiemelkedő szakembereivel közösen vesznek részt a munkában. A program végrehajtásához az NKTH 250 millió forintos támogatást ad, amelyhez a Semmelweis Innovációs Központ ugyanennyi önrészt biztosít – minden adott tehát ahhoz, hogy a kiválasztott ötletekből sikeres cégeket segítsünk létrehozni.

Dr. Lacza Zsombor
blank

Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny

November 5-én a Magyar Szabadalmi Hivatalban tartott rendezvényen hirdették meg a Magyar Innovációs Szövetség által az OKM és a Magyar Szabadalmi Hivatal közreműködésével szervezett „Ifjúság-Innováció-Tudomány” című szakmai programon. További részletek és pályázati kiírás a http://www.innovacio.hu/3a_hu.php webhelyen.

 
Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem újság | 2007/12. szám | Előző cikk | Következő cikk