 |
 |
Kovács Norbert |
|
Jól sikerült a TF korábbi házi TDK versenye Kőszegi Boglárka és Kovács Norbert számára. Első helyezést értek el az Edzéselmélet szekcióban „A rúdugráskor mért paraméterek faktoranalízis vizsgálata” című előadásukkal. A kutatópáros férfitagja már végzett testnevelő tanár, most szerzi atlétika szakedzői diplomáját. Kőszegi Boglárka pedig ötödévesként páros szakon – testnevelés és gyógytestnevelés – tanul a karon.
A rúdugrás meglehetősen összetett versenyszám. Oktatásával kapcsolatban sok az előítélet és a félelem. Tanításakor nem is a versenysportban alkalmazott technika és a versenyeredmények elérése a cél, hanem egy izgalmas sportélmény nyújtása és az érdeklődés felkeltése a fiatalok számára. Sokan joggal állítják, hogy az iskolai körülmények nem teszik lehetővé a biztonságos oktatást. Ám a rúddal való távolba ugrások és az alacsonyabb magasságok feletti homokba átugrások szivacsdomb nélkül is lehetségesek. A rúdugrás elsajátítása szempontjából szenzitív időszak a 13-15 éves kor. Ezért lenne fontos, hogy minél több fiatal mihamarabb megismerkedjen ezzel az összetett, ám izgalmas versenyszámmal – tudtuk meg Kőszegi Boglárkától.
A két elsődíjas TDK-s kutatási eredményeit faktoranalízis módszerével vizsgálta, amely megerősítette a korábban lineáris korrelációval tapasztalt törvényszerűségeket. Az elméleti megállapításokat sikerült átültetniük a gyakorlatba. Elsősorban a képesség faktorokat nézték, mert ezek befolyásolják leginkább a kezdő rúdugrók hatékony oktatását. Bebizonyosodott, hogy a kezdő rúdugrók előmenetelét az atletikus képességek faktora, valamint egy bizonyos tornász faktor befolyásolja.
Témavezetőjük, dr. Vágó Béla egyetemi adjunktus, edző, mestertanár tanácsaival és sokévi tapasztalatával igen sokan segített a sikeres előadás létrehozásában. Az tudományos diákkörösök a TF Nemzetközi TDK konferencián is megmérették magukat, ott Kovács Norbert tartotta az előadást angol nyelven.
Boglárka még nem döntötte el, hogy a diplomázás után tanári állást vállal-e vagy megpróbálkozik a doktori iskola elvégzésével is. Norbert ugyancsak gondolkodik a PhD-fokozat megszerzésén, de semmiképpen sem adja fel a tanítást.
I. M.
|