Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem �js�g | 2004/14. sz�m | El�z� cikk | K�vetkez� cikk
Semmelweis Egyetem · V. ďż˝vfolyam 14. szďż˝m · 2004. november 26.
Tan�tani szeretettel, felel�ss�ggel
Dr. Tarj�n Enik�

„Az oktatďż˝s az egyik legfontosabb dolog az ďż˝letemben. Szďż˝momra ebben teljesedik ki az egyetemi hďż˝rmas funkciďż˝. Hisz 38 ďż˝ve azon igyekszem, hogy mindazt, amit a gyďż˝gyďż˝tďż˝sban vagy a kutatďż˝sban teszek, minďż˝l jobban tovďż˝bbadhassam” – vallja a „kivďż˝lďż˝ oktatďż˝i” cďż˝mmel kitďż˝ntetett dr. Tarjďż˝n Enikďż˝, a Pulmonolďż˝giai Klinika docense.

Negyedďż˝ves medikďż˝k ďż˝lik kďż˝rbe Tarjďż˝n tanďż˝rnďż˝t a klinika egyik szobďż˝jďż˝ban. Nemrďż˝g kezdtďż˝k a pulmonolďż˝giai gyakorlatot, ezďż˝ttal egy 50 ďż˝ves nďż˝beteg anamnďż˝zis-felvďż˝telďż˝rďż˝l szďż˝molnak be. A tanďż˝rnďż˝ ďż˝szrevďż˝tlenďż˝l irďż˝nyďż˝tja a beszďż˝lgetďż˝st. „Mondjad bďż˝tran” – bďż˝ztatja vďż˝lemďż˝nyre az egyik hallgatďż˝t, dicsďż˝r, kiegďż˝szďż˝ti a vďż˝laszokat. Nyomatďż˝kosan hangsďż˝lyoz egy-egy rďż˝szletet, aztďż˝n ďż˝sszefďż˝ggďż˝seiben is lďż˝ttatja a kďż˝rkďż˝pet. Kitďż˝r a beteg pszichďż˝s ďż˝llapotďż˝ra, a csalďż˝dtagok aggodalmaira. Rďż˝ntgenfelvďż˝telen mutatja a mďż˝tďż˝t eredmďż˝nyďż˝t, ismerteti a tovďż˝bbi kezelďż˝seket ďż˝s a vďż˝rhatďż˝ kilďż˝tďż˝sokat. Azutďż˝n irďż˝ny a kďż˝rterem. Nagyon fontos ugyanis, hogy a hallgatďż˝knak legyen a betegekkel szemďż˝lyes kapcsolatuk. Sajďż˝tďż˝tsďż˝k el a betegsďż˝g-megkďż˝zelďż˝tďż˝s mďż˝djait, lďż˝ssďż˝k „pulmonolďż˝gus szemmel” a rďż˝ntgenfelvďż˝teleket, s a pďż˝rhuzamosan tanult gyďż˝gyszertan kiegďż˝szďż˝tďż˝sekďż˝nt alaposabban ismerjďż˝k meg az e szakterďż˝leten hasznďż˝latos medicinďż˝kat – nemcsak elmďż˝letben, hanem a gyakorlatban is. Ez dr. Tarjďż˝n Enikďż˝ pedagďż˝gia elve.

Kollegi�lis szigorral

– Az elsďż˝ perctďż˝l kezdve kďż˝zvetlen lďż˝gkďż˝rre tďż˝rekedtem, talďż˝n belgyďż˝gyďż˝szati tanulmďż˝nyaimbďż˝l hoztam a pďż˝ldďż˝t, remek gyakorlatvezetďż˝m volt: a ma mďż˝r nyugdďż˝jas dr. Hoffman Artur tanďż˝r ďż˝r az I. Belklinikďż˝n. Mďż˝r egy ideje vezettem gyakorlatokat, amikor dr. Miskovits Gusztďż˝v professzor ďż˝r, akkori klinikaigazgatďż˝ szďż˝lt, hogy ezentďż˝l tarthatok tantermi elďż˝adďż˝sokat is. Ez nagyon nagy elismerďż˝st jelentett tďż˝le, mert rendkďż˝vďż˝l komolyan vette az oktatďż˝st, sokat kďż˝vetelt tďż˝lďż˝nk. Vďż˝ratlanul megjelent a foglalkozďż˝sokon, fďż˝ltett nďż˝hďż˝ny kďż˝rdďż˝st a hallgatďż˝knak ďż˝s abbďż˝l mďż˝rte le a gyakorlatvezetďż˝ teljesďż˝tmďż˝nyďż˝t. Aztďż˝n vďż˝lemďż˝nyt mondott, fďż˝leg, hogy milyen tďż˝mďż˝kra helyezzďż˝k a hangsďż˝lyt oktatďż˝skor, sokat lehetett ebbďż˝l tanulni. Jďż˝voltďż˝bďż˝l egy szďż˝lesebb spektrumďż˝ belgyďż˝gyďż˝szati szemlďż˝letet szerezhettem (3 ďż˝vet tďż˝ltďż˝ttem a III. Belklinikďż˝n). A szintďż˝n nagy tudďż˝sďż˝, mďż˝veltsďż˝gďż˝ dr. Hutďż˝s Imre professzor ďż˝r tďż˝mogatďż˝sďż˝val meg az infektolďż˝giďż˝ban mďż˝lyďż˝lhettem el. Ahogy ďż˝ bďż˝nik az emberekkel, azt tanďż˝tani kellene. Dr. Magyar Pďż˝l professzor ďż˝rtďż˝l pedig a hosszďż˝ ideje tartďż˝ kďż˝zďż˝s tudomďż˝nyos munkďż˝nkban kaptam sok segďż˝tsďż˝get.

Mivel a docens asszony koll�gak�nt kezeli a medikusokat, a betegek is jobban elfogadj�k �ket, n�ha t�bbet mondanak el nekik, mint a kezel�orvosuknak. Oktat�k�nt nem sz�vesen buktat, helyette ink�bb igyekszik kihozni a vizsg�z�b�l a lehet� legt�bbet. Az alapvet� ismereteket az�rt megk�veteli, hisz emberi �letek m�lhatnak ezen.

Tud�soszt�s b�s�ggel

– Olyannyira kďż˝tďż˝dďż˝m az oktatďż˝shoz, hogy alighanem a gďż˝njeimben is bennevan a tanďż˝tďż˝s szeretete. Nagyapďż˝m tanďż˝r volt, fizikus ďż˝desapďż˝m, dr. Tarjďż˝n Imre akadďż˝mikus pedig 1950-1982-ig vezette az ďż˝ltala szervezett Biofizikai Intďż˝zetet az egyetemen, dďż˝kďż˝ni, tudomďż˝nyos rektor-helyettesi teendďż˝ket is ellďż˝tott. Irt az oktatďż˝s fontossďż˝gďż˝rďż˝l, elďż˝adďż˝sait kďż˝sďż˝rletekkel szďż˝nesďż˝tette, ďż˝n meg ďż˝rdekesebb, tanulsďż˝gosabb eseteket mutatok be.

A kďż˝lfďż˝ldi diďż˝kok nagyon felkďż˝szďż˝ltek – mondja – mindenre aprďż˝lďż˝kosan rďż˝kďż˝rdeznek, az utolsďż˝ pillanatig kihasznďż˝ljďż˝k a foglalkozďż˝sokat. Sajnos, a tďż˝bb ďż˝ves itt-tartďż˝zkodďż˝s alatt sem tanulnak meg magyarul, ďż˝gy csak a gyakorlatvezetďż˝ kďż˝zvetďż˝tďż˝sďż˝vel kďż˝pesek kommunikďż˝lni a beteggel. Tarjďż˝n docensnďż˝ rďż˝szt vesz a pulmonolďż˝gus ďż˝s hďż˝ziorvosi rezidenskďż˝pzďż˝sben, valamint a nďż˝vďż˝rek ďż˝s szakasszisztensek tovďż˝bbkďż˝pzďż˝sďż˝ben is. Rendszeresen elďż˝adďż˝sokat tart hazai ďż˝s nemzetkďż˝zi konferenciďż˝kon, gyakorta felkďż˝rt elďż˝adďż˝ja kreditpontos szakmai tovďż˝bbkďż˝pzďż˝seknek. S ďż˝ppoly jďż˝ ďż˝rzďż˝st jelent szďż˝mďż˝ra, ha megfogadjďż˝k a tanďż˝csait, mint amikor kedvesen emlegetik ďż˝t az egykori tanďż˝tvďż˝nyok, kik kďż˝zďż˝l sokan szďż˝p karriert futottak be azďż˝ta.

J�v��rt agg�d�s

– Rajtunk, oktatďż˝kon is mďż˝lik, hogy milyen orvosok lesznek az utďż˝nunk kďż˝vetkezďż˝k – emberileg, szakmailag, mennyire ďż˝rzik majd tehernek az ďż˝llandďż˝ kďż˝pzďż˝st, felkďż˝szďż˝lďż˝st. ďż˝desapďż˝m mondogatta mindig: szeretni kell a tanulďż˝st, nem pedig szenvedni tďż˝le. Meg kell talďż˝lni azt a szďż˝psďż˝get, ďż˝rďż˝met, amit a tudďż˝s jelent. Mert az a tied, azt nem vehetik el tďż˝led. Ezďż˝rt figyelem aggodalommal manapsďż˝g a felsďż˝oktatďż˝si reformelkďż˝pzelďż˝seket, mert fďż˝lďż˝, hogy ezek olyan mďż˝rtďż˝kben avatkoznak bele az egyetemi autonďż˝miďż˝ba, hogy mďż˝r vilďż˝ghďż˝rďż˝ orvoskďż˝pzďż˝sďż˝nket veszďż˝lyeztetnďż˝k. Nekďż˝nk ďż˝riznďż˝nk, vďż˝denďż˝nk kell egyik legfontosabb nemzeti kincsďż˝nket, a szďż˝rkeďż˝llomďż˝nyunkat.

T�th Andrea

 
Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem �js�g | 2004/14. sz�m | El�z� cikk | K�vetkez� cikk