|
Semmelweis Egyetem honlap |
Semmelweis Egyetem �js�g |
2004/14. sz�m |
El�z� cikk |
K�vetkez� cikk
|
| Semmelweis Egyetem · V. ďż˝vfolyam 14. szďż˝m · 2004. november 26. |
| Pedag�giai kutat�sok, oktat�sfejleszt�s |
Dr. Szabolcs Istvďż˝n egyetemi tanďż˝r nemrďż˝giben kapott fďż˝igazgatďż˝-helyettesi megbďż˝zďż˝st az Egďż˝szsďż˝gďż˝gyi Fďż˝iskolai Karon. Ilyen pozďż˝ciďż˝ ez idďż˝ig nem lďż˝tezett. Dr. Mďż˝szďż˝ros Judit fďż˝igazgatďż˝ kďż˝t feladatkďż˝rrel bďż˝zta meg helyettesďż˝t, a kďż˝lkapcsolatok ďż˝s a tudomďż˝nyos tevďż˝kenysďż˝g koordinďż˝lďż˝sďż˝val. A kettďż˝ ďż˝sszefďż˝gg egymďż˝ssal, mert a kďż˝lkapcsolatok egy rďż˝sze tudomďż˝nyos jellegďż˝. Hogy miďż˝rt lďż˝tesďż˝lt a tudomďż˝nyos ďż˝s kďż˝lkapcsolati fďż˝igazgatďż˝-helyettesi poszt, s melyek az ezzel kapcsolatos feladatok – errďż˝l beszďż˝lt Szabolcs professzor lapunknak. A kďż˝lkapcsolatok legfontosabb terďż˝lete a hallgatďż˝-, illetve az oktatďż˝csere, fďż˝leg az Erasmus-programon belďż˝l. Ezt nem ďż˝n, hanem dr. Hollďż˝s Sďż˝ndor tanďż˝r ďż˝r koordinďż˝lja, aki ezt a tevďż˝kenysďż˝get rďż˝gďż˝ta, kivďż˝lďż˝an ďż˝s eredmďż˝nyesen vďż˝gzi. Kďż˝lkapcsolatok A kďż˝lkapcsolatok mďż˝sik rďż˝szďż˝t a tudomďż˝nyos kapcsolatok kďż˝pezik, ezek fejlesztďż˝se az egyes tanszďż˝kek kezdemďż˝nyezďż˝sďż˝re tďż˝rtďż˝nik. Itt segďż˝tďż˝, koordinďż˝lďż˝ szerepem van. A kďż˝lkapcsolatoknak van egy harmadik, egyre fontosabb terďż˝lete is: nemzetkďż˝zi kapcsolatteremtďż˝s, egyďż˝ttmďż˝kďż˝dďż˝s a szak- ďż˝s tantďż˝rgyfejlesztďż˝sek terďż˝letďż˝n. A Bologna-program rďż˝szben ďż˝talakďż˝tja a fďż˝iskolai kďż˝pzďż˝st, de elvďż˝rďż˝s annak eurďż˝pai egysďż˝gesďż˝tďż˝se, ďż˝tlďż˝thatďż˝sďż˝ga, ellenďż˝rizhetďż˝sďż˝ge, a minďż˝sďż˝gbiztosďż˝tďż˝s is. Ezen a terďż˝leten a fďż˝iskolai kar az Erasmus-program ezirďż˝nyďż˝ pďż˝lyďż˝zatďż˝nak magyar rďż˝sztvevďż˝je, eredmďż˝nyesen dolgozik, ďż˝s ez elsďż˝sorban szintďż˝n nem az ďż˝n, hanem mďż˝sok ďż˝rdeme. A kar tervezi az egyetemi szintďż˝ MSc kďż˝pzďż˝s tovďż˝bbfejlesztďż˝sďż˝t. Erre jďż˝ alapot ad a Bologna-program megvalďż˝sďż˝tďż˝sa. Az egyetemi szintďż˝ kďż˝pzďż˝s curriculum-fejlesztďż˝sďż˝ben fontos szerepe van a nemzetkďż˝zi kapcsolatoknak, helyes ďż˝ttekinteni ďż˝s ďż˝tvenni mďż˝s egyetemek tapasztalatait. Egyszerďż˝bben fogalmazva: figyeljďż˝k mďż˝s egyetemek, fďż˝iskolďż˝k curriculumďż˝t ďż˝s azok felhasznďż˝lďż˝sďż˝val alakďż˝tsuk ki a sajďż˝tunkat. Tudomďż˝nyos munka A fďż˝iskolai kar tudomďż˝nyos tevďż˝kenysďż˝ge jelenleg mďż˝g fejlesztendďż˝. A fďż˝igazgatďż˝-helyettes szerepe itt is a koordinďż˝lďż˝s, amiben a kar Tudomďż˝nyos Bizottsďż˝ga segďż˝tsďż˝gemre van. A bizottsďż˝g osztja el a normatďż˝v kutatďż˝si tďż˝mogatďż˝st, felďż˝gyeli a felhasznďż˝lďż˝st ďż˝s a kutatďż˝s eredmďż˝nyessďż˝gďż˝t. Bekďż˝ri a tudomďż˝nyos tevďż˝kenysďż˝grďż˝l szďż˝lďż˝ ďż˝ves beszďż˝molďż˝kat, amelyek az akkreditďż˝ciďż˝hoz is szďż˝ksďż˝gesek. A tudomďż˝nyos tevďż˝kenysďż˝gnek a fďż˝iskolďż˝n kďż˝t fďż˝ irďż˝nya van. Az egyik a szokďż˝sos diďż˝kkďż˝ri tevďż˝kenysďż˝g, a mďż˝sik, ami most egyre inkďż˝bb fontossďż˝ vďż˝lik, a PhD-kďż˝pzďż˝s. A kar a Patolďż˝giai Tudomďż˝nyok Doktori Iskolďż˝ban a Kďż˝zegďż˝szsďż˝gďż˝gyi ďż˝s Egďż˝szsďż˝gtudomďż˝nyi Kutatďż˝sok Programban (vezetďż˝je dr. Sďż˝tonyi Pďż˝ter) van alprogramja. Itt viszonylag sok PhD-hallgatďż˝nk dolgozik, de mďż˝g kevesen vďż˝dtek. Termďż˝szetesen nem kďż˝nnyďż˝ tudomďż˝nyos munkďż˝t vďż˝gezni ott, ahol alig van laboratďż˝riumi hďż˝ttďż˝r ďż˝s az oktatďż˝k tďż˝bbsďż˝ge rendkďż˝vďż˝l leterhelt a hallgatďż˝i ďż˝rďż˝k nagy szďż˝ma miatt. A PhD-kďż˝pzďż˝s anyagi hďż˝ttere – ami pedig fontos – a mi karunkon igencsak szegďż˝nyes ďż˝s ez ďż˝ltalďż˝ban vonatkozik tudomďż˝nyos tevďż˝kenysďż˝gďż˝nkre. Az egyetem az oktatďż˝k szďż˝mďż˝nak, valamint az elnyert pďż˝lyďż˝zatoknak arďż˝nyďż˝ban korrekt mďż˝don osztja el a normatďż˝v kutatďż˝st finanszďż˝rozďż˝ ďż˝sszeget. ďż˝m mivel a fďż˝iskola kicsi, kevesen vagyunk ďż˝s jelenleg a tudomďż˝nyos tevďż˝kenysďż˝gďż˝nk messze nem olyan szďż˝nvonalďż˝, mint pďż˝ldďż˝ul az ďż˝OK-ďż˝. A doktorkďż˝pzďż˝s fejlesztďż˝sďż˝t a fďż˝iskolai karon az is indokolja, hogy az ďż˝j felsďż˝oktatďż˝si tďż˝rvďż˝ny ďż˝rtelmďż˝ben gyakorlatilag kďż˝telezďż˝ lesz a PhD-fokozat megszerzďż˝se ahhoz, hogy valaki fďż˝iskolai, illetve egyetemi karriert csinďż˝ljon. A fďż˝iskolďż˝n mďż˝g kevďż˝s a PhD-fokozattal rendelkezďż˝k szďż˝ma, ezt mindenkďż˝ppen nďż˝velni kell ďż˝s fďż˝leg a fiatal oktatďż˝knak kell tudniuk bekapcsolďż˝dni a PhD kďż˝pzďż˝sbe. Az oktatďż˝k fel is ismertďż˝k ennek szďż˝ksďż˝gessďż˝gďż˝t, ezďż˝rt nem csak a Semmelweis Egyetem, hanem mďż˝s egyetemek doktori iskolďż˝iban is hallgatnak elďż˝adďż˝sokat, igyekeznek megszerezni a fokozatot. Kďż˝lďż˝nbďż˝zik a fďż˝iskolai ďż˝s az egyetemi kutatďż˝s A fďż˝iskolai kutatďż˝snak nem szabadna alacsonyabb szintďż˝nek lennie, mint az egyeteminek, de mďż˝smilyennek igen. Hiszen nďż˝lunk kicsi a laboratďż˝riumi hďż˝ttďż˝r, ďż˝s nem folyik kďż˝zvetlen klinikai betegellďż˝tďż˝s. Ezďż˝rt a kutatďż˝si tevďż˝kenysďż˝g egyik fďż˝ irďż˝nya az oktatďż˝sfejlesztďż˝s, azaz pedagďż˝giai jellegďż˝. Az egyďż˝ttmďż˝kďż˝dďż˝ intďż˝zmďż˝nyeknďż˝l, ahol a mi hallgatďż˝ink gyakorlatot folytatnak, lehetďż˝sďż˝g nyďż˝lik klinikai jellegďż˝ vizsgďż˝latok elvďż˝gzďż˝sďż˝re is. A gyďż˝gytornďż˝sz szakot vennďż˝m pďż˝ldakďż˝nt, ahol a kutatďż˝si tevďż˝kenysďż˝g klinikai irďż˝nyďż˝. Egy egďż˝szsďż˝gďż˝gyi fďż˝iskolďż˝n, ahol a preventďż˝v medicina oktatďż˝sa kiemelkedďż˝en fontos, lďż˝nyeges az ilyen irďż˝nyďż˝ kutatďż˝s is. Csalďż˝dgondozďż˝si Tanszďż˝kďż˝nk pďż˝ldďż˝ul a dohďż˝nyzďż˝si szokďż˝sok felmďż˝rďż˝sďż˝vel foglalkozik ďż˝s mďż˝s tanszďż˝keken is kiterjedt nďż˝pegďż˝szsďż˝gďż˝gyi kutatďż˝sok folynak (Tďż˝rsadalomegďż˝szsďż˝gďż˝gyi Intďż˝zet, Nďż˝pegďż˝szsďż˝gtani Intďż˝zet). Az utďż˝bbi kďż˝t ďż˝vben a kar sikeresen vesz rďż˝szt Eurďż˝pai Uniďż˝s pďż˝lyďż˝zatokban. A PORGROW projekt (6. Keretprogram) azt vizsgďż˝lja, hogy a 9 rďż˝sztvevďż˝ orszďż˝gban hogyan viszonyulnak az elhďż˝zďż˝shoz, azaz milyen az „obesitas politika”. A fďż˝iskola meghďż˝vott partner. A Public Health Program egy olyan projektet tďż˝mogat, amelyet a mi karunk ďż˝llďż˝tott ďż˝ssze ďż˝s szervezett meg: 14 orszďż˝gban hasonlďż˝tjuk ďż˝ssze az idďż˝sek tďż˝plďż˝ltsďż˝gi ďż˝llapotďż˝rďż˝l fellelhetďż˝ adatokat. Diďż˝kkďż˝ri tevďż˝kenysďż˝g A diďż˝kkďż˝ri munka a fďż˝iskolďż˝n hagyomďż˝nyosan jďż˝l mďż˝kďż˝dik, tekintettel arra, hogy vďż˝gzďż˝s hallgatďż˝inktďż˝l olyan szakdolgozatokat vďż˝runk el, amelyek sajďż˝t vizsgďż˝latokat is kell hogy tartalmazzanak. ďż˝vente konferenciďż˝t rendezďż˝nk Csďż˝k Zsuzsa tanďż˝rnďż˝ szervezďż˝sďż˝vel, a legjobbakat az Orszďż˝gos Diďż˝kkďż˝ri Konferenciďż˝ra kďż˝ldjďż˝k. Megďż˝tďż˝lďż˝sem szerint a TDK munka akkor lehet magasabb szintďż˝, ha ďż˝sszekapcsolhatďż˝ a PhD kďż˝pzďż˝ssel. Ez alatt azt kell ďż˝rteni, hogy egy-egy oktatďż˝, aki PhD kďż˝pzďż˝sben vesz rďż˝szt, gyďż˝jtse maga kďż˝rďż˝ sajďż˝t munkďż˝ja sorďż˝n a hallgatďż˝kat ďż˝s prďż˝bďż˝lja megosztani velďż˝k ezt a tevďż˝kenysďż˝get. Ebbďż˝l mindkďż˝t oldal csak profitďż˝lhat. Lejegyezte: Stanczik Edina |
|
Semmelweis Egyetem honlap |
Semmelweis Egyetem �js�g |
2004/14. sz�m |
El�z� cikk |
K�vetkez� cikk
|