Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem �js�g | 2004/14. sz�m | El�z� cikk | K�vetkez� cikk
Semmelweis Egyetem · V. ďż˝vfolyam 14. szďż˝m · 2004. november 26.
Pedag�giai kutat�sok, oktat�sfejleszt�s
Dr. Szabolcs Istv�n

Dr. Szabolcs Istvďż˝n egyetemi tanďż˝r nemrďż˝giben kapott fďż˝igazgatďż˝-helyettesi megbďż˝zďż˝st az Egďż˝szsďż˝gďż˝gyi Fďż˝iskolai Karon. Ilyen pozďż˝ciďż˝ ez idďż˝ig nem lďż˝tezett. Dr. Mďż˝szďż˝ros Judit fďż˝igazgatďż˝ kďż˝t feladatkďż˝rrel bďż˝zta meg helyettesďż˝t, a kďż˝lkapcsolatok ďż˝s a tudomďż˝nyos tevďż˝kenysďż˝g koordinďż˝lďż˝sďż˝val. A kettďż˝ ďż˝sszefďż˝gg egymďż˝ssal, mert a kďż˝lkapcsolatok egy rďż˝sze tudomďż˝nyos jellegďż˝. Hogy miďż˝rt lďż˝tesďż˝lt a tudomďż˝nyos ďż˝s kďż˝lkapcsolati fďż˝igazgatďż˝-helyettesi poszt, s melyek az ezzel kapcsolatos feladatok – errďż˝l beszďż˝lt Szabolcs professzor lapunknak.

A k�lkapcsolatok legfontosabb ter�lete a hallgat�-, illetve az oktat�csere, f�leg az Erasmus-programon bel�l. Ezt nem �n, hanem dr. Holl�s S�ndor tan�r �r koordin�lja, aki ezt a tev�kenys�get r�g�ta, kiv�l�an �s eredm�nyesen v�gzi.

K�lkapcsolatok

A k�lkapcsolatok m�sik r�sz�t a tudom�nyos kapcsolatok k�pezik, ezek fejleszt�se az egyes tansz�kek kezdem�nyez�s�re t�rt�nik. Itt seg�t�, koordin�l� szerepem van.

A k�lkapcsolatoknak van egy harmadik, egyre fontosabb ter�lete is: nemzetk�zi kapcsolatteremt�s, egy�ttm�k�d�s a szak- �s tant�rgyfejleszt�sek ter�let�n. A Bologna-program r�szben �talak�tja a f�iskolai k�pz�st, de elv�r�s annak eur�pai egys�ges�t�se, �tl�that�s�ga, ellen�rizhet�s�ge, a min�s�gbiztos�t�s is. Ezen a ter�leten a f�iskolai kar az Erasmus-program ezir�ny� p�ly�zat�nak magyar r�sztvev�je, eredm�nyesen dolgozik, �s ez els�sorban szint�n nem az �n, hanem m�sok �rdeme.

A kar tervezi az egyetemi szint� MSc k�pz�s tov�bbfejleszt�s�t. Erre j� alapot ad a Bologna-program megval�s�t�sa. Az egyetemi szint� k�pz�s curriculum-fejleszt�s�ben fontos szerepe van a nemzetk�zi kapcsolatoknak, helyes �ttekinteni �s �tvenni m�s egyetemek tapasztalatait. Egyszer�bben fogalmazva: figyelj�k m�s egyetemek, f�iskol�k curriculum�t �s azok felhaszn�l�s�val alak�tsuk ki a saj�tunkat.

Tudom�nyos munka

A f�iskolai kar tudom�nyos tev�kenys�ge jelenleg m�g fejlesztend�. A f�igazgat�-helyettes szerepe itt is a koordin�l�s, amiben a kar Tudom�nyos Bizotts�ga seg�ts�gemre van. A bizotts�g osztja el a normat�v kutat�si t�mogat�st, fel�gyeli a felhaszn�l�st �s a kutat�s eredm�nyess�g�t. Bek�ri a tudom�nyos tev�kenys�gr�l sz�l� �ves besz�mol�kat, amelyek az akkredit�ci�hoz is sz�ks�gesek.

A tudom�nyos tev�kenys�gnek a f�iskol�n k�t f� ir�nya van. Az egyik a szok�sos di�kk�ri tev�kenys�g, a m�sik, ami most egyre ink�bb fontoss� v�lik, a PhD-k�pz�s. A kar a Patol�giai Tudom�nyok Doktori Iskol�ban a K�zeg�szs�g�gyi �s Eg�szs�gtudom�nyi Kutat�sok Programban (vezet�je dr. S�tonyi P�ter) van alprogramja. Itt viszonylag sok PhD-hallgat�nk dolgozik, de m�g kevesen v�dtek. Term�szetesen nem k�nny� tudom�nyos munk�t v�gezni ott, ahol alig van laborat�riumi h�tt�r �s az oktat�k t�bbs�ge rendk�v�l leterhelt a hallgat�i �r�k nagy sz�ma miatt.

A PhD-kďż˝pzďż˝s anyagi hďż˝ttere – ami pedig fontos – a mi karunkon igencsak szegďż˝nyes ďż˝s ez ďż˝ltalďż˝ban vonatkozik tudomďż˝nyos tevďż˝kenysďż˝gďż˝nkre. Az egyetem az oktatďż˝k szďż˝mďż˝nak, valamint az elnyert pďż˝lyďż˝zatoknak arďż˝nyďż˝ban korrekt mďż˝don osztja el a normatďż˝v kutatďż˝st finanszďż˝rozďż˝ ďż˝sszeget. ďż˝m mivel a fďż˝iskola kicsi, kevesen vagyunk ďż˝s jelenleg a tudomďż˝nyos tevďż˝kenysďż˝gďż˝nk messze nem olyan szďż˝nvonalďż˝, mint pďż˝ldďż˝ul az ďż˝OK-ďż˝.

A doktork�pz�s fejleszt�s�t a f�iskolai karon az is indokolja, hogy az �j fels�oktat�si t�rv�ny �rtelm�ben gyakorlatilag k�telez� lesz a PhD-fokozat megszerz�se ahhoz, hogy valaki f�iskolai, illetve egyetemi karriert csin�ljon. A f�iskol�n m�g kev�s a PhD-fokozattal rendelkez�k sz�ma, ezt mindenk�ppen n�velni kell �s f�leg a fiatal oktat�knak kell tudniuk bekapcsol�dni a PhD k�pz�sbe. Az oktat�k fel is ismert�k ennek sz�ks�gess�g�t, ez�rt nem csak a Semmelweis Egyetem, hanem m�s egyetemek doktori iskol�iban is hallgatnak el�ad�sokat, igyekeznek megszerezni a fokozatot.

K�l�nb�zik a f�iskolai �s az egyetemi kutat�s

A f�iskolai kutat�snak nem szabadna alacsonyabb szint�nek lennie, mint az egyeteminek, de m�smilyennek igen. Hiszen n�lunk kicsi a laborat�riumi h�tt�r, �s nem folyik k�zvetlen klinikai betegell�t�s. Ez�rt a kutat�si tev�kenys�g egyik f� ir�nya az oktat�sfejleszt�s, azaz pedag�giai jelleg�. Az egy�ttm�k�d� int�zm�nyekn�l, ahol a mi hallgat�ink gyakorlatot folytatnak, lehet�s�g ny�lik klinikai jelleg� vizsg�latok elv�gz�s�re is. A gy�gytorn�sz szakot venn�m p�ldak�nt, ahol a kutat�si tev�kenys�g klinikai ir�ny�.

Egy eg�szs�g�gyi f�iskol�n, ahol a prevent�v medicina oktat�sa kiemelked�en fontos, l�nyeges az ilyen ir�ny� kutat�s is. Csal�dgondoz�si Tansz�k�nk p�ld�ul a doh�nyz�si szok�sok felm�r�s�vel foglalkozik �s m�s tansz�keken is kiterjedt n�peg�szs�g�gyi kutat�sok folynak (T�rsadalomeg�szs�g�gyi Int�zet, N�peg�szs�gtani Int�zet).

Az utďż˝bbi kďż˝t ďż˝vben a kar sikeresen vesz rďż˝szt Eurďż˝pai Uniďż˝s pďż˝lyďż˝zatokban. A PORGROW projekt (6. Keretprogram) azt vizsgďż˝lja, hogy a 9 rďż˝sztvevďż˝ orszďż˝gban hogyan viszonyulnak az elhďż˝zďż˝shoz, azaz milyen az „obesitas politika”. A fďż˝iskola meghďż˝vott partner. A Public Health Program egy olyan projektet tďż˝mogat, amelyet a mi karunk ďż˝llďż˝tott ďż˝ssze ďż˝s szervezett meg: 14 orszďż˝gban hasonlďż˝tjuk ďż˝ssze az idďż˝sek tďż˝plďż˝ltsďż˝gi ďż˝llapotďż˝rďż˝l fellelhetďż˝ adatokat.

Di�kk�ri tev�kenys�g

A di�kk�ri munka a f�iskol�n hagyom�nyosan j�l m�k�dik, tekintettel arra, hogy v�gz�s hallgat�inkt�l olyan szakdolgozatokat v�runk el, amelyek saj�t vizsg�latokat is kell hogy tartalmazzanak. �vente konferenci�t rendez�nk Cs�k Zsuzsa tan�rn� szervez�s�vel, a legjobbakat az Orsz�gos Di�kk�ri Konferenci�ra k�ldj�k.

Meg�t�l�sem szerint a TDK munka akkor lehet magasabb szint�, ha �sszekapcsolhat� a PhD k�pz�ssel. Ez alatt azt kell �rteni, hogy egy-egy oktat�, aki PhD k�pz�sben vesz r�szt, gy�jtse maga k�r� saj�t munk�ja sor�n a hallgat�kat �s pr�b�lja megosztani vel�k ezt a tev�kenys�get. Ebb�l mindk�t oldal csak profit�lhat.

Lejegyezte: Stanczik Edina

 
Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem �js�g | 2004/14. sz�m | El�z� cikk | K�vetkez� cikk