Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem �js�g | 2004/14. sz�m | El�z� cikk | K�vetkez� cikk
Semmelweis Egyetem · V. ďż˝vfolyam 14. szďż˝m · 2004. november 26.
Napirenden a curriculum reformja
Dr. Fej�rdy P�l

R�g�ta esed�kes m�r a curriculum meg�j�t�sa, de a kor�bbi kezdem�nyez�sek eddig rendre meghi�sultak. Ez�ttal azonban az egyetem vezet�se hat�rozottan ki�ll a reform v�ghezvitele mellett. A TF-en �s az EFK-n, a bolognai folyamathoz kapcsol�dva, m�r elkezd�d�tt a curriculum �tdolgoz�sa, ilyenform�n n�mi l�p�sh�tr�nyban van az �OK, FOG �s a GYOK. A strat�giai elgondol�sokr�l prof. dr. Fej�rdy P�l oktat�si �s informatikai rektor-helyettest k�rdezt�k.

– A Semmelweis Egyetem kďż˝pzďż˝se ma vilďż˝gszerte elismert. De ez nem jelenti azt, hogy most hďż˝tradďż˝lhetďż˝nk a szďż˝kďż˝nkben mondvďż˝n: az a curriculum, amelyet 10-20 ďż˝vvel ezelďż˝tt kialakďż˝tottunk, a jďż˝vďż˝ben is versenykďż˝pes lesz – mondja a rektor-helyettes – ďż˝ppen ezďż˝rt sďż˝rgetďż˝ teendďż˝nk ďż˝ttekinteni, hogy milyen oktatďż˝si trendek ďż˝rvďż˝nyesďż˝lnek elsďż˝sorban a kďż˝zvetlen kďż˝rnyezetďż˝nkben, a szďż˝munkra mďż˝rvadďż˝ orvosegyetemeken. ďż˝sszehasonlďż˝tani az ottani curriculumokat fďż˝leg tartalmi ďż˝s nem technikai szempontbďż˝l (ez utďż˝bbi, az ismeretďż˝tadďż˝s mďż˝dja is fontos, de bizonyos ďż˝rtelemben rďż˝szletkďż˝rdďż˝s), ďż˝s ennek mentďż˝n kialakďż˝tani egy olyan sajďż˝t koncepciďż˝t, amelyben a felhalmozďż˝dott ďż˝riďż˝si tudďż˝sanyag adott ďż˝raszďż˝mban ďż˝s tematikďż˝ban megfelelďż˝ egyensďż˝llyal elhelyezhetďż˝. ďż˝jra kell gondolunk egyes curriculum-rďż˝szek arďż˝nyďż˝t annak fďż˝ggvďż˝nyďż˝ben, hogy mi lesz az elkďż˝vetkezendďż˝ idďż˝szak fejlďż˝dďż˝si irďż˝nya. Egy pďż˝lda: az utďż˝bbi nďż˝hďż˝ny ďż˝vben olyan ismeretekre tettďż˝nk szert pďż˝ldďż˝ul a humďż˝ngenetikďż˝ban, amelyek bizonyos mďż˝rtďż˝kben a gyďż˝gyďż˝tďż˝si lehetďż˝sďż˝geinket is megvďż˝ltoztatjďż˝k. A jelenlegi curriculum talďż˝n erre kevďż˝ssďż˝ kďż˝szďż˝t fel. A lďż˝nyeg tehďż˝t, hogy ďż˝gy kell nagyon okosan, ďż˝sszerďż˝en felosztani a rendelkezďż˝sďż˝re ďż˝llďż˝ felkďż˝szďż˝lďż˝si idďż˝t, hogy ez alatt elsajďż˝tďż˝thatďż˝ legyen a megszerzendďż˝ hasznosulďż˝ tudďż˝s. Ennek kapcsďż˝n az is szďż˝ba kerďż˝lhet, hogy a kďż˝pzďż˝si kďż˝vetelmďż˝ny-rendszerben el��rt ďż˝raszďż˝mon belďż˝l elďż˝adďż˝s, gyakorlat kontaktďż˝ra avagy mďż˝s formďż˝ban tďż˝rtďż˝njen a tananyag feldolgozďż˝sa.

Szakmai szempont

– A curriculum-reformrďż˝l beszďż˝lve rektor ďż˝r tďż˝bbszďż˝r hangsďż˝lyozta: tudja, hogy a vďż˝ltoztatďż˝sok szemďż˝lyes ďż˝s szakmai ďż˝rdekeket sďż˝rthetnek. Hogyan prďż˝bďż˝ljďż˝k majd az esetleges ellenďż˝rzďż˝sekkel szemben elfogadtatni az elkďż˝pzelďż˝seket?

– Ha fďż˝lszemmel folyton azt lessďż˝k, hogy a kďż˝lďż˝nbďż˝zďż˝ mďż˝dosďż˝tďż˝sokkal kitďż˝l mennyi pďż˝nzt veszďż˝nk el vagy hol hďż˝ny szemďż˝llyel lesz tďż˝bb, netďż˝n kevesebb, akkor akďż˝r hozzďż˝ se kezdjďż˝nk a reformhoz. A curriculumot csakis egyetlen cďż˝l elďż˝rďż˝s��rt ďż˝rdemes ďż˝talakďż˝tani: azďż˝rt, hogy megmaradjon az egyetem ďż˝ltal kibocsďż˝tott diploma piackďż˝pessďż˝ge. Ennek folytďż˝n kizďż˝rďż˝lag szakmai szempontok dďż˝nthetnek. Elďż˝szďż˝r lďż˝ssuk meggyďż˝zďż˝ mďż˝don, hogy milyen curriculummal ďż˝rizhetjďż˝k meg hosszďż˝ tďż˝von az egyetem jďż˝ hďż˝rďż˝t, versenykďż˝pessďż˝gďż˝t. Azutďż˝n majd foglalkozhatunk azzal: mikďż˝ppen lehet a reformot racionďż˝lisan hozzďż˝igazďż˝tani a finanszďż˝rozďż˝shoz ďż˝s a struktďż˝rďż˝hoz. Rektor ďż˝r valďż˝ban eltďż˝kďż˝lt abban, hogy piacvezetďż˝ szerepďż˝nk megtartďż˝s��rt mindenkďż˝ppen ki kell alakďż˝tani egy jďż˝l mďż˝kďż˝dďż˝, konszenzuson alapulďż˝ curriculumot. Nyilvďż˝n lesznek vďż˝ltoztatďż˝sok, de ďż˝n az indokoltnďż˝l jďż˝val nagyobb fďż˝lelmet lďż˝tok ezzel kapcsolatban. Mert bďż˝r egyes curriculum-rďż˝szek sďż˝lya, jelentďż˝sďż˝ge csďż˝kkenhet, de jďż˝nnek helyettďż˝k ďż˝jak, ďż˝s nem hinnďż˝m, hogy akkora gondot jelent ehhez kivďż˝lďż˝ oktatďż˝inknak alkalmazkodni.

– Mivel a reformban mind az ďż˝t kar ďż˝rintett, feltďż˝telezem, szďż˝ksďż˝g lesz bizonyos alapkďż˝rdďż˝sek tisztďż˝zďż˝sďż˝ra. Mi lesz a munka menete, lďż˝trehoznak-e ďż˝sszegyetemi curriculum-bizottsďż˝got?

– Nem nagyon szeretem a bizottsďż˝gi formďż˝t, mert minďż˝l nagyobb a lďż˝tszďż˝ma, annďż˝l kevďż˝sbďż˝ hatďż˝kony. A karok termďż˝szetesen alakďż˝thatnak ilyen testďż˝letet, azok ďż˝lďż˝seire szďż˝vesen el is megyek. Ezen kďż˝vďż˝l azt kďż˝rtem nemrďż˝g a dďż˝kďż˝noktďż˝l, hogy jelďż˝ljenek ki olyan felelďż˝sďż˝ket, akikkel kďż˝t vagy tďż˝bboldalďż˝ talďż˝lkozďż˝kon megbeszďż˝lhetnďż˝nk az ďż˝ppen felvetďż˝dďż˝ teendďż˝ket. Amikor a karokon mďż˝r ďż˝sszeďż˝ll a szakmailag tďż˝mogatott curriculum, akkor jďż˝het az aprďż˝munka: az elkďż˝pzelďż˝sek szďż˝les kďż˝rďż˝ megismertetďż˝se, megvitatďż˝sa ďż˝s ennek rďż˝szekďż˝nt a vďż˝grehajtďż˝s mikďż˝ntjďż˝nek egyeztetďż˝se.

Sz�ks�ges felt�telek

– Vďż˝rhatďż˝an mikorra kďż˝szďż˝l el a mďż˝r bevezetďż˝sre alkalmas vďż˝ltozat?

– Azt gondolom, hogy ez ďż˝v vďż˝gďż˝re befejezďż˝dhet a korďż˝bban emlďż˝tett, egyetemeket felmďż˝rďż˝, ďż˝sszehasonlďż˝tďż˝ munka. ďż˝gy a curriculum jďż˝vďż˝ szeptemberre mďż˝r ďż˝teshetne a mďż˝sodik szďż˝rďż˝n, s olyan stďż˝diumba kerďż˝lhetne, hogy elkezdhetnďż˝nk a szervezďż˝st. De a bevezetďż˝sďż˝re mďż˝g vďż˝rni kell, mert elďż˝bb meg kell vizsgďż˝lnunk, hogy milyen feltďż˝telek szďż˝ksďż˝gsďż˝gek ehhez. S ha mďż˝r megteremtettďż˝k ezeket, az ďż˝j curriculum akkor lďż˝phet majd ďż˝letbe. Hogy ez mikor lesz, az egyelďż˝re mďż˝g kďż˝rdďż˝s.

 
Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem �js�g | 2004/14. sz�m | El�z� cikk | K�vetkez� cikk