Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem újság | 2004/14. szám | Előző cikk | Következő cikk
Semmelweis Egyetem · V. évfolyam 14. szám · 2004. november 26.
Napirenden a curriculum reformja
Dr. Fejérdy Pál

Régóta esedékes már a curriculum megújítása, de a korábbi kezdeményezések eddig rendre meghiúsultak. Ezúttal azonban az egyetem vezetése határozottan kiáll a reform véghezvitele mellett. A TF-en és az EFK-n, a bolognai folyamathoz kapcsolódva, már elkezdődött a curriculum átdolgozása, ilyenformán némi lépéshátrányban van az ÁOK, FOG és a GYOK. A stratégiai elgondolásokról prof. dr. Fejérdy Pál oktatási és informatikai rektor-helyettest kérdeztük.

– A Semmelweis Egyetem képzése ma világszerte elismert. De ez nem jelenti azt, hogy most hátradőlhetünk a székünkben mondván: az a curriculum, amelyet 10-20 évvel ezelőtt kialakítottunk, a jövőben is versenyképes lesz – mondja a rektor-helyettes – Éppen ezért sürgető teendőnk áttekinteni, hogy milyen oktatási trendek érvényesülnek elsősorban a közvetlen környezetünkben, a számunkra mérvadó orvosegyetemeken. Összehasonlítani az ottani curriculumokat főleg tartalmi és nem technikai szempontból (ez utóbbi, az ismeretátadás módja is fontos, de bizonyos értelemben részletkérdés), és ennek mentén kialakítani egy olyan saját koncepciót, amelyben a felhalmozódott óriási tudásanyag adott óraszámban és tematikában megfelelő egyensúllyal elhelyezhető. Újra kell gondolunk egyes curriculum-részek arányát annak függvényében, hogy mi lesz az elkövetkezendő időszak fejlődési iránya. Egy példa: az utóbbi néhány évben olyan ismeretekre tettünk szert például a humángenetikában, amelyek bizonyos mértékben a gyógyítási lehetőségeinket is megváltoztatják. A jelenlegi curriculum talán erre kevéssé készít fel. A lényeg tehát, hogy úgy kell nagyon okosan, ésszerűen felosztani a rendelkezésére álló felkészülési időt, hogy ez alatt elsajátítható legyen a megszerzendő hasznosuló tudás. Ennek kapcsán az is szóba kerülhet, hogy a képzési követelmény-rendszerben előírt óraszámon belül előadás, gyakorlat kontaktóra avagy más formában történjen a tananyag feldolgozása.

Szakmai szempont

– A curriculum-reformról beszélve rektor úr többször hangsúlyozta: tudja, hogy a változtatások személyes és szakmai érdekeket sérthetnek. Hogyan próbálják majd az esetleges ellenérzésekkel szemben elfogadtatni az elképzeléseket?

– Ha félszemmel folyton azt lessük, hogy a különböző módosításokkal kitől mennyi pénzt veszünk el vagy hol hány személlyel lesz több, netán kevesebb, akkor akár hozzá se kezdjünk a reformhoz. A curriculumot csakis egyetlen cél eléréséért érdemes átalakítani: azért, hogy megmaradjon az egyetem által kibocsátott diploma piacképessége. Ennek folytán kizárólag szakmai szempontok dönthetnek. Először lássuk meggyőző módon, hogy milyen curriculummal őrizhetjük meg hosszú távon az egyetem jó hírét, versenyképességét. Azután majd foglalkozhatunk azzal: miképpen lehet a reformot racionálisan hozzáigazítani a finanszírozáshoz és a struktúrához. Rektor úr valóban eltökélt abban, hogy piacvezető szerepünk megtartásáért mindenképpen ki kell alakítani egy jól működő, konszenzuson alapuló curriculumot. Nyilván lesznek változtatások, de én az indokoltnál jóval nagyobb félelmet látok ezzel kapcsolatban. Mert bár egyes curriculum-részek súlya, jelentősége csökkenhet, de jönnek helyettük újak, és nem hinném, hogy akkora gondot jelent ehhez kiváló oktatóinknak alkalmazkodni.

– Mivel a reformban mind az öt kar érintett, feltételezem, szükség lesz bizonyos alapkérdések tisztázására. Mi lesz a munka menete, létrehoznak-e összegyetemi curriculum-bizottságot?

– Nem nagyon szeretem a bizottsági formát, mert minél nagyobb a létszáma, annál kevésbé hatékony. A karok természetesen alakíthatnak ilyen testületet, azok üléseire szívesen el is megyek. Ezen kívül azt kértem nemrég a dékánoktól, hogy jelöljenek ki olyan felelősöket, akikkel két vagy többoldalú találkozókon megbeszélhetnénk az éppen felvetődő teendőket. Amikor a karokon már összeáll a szakmailag támogatott curriculum, akkor jöhet az aprómunka: az elképzelések széles körű megismertetése, megvitatása és ennek részeként a végrehajtás mikéntjének egyeztetése.

Szükséges feltételek

– Várhatóan mikorra készül el a már bevezetésre alkalmas változat?

– Azt gondolom, hogy ez év végére befejeződhet a korábban említett, egyetemeket felmérő, összehasonlító munka. Így a curriculum jövő szeptemberre már áteshetne a második szűrön, s olyan stádiumba kerülhetne, hogy elkezdhetnénk a szervezést. De a bevezetésére még várni kell, mert előbb meg kell vizsgálnunk, hogy milyen feltételek szükségségek ehhez. S ha már megteremtettük ezeket, az új curriculum akkor léphet majd életbe. Hogy ez mikor lesz, az egyelőre még kérdés.

 
Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem újság | 2004/14. szám | Előző cikk | Következő cikk