Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem újság | 2004/13. szám | Előző cikk | Következő cikk
Semmelweis Egyetem · V. évfolyam 13. szám · 2004. november 15.
A NŐ

Ádámot Isten teremtette. Éva pedig Ádám oldalbordájából teremtetett, ám ő csábította el Ádámot és vitte a bűnbe. Az emberiség miatta űzetett ki a Paradicsomból és ismerte meg a szenvedést, fájdalmat. Neve: gyarlóság.

Az ókorban uralkodása idején Kleopátra alakította Egyiptom történelmét, és még számos példa van arra, hogy hatalmi kérdésekben, politikában is irányítanak nők. Még többször a háttérből... Neve: céltudatosság.

A lovagkorban a nő áhítat tárgya. Maga az elérhetetlenség. A nő érinthetetlen, megszólítani is csak távolról, titokban az éj leple alatt lehet. A lovagi cselekedet érte is van. Neve: eszmény.

Éva harcolt az egyenjogúságért, szavazati jogért – sikerrel. Aztán megkapta a munkához való jogot. Neve: feminista.

Éva dolgozik, gyermeket nevel, végül – utolsósorban, talán van magánélete. Neve: karrierista.

Éva tárgya még a „szőkenős” vicceknek. Neve: butaság.

A nőt nem a kígyó csábította? És nem az a gyenge jellemű férfi, akit befolyásolni lehet? Természetes, hogy elérhetetlen Éva a lovag számára, mivel már férjezett. És feminista-e a nő, ha éhbérért dolgozik férfi módjára, akár helyette is? S végül, senki nem látott még buta férfit?

Éva ilyen is, olyan is; csalfa, ambiciózus, szeretnivaló és öntudatos, mint Ádám. De teremtett volna-e Isten Ádámnak társat, ha a férfi egyedül is buldogul?

SEDA

 
Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem újság | 2004/13. szám | Előző cikk | Következő cikk