Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem újság | 2004/8. szám | Előző cikk | Következő cikk
Semmelweis Egyetem · V. évfolyam 8. szám · 2004. június 7.
Egészségügyi ellátásfejlesztés

Lapunk megjelenésekor a kormány már valószínűleg társadalmi vitára bocsátotta az egészségügyi ellátás átalakításáról szóló törvényjavaslatot, amelynek szövege, a tervek szerint, nyár végére véglegesül. Az elmúlt hetekben napvilágra került különböző elképzelések, nézetek miatt tartotta szükségesnek az MSZP Parlamenti Frakciója Egészségügyi munkacsoportja és a párt Egészségügyi és szociális tagozata, hogy közös állásfoglalást fogalmazzon meg, amelyet a május 18-i sajtótájékoztatón ismertettek.

A két szocialista testület az egészségügyi ellátórendszer és annak finanszírozási struktúrájának átalakítása mellett voksol. De csak a következő pontok szem előtt tartásával: 1. Nem sérülhet a minden magyar állampolgárra kiterjedő társadalmi szolidaritás elve. Az esélyegyenlőség jegyében az egészségügyi szolgáltatás minősége és az ellátáshoz való hozzáférés nem függhet az állampolgár vagyoni helyzetétől, lakóhelyétől. 2. Ragaszkodnak az állampolgárok alkotmányos és törvényben biztosított jogához: a legmagasabb szintű egészségügyi ellátáshoz, testi és lelki egészségük biztosításához, melyet az állampolgárok járulékbefizetésből az OEP garantál. (A pénztár változatlan szektorsemlegessége mellett nemcsak egészségügyi intézményekkel, hanem, megfelelő pénzügyi és ellátási garancia esetén, akár szolgáltatásszervezővel is szerződhet, de ennek szükségességéről a Regionális Egészségügyi Tanácsok döntenek.) 3. Támogatják a kiegészítő magánbiztosítások (önkéntes egészségpénztárak) bevonását, adókedvezményekkel elősegítve a lakosság egészségcélú megtakarítását és öngondoskodási képességének javítását. 4. Az ellátásszervezés rendszerét kizárólag regionális alapon, a Regionális Egészségügyi Tanácsok irányításával tartják megvalósíthatónak. (A már alakuló RET-ekben helyet kapnak a kapacitásokkal rendelkező intézményfenntartó tulajdonos önkormányzatok, a személyi és tárgyi feltételek meglétét ellenőrző ÁNTSZ, továbbá a szükséges ellátó-hálózatot meghatározó szakmai szerveződések, kamarák.) 5. Mindezek azt célozzák, hogy a hazai egészségügyi ellátás megfeleljen az Alkotmánynak, a nemzetközileg is elfogadott szociáldemokrata alapelveknek és az EU támogatási rendszerének.

A Magyar Szocialista Párt csak az európai parlamenti választások után tartja helyénvalónak a négypárti egyeztetést és a nemzeti egészségügyi kerekasztal összehívását. Az utóbbit azonban nem szűk körű, meghívásos alapon történő részvétellel képzeli el, hanem oly módon, hogy a munkavállalói és a munkaadói érdekképviseletek, a különböző szakmai szervezetek és betegegyesületek, az érdeklődő állampolgárok és a politikusok egyaránt hozzászólhassanak a törvényjavaslathoz. Ilyen feltételekkel a párt egészségügyi tagozata részt vesz minden szakmai egyeztetésen, kellő idő van arra, hogy négypárti konszenzussal kialakítható legyen egy regionális elveken nyugvó, de ebbe belesimuló irányított betegszervezési modell, és még a benyújtás előtt megfelelően kiérlelt törvényjavaslat szülessen. Megítélésük szerint ez a hosszú távú reformelképzelés akár 10-15 év alatt a lakosság egészségi állapotának javulását eredményezheti.

Tó.A.

 
Lap teteje | Semmelweis Egyetem újság | 2004/8. szám | Előző cikk | Következő cikk