Semmelweis Egyetem honlap | Semmelweis Egyetem újság | 2004/7. szám | Előző cikk | Következő cikk
Semmelweis Egyetem · V. évfolyam 7. szám · 2004. május 14.
Elektronikus telefonkönyv – weboldalról
Dr. Szócska Gábor

A közelmúltban megújult a Semmelweis Honlap, amelynek egyik szolgáltatása az elektronikus telefonkönyv. Ennek frissítése napirenden van. Áprilisban már naponta 40 ezren használták csak a telefonkönyvi részt. Az új Semmelweis Honlap fejlesztési munkáinak koordinálására dr. Szócska Gábor, az Aktív Képzési Stúdió vezetője, a Stratégiai és Működésfejlesztési Főigazgatóság munkatársa, 2003 szeptemberének végén kapott megbízást a stratégiai főigazgatótól. Mint elmondta, az egyetem munkatársai 2004 februárjától töltik fel az adatokat.

– Milyen elvek szerint alakították ki az elektronikus telefonkönyvet?

– A központosított adatgyűjtés vezetett oda, hogy évekig nem volt pontos telefonkönyve az egyetemnek, mert a nyomdai átfutás ideje és költsége hátráltatta a legelszántabb próbálkozásokat is. Az elektronikus telefonkönyv csak egy a honlap adatbázisai közül. A külső és a belső kommunikáció segítésére a honlapon fel lehet tüntetni az egyetemi munkatársak nem titkos adatait – nevek, külső és belső telefonszámok formájában, akár még a mobilszámot is. Ide kerülhet a szobaszám vagy az elérhetőséggel kapcsolatos más adat, például az életrajz tetszés szerinti változata aszerint, hogy a nemzetközi tudományos együttműködés serkentése, vagy az oktatói tekintély alátámasztása a cél. Ezen adatok karbantartása (esetleges szobacsere vagy egyéb más változtatás) mindig a helyi intézeti munkatársak feladata.

– Miként lehet a munkahelyi vezetőket érdekeltté tenni abban, hogy naprakész legyen az új szolgáltatás?

– Az új Semmelweis Honlap felépítése és működési rendje megtalálható a honlapon, amelyet tavaly novemberben fogadott el az Egyetemi Tanács. Ebben rögzítették, hogy az intézményi honlaprészek tartalmáért a mindenkori intézményvezető a felelős. Ahol a munkatársak minden nap érzik annak szükségét, hogy könnyen elérhetők legyenek, ott nem kell különösebben biztatni a kollégákat, hogy frissítsék az adatbázist. Az informálódást segíti a szakterületi adatbázis, amely a gyógyító kollégákat szűkebb szakterületük szerint is képes listázni. Az érdekeltségi kérdések mélyebb rétegeit a Honlap Koordináló Csoport önmagában nem fogja megoldani. Sok múlik a munkatársak belső kultúráján, spontán aktivitásán is.

– Milyen anyagi forrásokra és tárgyi eszközökre van még szükség ahhoz, hogy a fejlesztés teljes egészében megvalósuljon?

– Az intranetes változat egy régi fejlesztés, az adatok aktualizálása is régen történt. Az elérhetőségét nem bántottuk. Az új honlap elektronikus telefonkönyvét – már a feltöltés alatt is – animált reklámokon keresztül népszerűsítjük. Az anyagi forrásokról annyit mondanék, hogy kevés pénzből kellett fejleszteni. Ez rányomta a bélyegét a kivitelezés ütemezésére, viszont a munkatársak ötletességét dicséri, hogy létrejött az adatbázis programozása. Meggyőződésünk, hogy más módon nincs esélyünk korrekt és olcsó, naprakész telefonkönyvhöz jutni, mint webes megoldással. Kezdettől fogva a célszerűséget hangoztattuk. A programozás tehát kész. Az oktatáson, a kutatáson, a gyógyításon túl egy szélesebb körű beteg-felvilágosítást és egy szakmai közvélemény számára látogatható csatornát szeretnénk létrehozni. Ennek érdekében alkalmazzuk a legkorszerűbb információ-technológiai megoldásokat.

I. M.

 
Lap teteje | Semmelweis Egyetem újság | 2004/7. szám | Előző cikk | Következő cikk