Semmelweis Egyetem | Semmelweis Egyetem újság | 2000/3. szám | Előző cikk | Következő cikk |
Semmelweis Egyetem · I. évfolyam 3. szám · 2000. október 13.
Előtérben a párválasztás és a karrierproblémák
Diáktanácsadó a TF Karon
 

Hivatalosan 1998 óta, előtte személyes kérés alapján alkalmilag nyújtott segítséget a TF Pszichológiai Tanszéke a hallgatók lelki problémáinak megoldásához. Mivel növekedtek az igények, jelenleg a Testnevelési és Sporttudományi Karon Diáktanácsadó Szolgálat működik, amelyet a Pszichológiai Tanszék adjunktusa, Kormosné dr. Acsai Irén vezet. Az oktató-nevelő munka közben a konfliktushelyzeteket tanulmányozva kialakult a profil, hogy kinek-kinek milyen a konfliktus-megoldási stratégiája. Először kiscsoportos foglalkozásokat indítottak. A nyolcvanas évek közepén a TF-re felvételizőket vizsgálták, komplex pedagógiai, pszichológiai felmérést készítettek: a többi között mérték a diákok intelligenciáját, kommunikációs készségét annak érdekében, hogy meg tudják ítélni, a jelölt alkalmas-e a pedagógiai pályára. Számos vizsgálat és a jól körülírható elvárások ellenére sem jelenthető ki egyértelműen, milyen a jó pedagógus, a jó testnevelő.

Nagyon sok minden, így a vezetési stílus is változott – kezdi Acsai Irén. A nyolcvanas években az oktatás a tekintélyelvű vezetési stílust követte. Azonban nem csak az ország, hanem az iskolai élet is demokratizálódik, a tanár-diák viszony is közvetlenebbé kell hogy váljon: menet közben született az ötlet, hogy hallgatókat segítő tanácsadással is kellene foglalkoznunk. Minden évben önismereti csoportot is indítottam maximum 8-10 fővel. Ismerve a társegyetemek gondjait, a diáktanácsadásra máshol is igény van. Az ELTE pszichológus hallgatói például létrehoztak egy kortárs tanácsadó szolgálatot annak érdekében, hogy az egyetemre bekerülő elsősöket eligazítsák az életmódváltás útvesztőiben.

– Milyen jellegű problémákkal fordulnak önökhöz a hallgatók?

– Elsősorban párkapcsolati problémák foglalkoztatják a hallgatókat, ezen kívül egyéni életvezetési és olykor tanulmányi gondok is felmerülnek. Előfordul, hogy kommunikációs nehézségei vannak a fiatal felnőttnek, és nem tudja magát megfelelően kifejezni. Ilyenkor tanácsért jön hozzánk.

Karrierépítés

Egy új típusú része is van már a tanácskérésnek: a munka, amely a karrierépítésre utal. Akadnak ugyanis olyanok, akik munkalehetőséget keresnek a tanulmányaik mellett és az iránt érdeklődnek, milyen irányba induljanak el, hogy biztosítani tudják a sporttanulmányokhoz szükséges jó minőségű sportszereket, edzőcipőket, amik rendkívül drágák.

– Mi készteti arra a fiatalokat, hogy külső személyhez forduljanak?

– Azzal, hogy elindultak az önismereti csoportok, más típusú kapcsolatba kerültek a diákok a tanárokkal. A szülők gyakran elfogultak a gyermekeikkel, a fiatal pedig egy objektív visszajelzést szeretne kapni. Abban a családban, ahol az érzelmi bevonódás nagyon nagy, inkább külső személyt választanak ki arra, hogy tanácsot kérjenek tőle. Megpróbálunk úgy segíteni, hogy hosszú távon legyen képes problémája megoldására és minden helyzetéből lehetőleg győztesen kerüljön ki.

– Bátorságra vall, ha valaki nyíltan el meri mondani a gondját. A visszahúzódó, ám problémás fiatalokat hogyan találja meg a szolgálat?

– Nem szükséges nekünk keresni őket, hiszen az információáramlás nagyon jól működik és egymásnak adják a diákok a hírt, hová jöhetnek segítségért. Nálunk a bizalom a döntő. Az érintett biztos lehet abban, hogy bizalmasan kezeljük az elhangzottakat, senki sem fog róla tudni. Akadt olyan egykori diák, ma már diplomás testnevelő tanár, aki a fiát hozta el hozzám azzal, hogy a gyermek a sportban szeretne jó eredményt elérni, adjak neki tanácsot.

A sportolás közben jelentkező lehetséges konfliktushelyzetekre különböző tréninggel (például mentális, autogén, immaginációs technikák, stb.) is fel lehet készíteni a személyiséget, nevezetesen arra, mit kell csinálnia az illetőnek, hogy jobban tudja megoldani az élethelyzeteket. Az önbizalmat erősítjük, különböző alternatívákat vetünk fel, így a diák nem egyetlen utat, hanem akár többet is lát maga előtt. Megpróbáljuk az empátiás készséget is fejleszteni, hiszen amíg beszélünk a lelkiállapot kiváltotta okokról, a probléma okozója mindaddig jelen van. Maximálisan tiszteletben tartjuk a hozzánk forduló személyiségét, hiszen a tetteiért neki kell vállalnia a felelősséget.

Kevesen tudják, hogy a sikert is fel kell tudni dolgozni. Ilyen jellegű eseteink is vannak, de kértek már segítséget abban is, hogy miként kell megírni egy amerikai típusú önéletrajzot. A 2000. év első félévében 150 diákot fogadtunk. Nagyon jó érzés, ha a diák elégedetten megy el tőlünk.

– Ön vezeti a tanácsadói szolgálatot. Kik vesznek még részt ebben a munkában?

Dr. Sipos Kornél egyetemi tanár, a TF Társadalomtudományi Intézet Pszichológiai Tanszékének vezetője és munkatársai: dr. Molnár Péter docens, dr. Lénárt Ágota és dr. Kudar Katalin adjuntkusok, hozzájuk szintén bizalommal fordulhatnak a tanítványok.

Ilonka Mária

 
Lap teteje | Semmelweis Egyetem | Semmelweis Egyetem újság | 2000/3. szám | Előző cikk | Következő cikk |